Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4094 ggr
sofialu
0

Diareé

Behöver snabb hjälp!
Min valp på 4 månader började vid 10-tiden få lös avföring som nu har blivit lösare.
Har sett till att han har fått i sig mycket med vätska, men har märkt att han inte får behålla någon vätska alls, 4 stora kisspölar på en halvtimme..
Och det finns ingen veterinär här med öppettider nu, antingen får jag vänta till imorgon men är rädd att han kommer bli uttorkad när han inte får behålla någon vätska..Rynkar på näsan

Finns det någonting jag kan göra hemma nu? Har läst om fasta, riskok, Canicur.. Något som rekommenderas?

Elega
0

När min hund har haft diarré har jag låtit henne fasta i minst ett dygn, sedan låtit henne gå på överkokt ris och kokt vit fisk-diet i minst en vecka. Vet dock inte om det är rätt metod för en valp.

Tangotime
0

Fasta inte en valp på 4månader. Köp Diarsanyl och Trevis på apoteket och ge. Och ge överkokt ris (koka i dubbelt så mycket vatten dubbel så lång tid som vanligt) och kokt fisk eller köttfärs. Men börja med ris i två dagar och blanda sen i fisken eller köttfärsen. Och ge flera små portioner/dag. Kanske en matsked/timme. Om du är orolig för uttorkning så kan du köpa Sempers Vättskeersättning i mataffären (bland barnmaten) och ge.

Blir hunden sämre dvs feber, blodig avföring osv eller om det inte blir bättre på 7-10 dagar så ring veterinären.

sofialu
0

#1,2 Tack för tipsen!

Hans allmäntillstånd är bra, tycker han är precis som vanligt så jag tror inte han har feber. Och såg ingen blod i avföringen heller.

Tangotime
0

#3 Okej, skulle han bli det minsta slö så ta febern på honom. Och ta gärna febern på honom ett par gånger när han är frisk så du vet vad du har att jämföra med då inte alla hundar ligger exakt lika.

Fridaaaa
0

Kokade ris till vår hund nu sist hon hade det, hon är iför sig inte valp men det hjälpte :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.