Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3572 ggr
enbartmalin
0

Rasernas undergång

Jag tror säkert många av er redan sett denna dokumentären då den är från 2008 men jag vill ändå putta lite för den.

Pedigree Dogs Exposed

Hälsningar Malin

Ixectrona
0

Bra att du gör det. Glad Jag har sett den så många gånger att jag nästan kan den utantill, den är mycket sevärd. Och tankeväckande.

Fast jag gillar inte det att de jämför med Nazi-Tyskland, och att de nog kan få den okunniga allmänheten att tro att alla renraser är allvarligt sjuka… men visst tusan är det ett problem som MÅSTE rättas till!

enbartmalin
0

#1 Jo jag har också sett den ex antal gånger sen 2008.

Men man måste se på dokumentären med tankarna på att detta INTE är i sverige. Sverige är bättre än så, även om en del förekommer här med.

Hälsningar Malin

Ixectrona
0

Ja, och även om SKK t.ex. inte tillåter den grad av inavel som nämndes där, så nog finns det uppfödare här som blundar för problemen också. Och vi importerar ju hundar från andra länder, så även om just SKK har gott om restriktioner (och vi har ju även RAS - RasSpecifik Avelsstrategi), så är det ändå lite vårat problem också.

Och jag undrar om syringomyeli - det måste väl finnas i Sverige också, fast hundarna testas inte för det? Jag kollade en gång i en svensk, rätt färsk cavalierbok och hittade ganska mycket om hjärtsjukdomar, men syringomyeli nämndes bara lite kort i en textrad.

enbartmalin
0

putt

Hälsningar Malin

[Hilo]
0

#3 Jodå, det finns här med, men är väl inte lika uppmärksammat (vanligt?) som i typ då USA

enbartmalin
0

#5 Det är nog inte lika vanligt, dom avlar mycket hårdare på sina avels djur, både inom inavel och i antal aprningar per individ.

Hälsningar Malin

[Hilo]
0

#6 Ja, sant.. Nu minns jag inte, men jag har för mig att en ägare här på iFokus har en hund med den sjukdomen..

Kalashnivik
0

Jag har en vovve med syringomyeli, och det är ett ganska utbrett problem även i sverige, verkar det som. Man ser det mycket på utställningarna med hundar som kliar sig (alla hundar kliar sig men på ett lite annorlunda vis). Jag känner ganska många hundar med sjukdommen, en 6 årig hane som har haft 4 kullar, en 5 årig tik som haft en kull, våran grannes hund som är 7 månader och en hane som dom var tvugna att avliva..

Jag tror att många uppfödare drar sig för att magnetröntga sina hundar för att det är så dyrt, det går heller inte på försäkringen. Det kostar lite mer än 10 00 om jag inte minns fel.

Tinsy (min hund) är röntgad och har en ''mellangrad'' av sjukdommen. Och hon får medicin, den hindrar ''anfall'' men hon har ibland lite ont (som märks av att hon kliar sig). Man märker väldigt tydligt att hon får ont när hon har halsband, sele funkar bra!

Man behöver inte testa sina hundar. Och som  #3 skrev, så finns det inte mycket information om sjukdomen. På cavalierklubbens sida står det nuförtiden lite mer men när jag köpte Tinsy stod det ingenting…

Det gjordes en undersökning för ett tag sedan och det visade att 2/3 av alla cavalieren har det, i varierande grad…

Men om en hund i sverige har diagnosen så är det avelsförbud som gäller, vilket är jättebra! (tror jag, Tinsy har avelsförbud iallafall :-/..

Som tur är det inte lika vanligt som i UK och USA t.ex, verkar det som.. Men fortfarande ett problem man måste ta itu med!

enbartmalin
0

#8 Intressant att läsa och veta.

Hade ingen aning om att det var så dyrt att kolla upp det, jag förstår att folk backar. men om man verkligen är en hund vän och älskar sina husdjur och har planer på att avla bör man ju villja göra det ändå.
Vem vill orsaka fler djur sådan smärta?

Hälsningar Malin

Ixectrona
0

Ja, som en uppfödare i Pedigree Dogs Exposed (dokumentären) sade - "I simply will not have my dogs MRI-scanned!" Det verkade mest som uppkäftighet, eller "Jag vägrar se sanningen och vill avla på mina eventuellt sjuka hundar för de är vackra och vinner priser!"

enbartmalin
0

#10 Jag kände samma vibb som du.

Hälsningar Malin

[Hilo]
0

Har inte kollat länken, men misstänker att det är den jag tänker på.

Jag gillar när reporten(?) pratar med en uppfödare som parat en dotter med sin far för att få fram en kull.
Minns inte frågan exakt, men det var ungefär i stil med om han skulle kunna göra något liknande själv, och han svarar att det är inte samma sak.. Det är ju hundar..

Som sagt, minns inte exakt.

Ixectrona
0

Ja, de pratade med Ronnie Irving, "Chairman of the Kennel Club" (vet inte hur man översätter Chairman).

Han sade i en annan del av dokumentären att han inte parat förälder-avkomma eller bror-syster, men däremot "grandfather to granddaughter".

Nog för att han har en poäng i att det inte är exakt samma sak; när de frågade om han skulle ha barn med sin egen dotter. Hos människor är ju incest en väldigt annorlunda sak än det är bland djuren (psykologiskt), men konsekvenserna av inavel är ju lika varesig det är människor eller hundar.

[Hilo]
0

#13 Ja, det var väl lite det jag tänkte på.. konsekvenserna av dålig avel..

[Wolverina]
0

Det är helt sjukt hur långt vissa är beredda att gå inom avel Rynkar på näsan