Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 2698 ggr
Elega
0

Rätt ålder att skaffa ny hund

Min blandistik (schäfer/bd/labbe) är fyra, blir fem i mars nästa år. Och nästa år vill min sambo skaffa en egen hund, en Rottweiler. Jag vill också ha en till hund, men inte fören om 2 år och då en Chinese crested dog.

Så isåfall får vi en valp när min tik är 5 år gammal och sedan en ny valp när hon är 6 och Rottweilern är 1 år gammal.

Jag vill veta vilka problem som finns med att skaffa hundarna när dessa är i den ålder de kommer vara vid tillfället och vad jag ska tänka på. Även om det är helt fel, för isåfall väntar vi.

[Hilo]
0

Jag skulle vänta tills den första hunden är "färdig" så att säga.
Så att man inte sitter där med två slynglar som inte kan bete sig..

Så 3-4 år skulle jag (personligen) låta den äldre bli. Vilket hon är.
Men att skaffa en valp när rottweilern är bara ett år skulle jag nog inte göra..
Rottweiler kräver sitt och de är sena i sin utveckling. Så jag skulle vänta med att skaffa valp, tills rottweilern är äldre. Men det är min åsikt, vad andra väljer att göra är upp till dem Glad

Tangotime
0

Jag håller med #1 när det gäller rottis. Men jag kan ju säga att min äldsta (toypudel) är 3½år min andra hund blir 2år på söndag samma ras. Och så blir Wippet killen 1år i december. Så mina hundar är VÄLDIGT täta. Det var inget som var planerat, men så blev det. Dom bråkar ibland och då är det ju tur att dom är så små. Dessutom är dom rätt enkla att bryta. Inte kul med en könsmogen rottis.

Sen kan man ju även tänka på att dom blir gammla ganska tätt och kanske försvinner med kort tid emellan och det är inte alltid så spännande.