Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3011 ggr
Glamgirl
0

Långhåriga schäfrar?

Jag skulle vilja veta hur tidigt man kan se på en schäfervalp vad för typ av päls den kommer få?
Dvs lång/korthår, färg och teckning och dyl.

Tacksam för svar! :-)

/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Glamgirl
0

Ingen? :-(

/ Lina

Ellenfyrkant
0

Päls vet jag inte, men teckning kan ju inte vara så svårt att se, eller ? Du lär ju se ganska snabbt om den får svart sadel o.s.v. Eller om den blir enfärgad eller brokig. (Använder mig av egna utryckstermer, inte säker på att just dessa uttryck används hos rasen.)

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Päls vet jag inte, men teckning kan ju inte vara så svårt att se, eller ? Du lär ju se ganska snabbt om den får svart sadel o.s.v. Eller om den blir enfärgad eller brokig. (Använder mig av egna utryckstermer, inte säker på att just dessa uttryck används hos rasen.)

Mvh Ellenfyrkant

fettmedkevlar
0

Svårt att se vad för teckning den kommer få, färg däremot brukar vara lättare att se :)

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Elcyion
0

Viss fingervisning om teckningen kan du få redan när de är små. Men om du har tex två fläckar färg, med bara lite vitt mitt emellan, brukar de fläckarna växa ihop under de närmaste månaderna. Samma sak kan valpar i raser som ska ha mask utveckla mer mask när de blir lite äldre (nu tänkar jag några månader från det att den har lämnat uppfödaren). Samma sak borde du se om den har sadel eller inte, men sen kan alltid formen på sadeln ändra sig en del.

Jag tror (iaf på schäfer) att du runt 8 veckor ska kunna se om den är långhårig eller inte.

Medarbetare på jack russel terrier

Glamgirl
0

okej, svårt att veta eftersom att alla säger olika.
I brukshundraser.ifokus var det redan från början man kunde se vilka som nog blir långhåriga? Men det känns ju som lång tid med 8 veckor?  Vore ju illa om uppfödare och dyl köper en hund vid 8 veckor och så blir den långhårig?

/ Lina

fettmedkevlar
0

#5 Man kan se tidigare om dom blir långhåriga/välpälsade eller inte.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Elcyion
0

#7 Menade inte att man inte kunde se tidigare, men att vid den gränsen var jag ganska säker på att det skulle gå.

Inte meningen att "lura" någon.

Medarbetare på jack russel terrier

[EffiIndraRimboFrezia]
0

Mina grannar har en schäfer valp, ett halvår kanske, men deras uppfödare såg ganska tidigt att det troligtvis skulle bli en långhårig. så innan 8v ser man typ.

[nataschaj]
0

mellan 4-6v ser man om den blir långhår, andra kan ju få längrehår nästan som långhår, de kan vara svårare att se om den blir långhår elr ej.