Det där med ensamträning
Jag har en valp som jag ensamtränar för fullt. Det jag har märkt är att han skäller och gnyr en liten stund efter jag lämnat hnom (jag filmar med kameran som är ca 8min). Men varje gång jag kommer tillbaka, vare sig det är en kortare eller längre stund så är han alltid tyst.
Han är i köket när jag lämnar honom där jag lägger in hans säng och ett par leksaker, men desa verkar han inte ens röra vid när jag är borta. Jag har funderat på om han faktiskt bara ligger och väntar på att jag ska komma tillbaka…
Har även börjat ge honom dentasticks, vilket han är helt galen i, men ändå så gnyr han efter jag har gått och då antagligen äter upp benet efteråt.
Är detta ett "vanligt" uppförande? att de gnäller i början och är tysta när man kommer hem, ska man tolka det som att han bara tycker det är tråkigt att vara ensam men sedan ger upp och sover resten av tiden?
Kan också tillägga att han inte biter på något och gör abslut inga som helst hyss när jag är borta.
Hur gammal är han?
Han är 6månader gammal.
Jag förstår faktiskt inte frågan. Hur länge lämnar du honom? Hur ofta tränar du? Vad är frågan?
Att han skäller och gnyr i början är nog inget ovanligt, det löser sig nog ska du se, men lämna honom inte för länge i början bara =)
hur är han när du kommer hem igen?
är han lugn och tyst så är det väl bra skulle jag tro =)
#3Maja2:
"Är detta ett "vanligt" uppförande? att de gnäller i början och är tysta när man kommer hem, ska man tolka det som att han bara tycker det är tråkigt att vara ensam men sedan ger upp och sover resten av tiden?"
Alltså om det är vanligt att de gnyr när man precis har lämnat honom? Eller måste hunden vara helt tyst hela tiden för att man ska tolka det som att hunden klarar av ensamträningen?
För han är ju alltid tyst när man kommer tillbaka och lugn men självklart viftande på svansen och glad för att se en. Men samtidigt så rör han ju inte sina leksaker…
Jag har tränat en hel del och jag gör det nästan varje dag, tiden varierar ganska mycket, men det är samma beteende vid de olika tiderna…så frågan är väl egentligen hur man ska tolka detta?
#4TeamVanity:
Nej, jag vet att man inte ska lämna honom för länge
Jag läser runt som en galning för att göra på absolut bästa sätt! Jag gör ingen stor grej när jag lämnar honom och inte heller när jag kommer hem då jag igorerar honom när jag kommer hem för att sedan en liten stund efter hälsa på honom.
När jag kommer hem är han självklart glad, men skäller inte alls bara hoppar lite, men är väldigt lugn ändå.
Ja men det låter jättebra, jag tror inte du har något att oroa dig för.
Min hund leker inte heller med sina grejer när jag inte e hemma, hon får ett ben ibland innan jag går eller också dentasticks som uppskattas =) När jag inte är hemma brukar hon roa sig med att kolla ut igenom fönstret, leka med katten eller sova(jag har spanat igenom fönstret när hon inte sett). Tror inte hundar har det som roligast när de är ensamma hemma, men tror som sagt inte du har så mycket att oroa dig för =)
och att han gnyr är nog bara normalt i början, det går nog över =)
Du verkar göra Helt rätt :)
#7 Teamvanity:
Ja, jag hoppas det för det känns ändå bra på något sätt och han gör ju inga hyss alls och är alltid tyst när man kommer hem. Men är alltid skönt att höra att det kommer gå över och inte är något att oroa sig för, man blir ju så lätt nojjig
#Maja2:

Var glad för att han inte gör det, inte biter sönder saker och liknande, duktig valp tycker jag, lycka till i fortsättningen =)

Vad jag gör är att få min valp att blir trött och sedan sticker jag snabbt till mitt ärende. Är jag borta i 20 min så filmar jag och går så när jag kommer hem så ser jag allt vad hon gjort (dvs BARA sovit). Jobbar också med ensamhetsträningen men hon är iofs 11v bara
Det allra viktigaste att tänka på är att en valp ska man inte lämna överhuvudtaget mer än ett par minuter. Att lämna en 11 v valp ensam i tjugo minuter låter för länge tycker jag.
Men att sedan när den är 4-5 månader börja träna den att vara ensam är nödvändigt. Det gäller sen att öka tiden succesivt och inte gå för snabbt fram.
Har en 9månaders som inte tränat ensamhet alls. För oss har mycket handlat om att acceptera att någon lämnar "flocken". Han har inga som helst problem med att vara ensam, biter inte på något (vilket han gärna gör annars) och sover som en stock. Men han är inte okej med att någon går ifrån honom. Genom att träna mycket på att hälsa på folk och sedan gå ifrån, att gå tillsammans med vänner och sedan skiljas åt, att åka bil och lämna av folk, att jag springer ut och in genom dörrar eller förbi honom utomhus så har pipandet när jag lämnar honom minskat rejält! Gick iväg ett par minuter i förrgår och då var han bara "jobbig" en halv minut, sen satt han tyst och väntade.
För lite drygt två veckor sen fixade han inte att jag rörde dörren ens. Han skrek rätt ut och kastade sig emot mig. Nu kan jag öppna dörren och nästan stänga den efter mig också när han ser på utan att han bryr sig.
Tipsar alltså om att träna på att du lämnar honom, det kan mycket väl vara där problemet/gnället sitter och inte bara i att bli ensam utan att det är just DU som går ifrån honom. Går mycket väl att träna med hjälp av vänner som har han om din hund medan du går iväg och kommer tillbaka, även utanför hemmet. Att bara gå iväg några meter är träning, så även att runda ett hörn osv!
#15 tsset:
Det känns faktiskt som det är där mitt eller hans problem kan ligga. Just stunden när man precis lämnar honom..och det är faktiskt så att jag bor själv med honom utan några andra som springer runt i lägenheten. ska verkligen passa på att träna honom på detta när vänner är på besök och när pojkvännen kommer.
Bra tips, som jag nog faktiskt inte hade tänkt på annars