Hundar iFokus

Hundar

Etikettpresentationer
Läst 1528 ggr
Karmatarerskanise
0

Skaffa hund!

Nu har vi bestämmt oss för att bli hundägare.
Han vill ha schäfer, och jag boxer.
Visst gillar jag schäfrar, men har hört om folk som fått avliva pga av höfterna. Det är tydligen vanligt?

Boxer rasen verkar vara väldigt social och glad för att träna. Och den ser ju helt underbar ut :)

Ni som har respektive raser får gärna berätta om er erfarenhet av raserna :)

lena1
0

Jag har ingen av dem, men kan berätta för dig om ett jättetrevligt möte jag hade med en chäfer ägare…

Jag trodde faktiskt att det var en blandis först, bara för att den såg ut som dom chäfrar jag minns innan dom avlade ner bakdelen på dem, men det var en renrasig stor hane sååå vacker, och hon berättade att det finns en del uppfödare som har gått tillbaka till ursprungs chäfern igen.

Malin-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har schäfer.. tycker det är en väldigt trevlig hund, han älskar att söka och träna huvudet eller springa fritt o leka me en boll.. jo endel har höftledsfel, men innan du köper en schäfer så kolla upp föräldrarna och se hur dom ser ut, och hur deras höfter är, uppfödaren har säkert röntgat höfterna, är dom extremt låga i ryggen så tycker inte jag att det är någon bra idè att ta en valp ifrån dom föäldrarna, sen kan man ju aldrig veta säkert heller, det finns ju den äldre modellen också som är väldigt raka i ryggen.. dom gillar jag bäst.. boxer är också en trevligt hund, fast min erfarenhet är att dom är så himla hoppiga och studsiga.. men det går ju säkert att träna bort ganska lätt. =)

på bilden står han ganska knepigt.. =P

Karmatarerskanise
0

Vet ni sidor var man kan hitta uppfödare till båda raserna i skåne? Hittar inte ngn sida med de

lena1
0

Här är en men det finns flera så klart.

lycka till ;-)   http://www.k9.se/

Malin-A
0

du kan gå in på skk annars o gå in på den hundrasen du söker o så hittar du uppfödare där.. =)

Gozan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår Cello har inga höftproblem.

däremot har han fel på bukspottskörtlen,

det kan ligga i rasen för jag vet ett par schäfrar till med samma sjukdom.

men med medicin och rätt foder så mår han bra.

han kommer från en uppfödare som verkligen bryr sej om hundarna

Faxlin
0

Här hemma har jag en schäfer på 15 år, också av den gamla typen. Men ärligt talat så har han gjort sitt. Inte så mycket på grund av genetiska sjukdomar utan för att åldern har tagit ut sin rätt liksom.

Schäfern i sig är enligt mig en helt underbar ras. Men precis som med alla raser, de passar inte till alla.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Eriiccaa
0

Jag har två schapendoes ( Holländska vallhundar ) Jag har även haft två Engelsk springe spaniel. Och är uppväxt med att leva ett hundliv. Mamma äger ett ställe med bara massa hundar :) ( Gillar det självklart )

Lotta
0

Jag är en schäferälskare, en totalt jättemysig hund i mina ögon. Men då ska det vara av den gamla sorten med rakare ryggar. Boxer har jag inte direkt någon erfarenhet av men som #2 säger dom jag mött har varit väldigt studsig och flamsig. =) Lycka till med vad du en bestämmer dig för Glad

Stj3rnfallet
0

Jag älskar boxern som ras, men jag tror inte att jag skulle vilja skaffa en sådan ändå.. P.g.a att de har så himla mkt problem! Försäkringen blir dyr i o med att de har så mkt problem. Vet en hund som har allergi, hudproblem, varit tvungen att kupera svansen för att han slog sönder den hela tiden och dessutom är han överaktiv (visserligen inget sjukdomsrelaterat problem, men ändå :P). Och jag har hört i största allmänhet att det finns jättemkt problem i rasen.. Om det blir en boxer måste ni välja jättenoga! Kolla upp att föräldrarna verkligen är friska osv.
Vad som är viktigt att kolla vad gäller båda raserna är ju föräldrarnas ad och hd grad, MH testet, meriter (om de bara är utställda eller också bruksmeriterade). Egentligen beror väl meriterna på vad ni vill ha hunden till självklart!=)

Lycka till med erat hundletande!=) Hoppas att det blir bra och att ni får en frisk hund som lever länge!:D

Karmatarerskanise
0

Jag måste vara dålig på att leta, hittar ingen lista där jag kan söka på uppfödare i skåne?

Alex
0

Hera - Här har du schäferuppfödare i Skåne och Blekinge.

Och Boxeruppfödare (dock i hela Sverige) :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Eriiccaa
0

Haha, Alex gjorde du dagen goda gärning idag ? (A)

Alex
0

Haha japp, det måste ha vart den, va? ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Mohahhaha hon kommer säkert med fler ;)

Eriiccaa
0

14 # Du är snäll du Alex

15 # Haha, tror du det Lotta ^^

Lotta
0

Jag inte bara tror jag vet ;)

Eriiccaa
0

17 # Haha, okej

Karmatarerskanise
0

Mamma har fått höra att schäfrar av den gammla typen är svåra. Vad menas med svår????

Lotta
0

Har ingen aning vad hon menar…kan ju vara det att dom är svår att få tag i kanske :)

Karmatarerskanise
0

Nä det var ngt med deras beteende. Kanske att de är svåra att uppfostra?

Malin-A
0

nej inte är dom svårare att uppfostra bara för att dom är av den gamla typen.. kan inte stämma..

Lotta
0

Nää det är ju inte något annorlunda med deras psyke, det har då inte jag hört talas om

Alex
0

Den enda skillnaden jag kan komma på är väl att de "rakare" är mer brukshundar - alltså lite aktivare. Om det är så hon tänker..? Men boxer är också en rätt så krävande hund, så det är ingen skillnad i så fall.

Jag kan ha fel angående schäfrarna, nån får gärna rätta mig i så fall. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

jadu alex, ingen aning faktiskt, har nog aldrig hört innan att det skulle vara skillnad.. lämnar vidare frågan till någon annan =)

Karmatarerskanise
0

Blir nog ingen Boxer. Är nog mer intresserad av schäfer :)

Lotta
0

Försök att hitta någon som har schäfer av den gamla sorten med rakare rygg, du kommer inte att ångra dig :)

Alex
0

#25 Nej, inte jag heller egentligen.. Men tänkte bara att de med rak rygg knappast får några utställningsmeriter.. Alltså borde man ju avla mer efter andra meriter, som bruks och så. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

ja och att få priser i bruks o dyl. tycker jag väger tyngre än en utställningspris.. =)

Lotta
0

Håller fullkomligt med :)