Bränna pulpan?
Hejsan!
Min hund, Marta, är en f.d. gauthund från Spanien.
Hur länge hon levt på gatan har jag, dessvärre, ingen aning om, men däremot vet jag att ingen skött hennes klor under den tiden, vilket resulterat i att pulpan blivit för lång…
Han är ca. 25-30 cm hög och väger mellan 2 och 3 kg.
Undrar om någon här känner till en vet. i väster- alt. norrbotten som kan bränna pulpan och, ungefär, hur mycket det skulle kunna tänkas kosta?
Min ord. vet. utför inte detta ingrepp då de säger att det är djurplågeri… jag kan tänka mig att ingreppet är fruktansvärt smärtsamt, men hon kan ju inte heller må bra av att ha så långa klor som hon har?!
Tips, råd, tankar och idéer tas tacksamt emot!
Klipp klorna minst en gång i veckan, nära pulpan, så kryper pulpan tillbaka. Så har jag gjort på min Kelly, fd gatuhund från Portugal.
Jag har också hört att om man klipper nära pulpan så drar den sig tillbaka.
Klipp nära pulpan, gå långa promenader på asfalt, i skogen så slipar hon ner jätte bra med. Du kan fila klon i stället så ser du hur nära du kommer, å de gör inte ens ont på hunden om du råka fila för mkt så att de kmr lite blod. det finns blodstoppande pulver ich elr "vätska"

Har själv haft en omplaceringshund där klorna var låååånga och pulpan lika lång. Det gick inte att klippa utan att det blödde. Vi var till en veterinär som hjälpte oss med bränning. Ring runt till alla och fråga. För långa klor är en stor skaderisk, och det gör fruktansvärt ont att spräcka en klo eller slita av en klokapsel pga detta.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Min hund hade långa klor när han kom till oss och pulpan var lång den med. Jag lämnade in honom på kloklippning på min ZOObutik i Umeå. Där klippte de ner klon ordentligt och filade runt om. Hon klippte i princip fram pulpan och gjorde klon tunnare. Vi kom tillbaka efter några veckor och gjorde om samma procedur ett par gånger och efter det så drog pulpan tillbaka sig så nu kan vi själva hålla korta klor på honom. Det var inget smärtsamt för hunden och han tyckte inte att det var obehagligt alls.
Men min hund var nog ändå inte i närheten av så långa klor som din säkert har. Har aldrig hört om bränning faktiskt.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

Ser på din personliga sida att du bor i Skellefteå, i så fall kan jag rekomendera att kolla med Djurkliniken inne i stan, vet dock inte om hon gör sådant men kan vara värt att kolla, kolla även med distriktsveterinären.
Annars kanske de gör sådant på djurkliniken i Öjebyn, här i Luleå har vi ju djursjukhuset och Stefan Rösäter som du kan höra med.
Rösäter har ingen hemsida men nås på nummer 0920-200800 eller 070-3380944.
Annars har du fått en del bra tips från de andra här i tråden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Tack allihopa för Era svar!
Tyvärr så tror jag inte att pulpan kommer att dras tillbaka (har haft henne i 5 år) och har alltid klippt så nära pulpan som det bara går. Ibland har jag råkat klippa lite för nära… svårt att se ordentligt eftersom klorna är svarta och hon gillar inte heller att bli klippt, sprattlar en hel del.
Hon gillar inte att gå på asfalt, eller andra hårda underlag, förmodligen för att det gör ont i tassarna/benen.
För inte så längesen så hörde jag talas om detta med bränning..
Har du haft henne i 5 år och har inte funderat över det tidigare? Vilken förmedling tog du henne genom?

#8 Jag har inte funderat på detta tidigare, eftersom jag inte hört talas om bränning förrän nyligen som jag skrev i mitt föregående inlägg.
Jag har däremot försökt klippa så att pulpan ska kunna dras tillbaka, vilket den inte har gjort än så länge och lär nog därför inte heller göra det.
Jag tog henne genom ADA, vad nu det har med saken att göra?!
Nä har pulpan inte dragit tillbaka på 5 år så lär den inte göra det heller, men har hunden haft det såpass länge så lär det inte spela någon större roll heller. Det var inte därför jag undrade om förmedling. Jag har åxå tagit en hund genom ADA :)
De verkar ha dålig koll på det djursjukhuset… Man söver hunden innan man bränner klorna, så smärtsamt är det inte! Så frågan är väl om det är värt en sövning. Man ska ju inte söva i onödan, men riskerar hundern att bryta en klo, eller i värsta fall en tå, tycker jag att det är befogat. Då blir det ju säkert sövning i alla fall!

#10 Eftersom jag själv inte vill gå omkring med superlånga tånaglar så tror jag inte att hunden vill göra det heller.
Tidigare visste jag inte om eller att det gick att göra något åt saken, förrän jag hörde talas om detta med bränning.
Så ni som har erfarenhet av detta, berätta gärna!

En del veterinärer har jag hört bara gör detta på hundar med extremt långa klor som påverkar deras rörelser på ett negativt sätt.
Hade du kunnat ta ett kort så vi ser hur pass långa klorna egentligen är?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#13 Ska försöka göra det!
Jag vet flera som har gjort det, men då när hunden redan var sövd av annan anledning. De är i alla fall väldigt nöjda! Man ska ju som sagt inte söva i onödan, det är väl det veterinärerna inte vill göra. Men stämmer din beskrivning av hur långa de är tycker jag att det är motiverat med en sövning.

#15 Vet du ungefär hur mycket det kan tänkas kosta?
För- och nackdelar med ingreppet?
Berätta gärna vad du vet om detta!
Hur ofta klipper du klorna? Ju oftare dessto bättre.
Nu har du ifs haft hunden i 5 år, så alt. kanske trots allt är att få det ordnat hos vetten genom brännig.
Infektionsrisken är ju dock hög, och en del hundar får väldigt ont efteråt. Finns en del fall där det gått riktigt illa och alla klokapslarna har ramlat av efter ett sådant ingrepp. Viktigt att vetten som gör ingreppet verkligen vet vad h*n sysslar med.

#17 Jag klipper klorna, minst en gång i veckan.
Okej!
Tack för informationen! :)