Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 2228 ggr
kemikal
0

Kamphundar

Nu är det dags igen. Kvällspressen drar på med stora rubriker om "kamphundar" och deras vara eller icke-vara. Hur länge kan man mjölka detta egentligen? Tror ni att det kommer att bli några lagändringar eller liknande? Hur stort ansvar ska man som hundägare ta för hundrasens rykte? Borde en motkampanj startas?

Personligen tycker jag att det vore dumt att förbjuda vissa raser, alla hundar har egenskaper man måste ha i åtanke när man skaffar, och äger dem. Jag anser att man har ett stort ansvar för sin ras, man ska inte skaffa något man s.a.s. inte klarar av, och visar sig hunden faktiskt ha dålig mentalitet så får man ta ansvaret för det också. Människor är alltid den största riskfaktorn, direkt eller indirekt.

Ämnet har såklart diskuterats om och om igen, men kanske har ni något nytt att framföra?

Karmatarerskanise
0

Någon typ av "körkort" för att få köpa hund. Detta ämnet har vi disskuterat på en annan tråd som heter hundägare slår sin hund.

HANK
0

"Människor är alltid den största riskfaktorn, direkt eller indirekt."

Precis, och just därför bör detta inskränkas.

kemikal
0

Ni är alltså ganska överens om att något bör göras, och att det är en begränsning av vilka som får skaffa hund som bör införas. Är det praktiskt möjligt? Och är det troligt att det kommer hända?

#1 Okej, den tråden hade jag inte läst.

Karmatarerskanise
0

Tyvärr är det antagligen inte genomförbart. Vilka regler ska finnas? Hur kan man sätta regler på hur hundköparen ska vara? Det är nog bara önsketänkande från oss som tar ansvar :(

kemikal
0

Tyvärr kan jag nog inte annat än att hålla med. Det skulle krävas oerhörda resurser för att kontrollera att alla som har hund har de kunskaper som behövs, även sedan man kommit fram till någon standard. Att ta fram standarden skulle bli ett stort jobb, och det skulle bli en massa tjafs om det hela på vägen. Man måste också bestämma vem som ska ta ansvaret för att ta fram förslag till ändringar, vem som ska utföra dem, hur det ska utföras, förslag till straffåtgärder och hur övergångsperioden skulle se ut.

Men vad kan man annars göra? Har ni några bra förslag? Att själv föregå med gott exempel både i teori och praktiken, uppföra sig väl, ta reda på fakta och stödja andra ansvarskännande personer är ganska självklart. Men finns det något sätt att motarbeta denna kampanj?

Karmatarerskanise
0

Till att börja med borde alla våga anmäla då de är med om attacker eller då de ser djurplågeri. Även om det inte hjälper just den gången så hjälper det i längden tror jag. Många vågar inte anmäla många ggr pga att ägarna är så konstiga.

kemikal
0

Håller med, man ska inte vara rädd att göra det när det behövs. Det visar ju att allmänheten inte accepterar den sortens beteende, och fler anmälningar mot samma personer ger ju polis och myndigheter en bättre grund för ingripanden.

Shelby
0

hundförarkort = tummen upp!!!!

Illris/Gismo
0

hundförarkort tummen ner ! dåliga hundägare klarar av även sån skit. är ägare av en s.k. kamphund (am.pitbull terrier) fast har ej den till sådan skit.

Sisikarlstad
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja jag är ägare av en AM Staff tik på 5 år haft henne i 1 år o det finns ingen kamo i henne över huvud taget hon är MH testad o tävlingsledaren gav upp han försökte få en drag kamp med henne men ICKE fick han det.

De riktiga kamphundarna som finns är ju INTE födda för o kampa det är ju ägaren som tränat upp dem till detta o blandar de exemplaren som är typ bäst o kampa. Skyll INTE på hunden det är ju ABSOLUT INTE den som valt det. Jag menar om man har en hund som är tuff på hundar så får man väl fyyya den o ta tag i den o försöka få bort detta beteende på hunden för de som vill att hunden ska vara så de berömmer ju hunden så den fortsätter o bli agressiv på hundar. DÅ ÄR DET JU INTE HUNDEN SOM VALT DET) Flört ELLER????

Min AM Staff är en ÄKTA med stamtavla dna typad så man vet att det är en ÄKTA vara, jag tror INTE man köper en AM Staff för 12000kr för o lära upp o kampaFundersam Hoppas INTE det i alla fall. För då är det ju att FÖRSTÖRA den ÄKTA AM Staffen som vi här i Sverige försöker BEVARA!!!Skrattande

Ja NI får rätta mig om NI tycker att jag är ute o cyklar men jag vill försvara denna fina ras. Glad

kemikal
0

#10 Visst har du rätt, det är inte hunden som väljer. Ägaren har alltid ansvaret, och ägaren är oftast den det är fel på. Även om det finns en och annan hund med dålig mentalitet (som inte alls behöver vara av en "kamphundsras"), så är det ju fortfarande ägaren som ska se till att hunden tränas, begränsas eller i värsta fall avlivas för att förhindra skador på människor och djur. Jag tror inte heller att man lägger så mycket pengar på att köpa en renrasig hund om man har tänkt kampa med den, för dessa människor är det nog inte så viktigt med renras eller blandras. Desto större risk för instabila exemplar med okontrollerad blandras avel.

Zebben
0

Jag tror, liksom SKK, att hundkörkort inte är genomförbart. Hur ska det gå till? Var ska man sätta gränsen, på vilken kunskapsnivå en blivande hundägare ska ligga? Ska man bara få ha hund om man ständigt går på vidareutbildning? Måste man ha körkortet med sig varje gång man går ut med hunden? Vem ska kontrollera att alla hundägare verkligen har körkort?

Nä, om man idag som uppfödare inte ens får neka en intresserad valpköpare utan att åka dit, så lär man nog inte kunna neka någon till att någonsin få köpa hund

Jag tror heller inte att några raser kommer att förbjudas. Däremot tycker jag att vi i sverige ska ta efter USA där de har djurpoliser, som åker ut och kollar upp folk och dess djur. På så sätt kan man nog få stopp på en hel del oseriösa uppfödare (av bl.a "kamphundar")  och dessa ligor som hetsar hundar mot varann.

kemikal
0

#12 Du har rätt, ett körkort är inte så realistiskt. Djurpoilis var en intressant idé, som borde funka i praktiken också.

trex
0

Förbjuder man en hundras,då avlar dom säkert bara fram något nytt att ha som kamphundar.Nästa steg förbjuda blandraser - inte realistiskt eller rätt att göra.Djurpolis tycker jag verkar vara en bra ide´och då för alla djursorter.

kemikal
0

#14 Exakt, börjar man med förbud får man till slut förbjuda alla hundar. Det funkar ju verkligen inte.

Tette
0

#10: Amstaffen är inte avlad för att kampas, kanske därför din hund inte har nån kamp i sig? Amstaffen kom till genom att folk ville ha en pitbull utan kampen i sig, vilket resulterade i amstaffen… Dessutom, köper du en pitbull, staffe eller nån ras med just kamp i sig, så kan du väl inte fya bort ett rastypiskt beteende? Det är som att köpa en bordie collie och fya den för att den vill valla… Det funkar helt enkelt inte.

Vill man kampa, köper man en pitbull. Vill man inte kampa, köper man en amstaff. Amstaffen kan du fya så mycket du vill, men en pitbull är du bara idiot om du fyar….

Eriiccaa
0

Men liksom inse. Det finns inget som heter Kamphundar. Det är bara någt ord som folk har kommit på. Då skulle jag kunna lägga in min ras till kamphundar för att jag har en liten terrier. Liksom det är inte rätt att kalla någon hund för kamphund, liksom det är likadant om jag skulle kalla dej för det. Det är säkert inte specielt roligt. Kamphudar är liksom bara ett ord. Som tex Idiot

myriis
0

Usch vad jag hatar dessa folk som säger t.ex. pitbull är en kamphund, dobberman är en kamphund och såntdär. För lite information om kamphundar förmedlas till samhället! En del tror ju faktiskt att kamphundar är en RAS

TinaH
0

hittade en länk som kanske skulle passa in här…..men jag vet inte=)

Länk

Jag gillar inte raser som heter pitbull, amstaff-blandningar.

Visst finns det bra seriösa ägare till sånna hundar, men nått säjjer stopp i mig…

Hundkörkort vore toppen, men hur skulle det kunna lösas?

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

kalle-kanin
0

en hund föds ju inte till kamphund det är något som de tränas till

TinaH
0

det finns gener i en hund.

Mvh TinaH

Marylojs
0

Ok… till att börja med är det såhär: En hund blir inte alls vad man gör den till (endast), en hund föds med vissa förutsättningar och präglas av tiken. T ex amstaff och pitbull har lätt för att utveckla aggressivitet mot andra hundar (oftast av det egna könet) efter det att de gått in i könsmognad. Det ska man vara medveten om. Många av sveriges ledande uppfödare vägrar t ex sälja en tikvalp till någon som redan har en tik hemma av detta skälet. Det som skrivs om i aftonbladet och expressen svär jag på i 90 % av fallen är köksavlade förortsblandisar där man avlat på precis vilka skithundar som helst. Det är inte konstigt att det slår lite fel ibland då. Dessa hundar hamnar dessutom i händerna på helt fel ägare. Lika skrämmande som det är att se en ung kille med en "PB-liknande" hund inköpt som penisförlängare är det att se en naiv liten tjej som säger "en hund blir vad man gör den till, och min är väääääärldens snällaste". Man ska vara medveten om sin ras egenskaper och vad som kan ligga latent i hunden helt enkelt.

Marylojs
0

Ps. Förlåt för att jag inte har några radbrytningar, jag sitter i safari och iFokus funkar inte så optimalt med den webbläsaren.

bejtedejte
0

#22, håller med fullt ut! Många uppfödare gör så med dobermann också. Vissa tikar klarar att bo med andra tikar, men jag hade själv aldrig rekommenderat någon att ha två dobermann av samma kön. Vet uppfödare som får ha sina tikar åtskilda alltid, för de är dominanta och vill bestämma allihop. Och just tikar som slåss är inget kul!! Antar att det är samma med de större bullraserna.

Håller med #0 att man har ett stort ansvar som hundägare för rasens rykte.

Jag ser det som ett stort problem att folk skaffar raser de verkligen inte klarar av. Och ofta är det blandraser där uppfödaren bara kan säga "ja, mamman är världens snällaste".  T.ex en blandning mellan dobermann och labrador. "Dobermann-generna" kan ju slå igenom helt och valpen utvecklas till att bli som en dobermann, med allt det betyder. Då står barnfamiljen där med en hund de inte klarar av/har tid med, som blir aggressiv mot andra hundar och människor.

Aggressiva hundar får gärna finnas, så länge det finns en ansvarsfull ägare i andra änden kopplet som vet hur han/hon hanterar hunden.

Att förbjuda vissa raser fungerar inte. Finns säkert 500 pitbulls som är "snällare" än min OES, som biter andra hundar direkt om han får chansen.. :)

Real
0

http://www.amstaffklubben.se/

Kanske ni skulle ta reda på fakta om rasen innan ni dömmer ensilda typer. Jag kan sitta och snacka massa skit om schäfern med, men det tänker jag inte göra.

De jag ser i den här tråden är mest fördommar enligt mig. Att min pojkvän på något sätt skulle använda våran hund till en penisförlängare är absurt. Och att jag skulle vara en naiv liten tjej som går ut och säger att han är världens snäällaste är ett skämt. Jag vet att amstaffen kan bli agresiv mot samma kön och jag vet allt vad det innebär. Men det är många hundar som kan bli oavsätt ras. Däremot är amstaffen inte en kamphund för fem öre. Den härstammar från kamphund långt bort, men de var många härans år sen. Amstaffen är utvecklad till sällskapshund och en av dom finaste skulle jag vilja påstå.

De är klart att hunden inte blir exakt vad man gör den till.. Den har sina gener från sin ras och sin uppfostran från tiken jaa.. Men varför skulle den bli ett monster för det?
Har ni ens varit i kontakt med rasen ni pratar om. *Suck*
Maby you have, maby you dont! Bryr mig faktist inte heller. Om man har bestämmt sig för att avsky en ras så har man.. vad ska man göra åt det. Ingenting! Är rätt trött på att få dumma komentarer från obildat folk. Men de är väl bara att stålsätta sig.

Marylojs
0

#25 Men kära lilla du… Vem säger att jag avskyr rasen? Ta och kamma dig lite. Om ni inte hör till den kategori jag pratar om, ta inte åt dig, men varför blunda för att det finns problem med vilka som dras till rasen? Faktum är att jag gillar rasen och skulle gärna köpa en, men just nu finns inga uppfödare i Sverige som duger enligt mig. I sådana fall blir det import om några år.

Real
0

Men ÄRLIGT! Saken är att det inte var riktat enbart till dig? Jag sa vad jag tyckte om saken. Kanske du inte ska ta åt dig och göra lågmärken till svar?!
Framförallt var det riktat till alla som TYCKER amstaff och pitbul är en hemsk ras. Jag vet inte om det finns folk här inne som avskyr dom eller inte. Men de får väl stå för dom. Jag kan väl med få beklaga mig lite om saker jag tycker är illa eller?
Dessutom tycker jag att det mesta här kommer från fördommar, det är enligt MIG.. Och det finns säkert många som ytrar sig innan dom ens vet vad dom pratar om. Därav vad jag skrev..
usch, är för trött för det här!Fundersam

Jag vet att det finns specielt folk som dras till rasen, jag har upplevt det själv. Och det är ingen vacker eller rolig syn. Men enligt mig är det för att dem har fått det ryktet. Om en annan ras fått rykte om sig att den är en bra kamphund så lär dom utöka med den rasen också. Jag blundar inte.. tyckte det kändes som du drog alla över en kam bara.

Ninja
0

Jag är en sån som tycker att det kan gå fel med en hund, oavsett ras och härstamning, när den hamnar i fel händer. Men visst är vissa hundar mer "benägna" att både hamna i trubbel och i fel händer. Det farligaste med sk kamphundar är att de har en sån hög smärttröskel och att de verkligen kan låsa käkarna och inte släppa no matter what… Men just därför kräver de hundarna mer av ägarna. Det är aldrig hundens fel, det är alltid människor som ligger bakom. Antingen aveln eller just den situationen.

Man önskar att det gick att förbjuda vissa människor att ha hund, speciellt såna "penisförlängare".. Men tyvärr går inte det. Därför är det viktigt med uppfödare som verkligen är nogranna med var valparna hamnar och vad som händer med dom när dom flyttat, hela livet.
Att förbjuda en ras tror jag inte är någon bra lösning.

Synd att hundarna ska få skiten för de människor gör. Men jag antar att hundar, speciellt kamphundar, är väldigt "tacksamma" att anklaga för diverse olyckor.

Nån som vet hur vanligt det är med hundkamper här i Sverige? Finns det nån statistik på det?

Eriiccaa
0

Jag fattar igentligen inte själv varför man tränar upp en hund till kamp. Min hund kampar gärna med leksaker men, det kallar itne jag kamphund för det. Jag har inget imot folk som har kamphundar men kan hålla koll på dom.

TinaH
0

Kamphundar

Enligt 19 a § djurskyddsförordningen (1988:539) är det förbjudet att inneha eller genom avel frambringa hundar som har extremt stor kamplust, blir lätt retade och biter, bara med svårighet kan förmås avbryta ett angrepp och har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar. I Sverige är alltså hundar med dessa egenskaper förbjudna. Däremot är ingen enskild ras förbjuden, eftersom hundar av ett flertal raser liksom blandningar mellan olika raser kan utveckla ett icke önskvärt aggressivt beteende.

Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter (1943:459),  har ägaren strikt ansvar för sin hund. Polismyndigheten har kontrollansvaret enligt denna lag och får besluta att en hund som har visat benägenhet att bita människor eller djur ska omhändertas. Sedan hunden omhändertagits ska polismyndigheten låta sälja, avliva eller ta hand om hunden tills vidare.

Ett syfte med lagen om märkning och registrering av hundar, som trädde i kraft den 1 januari 2001 (L 90, 2000:537) är att det ska bli lättare att fastställa vem som är ägare till en hund och därmed kunna ställa denne till ansvar för de skador som hunden har orsakat. Även enligt denna lag har polismyndigheten möjlighet att omhänderta hundar, som kan antas vara farliga, om hunden inte är märkt eller om ägaren inte är registrerad i det centrala registret.

Hundansvarsutredningen

Regeringen tillsatte våren 2002 en särskild utredare som skulle kartlägga och utreda de problem som finns med hundar i samhället samt föreslå åtgärder för att avhjälpa de problem som uppstår på grund av bristande ägaransvar, särskilt vad gäller farliga hundar. Detta resulterade i betänkandet: "Hund i rätta händer - om hundägarens ansvar" som blev klart i maj 2003 och kan hittas på Regeringskansliets hemsida

Detta komer ifrån djurskyddsmyndighetens.se sida. =)

Mvh TinaH

lena1
0

Jag hatar när man sätter in ordet kamphundar i ett och samma fack, det finns ingen benämning på detta anser jag, det det föder bara en massa fördomar och inget annat, i så fall skulle jag sätta in min lilla york jag hade i samma fack som jagade och dödade råttor och kampade bara han fick, och där handlade det verkligen om att aldrig släppa taget kan jag säg, oavsett hur storleken på bytet såg ut…

Man får hunden vad man gör den till oavsett ras i mitt tycke…

TinaH
0

# 31

håller med lena.

man kan få en pitbull och vara som en snäll golden.
Och Golden kan bli somen Pitbul.

hunden blir vad man gör den till! =)

Mvh TinaH

kerstinjoh
0

Den här diskussionen har varit uppe tidigare.

Och som ägare till en blandras med Pitbull i, är jag medveten om att frasen "en hund blir vad man gör den till" ofta kommer upp.

Men glöm inte att det finns vissa genetiska arvsanlag. Dessa instinkter är inte svåra att ta fram. 

Därför ligger det i hundägarens ansvar att ej på något sätt stimulera kampinstinkten hos hunden.

Körkort för hundinehav är inte praktisk genomförbart. Men det vore bra om det fanns mer kontroll på uppfödare. Och ev möjligheter till försäljningsstopp.

Men där uppstår genast problem när det finns ett otal AmStaff/Pitbull ägare som glatt blandar olika raser för att tjäna pengar.

Det är ett ganska högt pris på dessa blandningar.

Därmed inte sagt att alla dessa blandningar hamnar i "fel" händer.

Vi, jag o min make, i 50-årsåldern, är väl inte precis vad man brukar sammankoppla med en Pitbullblandning. Vi ville "bara" ha en mysig familjemedlem.

Det har vi fått, men samtidigt är vi medvetna om vad vi har i kopplet!

lena1
0

33,Jomen det är liksom inbakat i ordspråket, för det om någonting tycker jag varje valpköpare borde ta reda på, och att uppfödaren borde informera om ;-).

Visst vet jag att det inte alltid är så fast det borde vara det…

Lotta
0

#33 jag håller fullkomligt med i det du säger, jag tror inte heller att det är svårt att plocka fram dom genetiska anlagen. Det är därför köpare av hund som ska användas till ett visst syfte köper en ras som passar till det. Vart nog lite svamligt men ni förstår säkert vad jag menar Generad

Ellinor_ludde
0

Som alla vet är de flesta människor de värsta djur som finns på denna planet. Jag tycker som du hera att som hundägare borde man ha intyg på att man klarar av en hund samt ha alla kunskaper som krävs. Det är ett levande djur vi tar hand om.
Och det om kamphundar dvs pittbull m.m.
Det är inte HUNDEN det är fel på. Utan det är ägaren som gör fel.
Pittbull m.m är SÅÅÅÅ härliga hundraser, en av de finaste som finns enligt mig <3 En hund som denna borde få en ägare som kan ta hand om den. Sedan tycker jag att pittbull och de andra "kamphund raserna" (som jag ej tycker att de är). har fått väldigt dåligt ryckte. Skulle folk reagera lika dant om det var labradorer som var kamphundar ? :/
Helt sjukt det där. Vad spelar det för roll vilken ras den är.
Kamphundar har fått dåligt ryckte pga sina ägare som inte
klarar av dom :@ Vet någon som vet  varför just pittbull m.m kallas för kamphundar igentligen ?

Lotta
0

#36: Du är klok för att vara så ung…stå på dig bruden :)

Eriiccaa
0

37 # Jag håller med dej Lotta.

lena1
0

Mycket klokt skrivet Ellinor ;-).

kerstinjoh
0

Ninja.

Du har alldeles fel! Du har lyckats gå på en av "kamphundsmyterna".

Käkarna låser sig inte på någon hundras, det handlar om en obändlig vilja som kan göra att en pitbull helt enkelt inte vill släppa sitt tag. Stark vilja i kombination med en extremt hög smärttröskel helt enkelt.

Ellinor_ludde
0

Håller med dig kerstinjoh !
^^,
Hihi, tackar tackar för de snälla komentarerna :P
Jag bugar och bockar xD

Lotta
0

Att hunden låser sina käkar är som Kerstin säger, inte rätt. Förr tillbaka när man inte visste bättre så sa man så, och då också om boxern och några fler raser.