Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 11342 ggr
[marion69]
0

En envis tax!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har nyligen övertagit en renrasig jakt-tax, tanfärgad 1, 5 år, jättevacker. Vi har också en taxblandning på 4år.

I början var taxen lugn och snäll. Förre ägaren har kastrerat honom för att han var bångstyrig. Inga problem tänkte jag…

MEN, han är verkligen bångstyrig och envis. Han gör tvärtemot vad man säger och han tar inte åt sig korrigering alls!

Han nafsar efter mina händer och tror att jag leker, eller så rädd-nafsar han. Det är ju inte bra.

Min blandras-tax försöker hålla honom i schack också, men han verkar inte ta åt sig av hennes varningar och nu är jag rädd att min tik(blandrasen) kommer att tappa tålamodet och bita till en vacker dag.

Han är alltså kastrerad, men ändå så envis och bångstyrig? Jag ska filma honom imorgon tänkte jag, så får ni se hur han beter sig.

Någon som har renrasig Tax? hur är humöret på dom? ålder? Har ni fått jobba hårt med att få pli på dom?

tacksam för tips.

Gerbilflicka
0

Har också haft en omplaceringstax som var jakthund innan hon kom till vår familj. Hon var iofs en väldigt mjuk och klok hund, men så in i helskotta envis!

Har några frågor:
1.) Hur korrigerar du honom?
2.) På vilket sätt gör han tvärt emot vad du säger?

Är du säker på att han förstår vad du menar när du korrigerar eller ger kommandon? Eftersom du skriver att du nyligen har tagit över honom så kanske det bara är en tidsfråga.

Eftersom han nafsar när du leker så är det lättare att få bukt med. Säg "nej!" så fort han nafsar och så vänder du dig om och ignorerar honom. Eftersom det är leken han vill åt så blir det hans belöning: Lek endast med honom så länge han uppför sig så som du vill.

För övrig träning så skulle jag nog använda godis och en klicker. Alla taxar jag har träffat har haft mat som främsta motivation, de jobbar inte som t.ex. en schäfer som bara vill vara ägaren till lags. En Tax jobbar inte gratis utan vill ha lön (lek, skoj, godis, mat) för jobbet!

Min Tax var aldrig svår att träna - snarare lättare än både min golden och min schäfer! Smartare också vill jag påstå. Men samma lydnad och samma samarbete går inte att förvänta sig.

Grejen är att du inte kan begära samma sak av en jakttax som av andra hundraser. Din hund är avlad för att ta egna beslut, inte för att lyssna på dina kommandon. Min Tax kunde väldigt många trix och kommandon, kunde gå lös osv… men i slutändan vad hon en Tax och de är sina egna helt enkelt.

"Kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax" heter det ju. Flört Blind lydnad kommer du aldrig att få från en Tax. Det gäller att övertala dem att de tjänar på att lyssna och se charmen i att de är så självständiga.

[marion69]
0

Tack för råden! Jag har ju aldrig haft renrasig Tax förut och jag har läst på om taxar och trodde att han skulle vara ungefär lika envis som nu min nuvarande Tax, men hon är väldigt snäll och go och lydig nu.

Nya taxen nafsar efter händer både i lek och när jag korrigerar honom. Jag försöker leka med leksaker nu, istället för med händer, men han nafsar fortfarande när jag korrigerar.

Det är nog som du säger, även en tidsfråga. Jag märker att han gör massor av saker för godis och leksaker. Men om jag ropar på honom utan godis, "KOM", så tittar han bara på mig som om jag är knäpp (hehe) och sen totatignorerar han mig och går iväg.

Men han är jättego också. Han kom och väckte mig i morse, lade sig brevid mig, slickade mig i ansiktet och så lade han huvudet runt min hals. Han verkar gillar att "kramas"

Jag kan berätta hur det går med honom. Jag ska göra som du säger, att försöka med belöningar när han gör rätt.

[marion69]
0

Glömde svara på frågorna.

1. Hur jag korrigerar.

Jag brukar säga NEJ, eller  säger… SSCHHHHH och en lätt stöt i sidan vid bogen med mina fingrar. Ibland kombinerar jag det med att t ex blockera vägen för honom (om han envist vill åt något eller komma nära min andra hund)

2. Han lyssnar helt enkelt inte på några av mina korrigeringar. Om jag försöker stoppa honom ,då blir han bara mer nyfiken och intresserad.

Om jag ropar KOM, så går han osv…

[marion69]
0

Hittade några bra länkar om taxar och deras sätt att vara.

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=704947

Den här var rolig hihi

http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=5759149

kerstinjo
0

#4 Den sista länken var en rolig läsning! Skrattande

Kasslerinbakad Tax.Skrattande

Kerstin 

kerstinjo
0

#4 Länk nr 1:

"Åh en så'n ouppfostrad hund, har det hetat flera gånger om honom. Men lika ofta har det sagts:

-Det är inget att göra, taxar är och förblir sådana!

Och med åren har jag fått klart för mig att det är den senare gruppen som har rätt."

SkrattandeSkrattande

Snälla, berätta mer om era taxar. Jag sitter här med ett leende och läser om bångstyrigheten.

Kerstin 

Gerbilflicka
0

#3 Innan din hund kan förstå dig så måste du förstå din hund. Han förstår dig inte, han vet inte vad "nej" eller "kom" betyder. Hundar föds inte med förståelse för de vanligaste kommandon vi använder. Du måste visa honom vad du vill och sen visa honom att han tjänar på att lyssna.

Först måste du bestämma dig för ett sätt att korrigera. Sen måste du se till att hunden förstår. Bara ett ord gör ingenting, det måste bli någon sorts konsekvens också. Se till att din hund förstår vad nej betyder.

T.ex: Nej = fel beteende = slut på det roliga

Bästa sättet att "straffa" en hund enligt mig är att ignorera den och/eller ta bort den drivande faktorn. Om han är dum när det handlar om mat så får han ingen mat innan han uppför sig som du vill, och om han är dum när du leker med honom så stannar leken där tills han visar det önskade beteendet igen.

Gör det lätt för honom att göra rätt och svårt att göra fel. Sätt honom inte i situationer där du kräver mer av honom än vad han klarar av.

Gerbilflicka
0

Min Tax Reija var världens bästa familjehund. Hon blev 15 år och det är 3 år sedan vi var tvugna att avliva henne.

När jag var ung var hon med på allt och lekte alltid med oss barn. Hon var alltid otroligt försiktig och snäll. Hon var en typisk "Vi 5"-hund: med på allt och alltid trogen.

Hon var alltid lös på tomten på vårat landställe och drog aldrig iväg någonstans. Eller ja, ibland gick hon in till grannens hund och åt upp hans mat…

En gång lämnade min mamma en kasse mat i köket en kort stund. Under den tiden lyckades Reija få ut 2kg och äta upp allt på en gång… Ganska imponerande för en liten tjej som vägde ca 7kg.

Hon älskade paket också och vi fick vakta paketen på julafton för om hon fick en chans att vara ensam med dem så skulle hon (väldigt försiktigt och nogrannt) öppna vartenda paket.

Underbar och så in i helskotta irriterande ibland. Men det är en del av taxarnas charm. Jag tror alla hundägare skulle må bra av att ha en Tax, för alla tuffa metoder och korkade hjälpmedel är väldigt bortkastade på en Tax. Man måste vara smart, rättvis och villig att kompromissa helt enkelt. :)

Taxelina
0

#8 Hahaha, det där du sa sist.

Underbar och så in i helskotta irriterande ibland. Men det är en del av taxarnas charm. Jag tror alla hundägare skulle må bra av att ha en Tax, för alla tuffa metoder och korkade hjälpmedel är väldigt bortkastade på en Tax. Man måste vara smart, rättvis och villig att kompromissa helt enkelt. :)

Det var det bästa jag hört om Tax någon gång. Pricken över i,et så att säga.

Jag har 6 korthår här hemma och alla är olika till sitt sätt. & olika individer, men det dom har gemensamt är att dom testar och är envisa? Finge dom skulle dom styra hela verksamheten härSkrattande En underbar ras, tillgiven och mycket trogen.

Gerbilflicka
0

#9 Ja, och lägg märkte till hur det tog mig nästan 40 minuter att välja ut några korta historier om henne… Det finns så mycket att säga!

Vill gärna skaffa en Tax igen men jag inbillar mig att det skulle gå illa ihop med min nuvarande hund eftersom hon är väldigt lydig och super att ha lös osv. Dessutom så är jag rädd att jag skulle skaffa en ny Tax i hopp om att få en ny Reija, och så funkar det ju inte…

[marion69]
0

Min taxblandning är jätteduktig och lydig. Hon går lös och man behöver bara prata snällt med henne, så lyder hon direkt. T ex " Kan du gå lägga dig nu", Gå in Lottis, osv

Men ozzy, nya taxen, kan jag absolut inte ha lös.. ännu.

Jag var över hos mina föräldrar (som bor granne med mig och har uteplatsen precis brevid mig)  Jag brukar bära över Ozzy och Lottis får gå själv.

På väg hem samma väg, tänkte jag att jag skulle kolla om ozzy går samma väg som Lottis tillbaka (2meter) ..

Icke! Han stack icäg som en pil åt andra hållet och lyssnade inte på KOM, så jag fick låtsas ha lite godis i handen, då kom han efter en stund.

Ozzy gillar att sova under täcket. Jag brukar ha hundbäddarna nedanför sängen med en massa fina varma filtar, men trots det så vaknar jag med två hundar i sängen.

Ozzy kryper in under mitt täcke och jag vaknar ofta av en ihoprullad ozzy mellan benen.

Inte så jättekul, med tanke på att han brukar lätt få fästingar.

Jag har inte hunnit köpa fästinghalsband ännu.

Men dom funkar bättre och bättre ihop nu. Lottis är inte lika morrig längre.

kerstinjo
0

Låter som en mysig ras. Nog har jag hört att taxar är envisa, men jag visste inte att de var så egna.

Jag hör gärna mer historier om era taxar.Glad

Kerstin 

Taxelina
0

#11 Var kommer din lilla Tax ifrån för uppfödning?

[marion69]
0

13- Från Askeladen´s

kerstinjo
0

#10 Berätta mer, för det låter som en rolig ras.

Här är det inte tal om en förarvek hund förstår jag.

Kerstin 

[marion69]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ozzy får lite dampiga utbrott ibland, då han bara skäller och morrar och när man korrigerar honom så blir han ännu mer skällig.

T ex igår när han grävde i min rabatt och jag sade att han inte fick göra det, då blev han arg ( inte aggressiv, men knasigt arg.. utstötte en massa konstiga läten)

jag och min pojkvän låg i sängen och pussades och helt plötsligt inser vi att vi har en tredje pusspartner hehe. Han är väldigt nyfiken.

Varje gång vi har varit ute och kommer in, så väntar han snällt på att jag ska torka hans tassar.

-Sådär färdigt, säger jag, men ozzy står kvar och tittar konstigt. Han flyttar inte på sig även fast jag går till köket. Han sitter kvar där.

Då insåg jag att han ville ha en godis. Och när jag gett honom den, så gick han vidare.

Han puttar bestämt på mig med sin nos när han vill något, ofta två gånger direkt efter varandra.

Taxelina
0

#14 Har aldrig hört talas om de uppfödningen. Var finns den?

[marion69]
0

Härifrån kommer han: ASKMADEN´S

Han kommer från A-kullen. Pappa Frostvallens Frodo och mamma är Askmadens Xa.

Ozzy heter egentligen Askmaden´s Aske

Taxelina
0

#18 Jag misstänkte nästan att det var den kenneln. För den andra hade jag aldrig hört talas om, men det lät bekant ändå. Hoppas du får mycket glädje av din taxSkrattande En otroligt mångsidig ras. Du kan träna så gott som allt med en Tax.

[marion69]
0

Igår fick han ett sånt där sjukt anfall igen. Jag satt vid datorn och han började tugga på stolen jag sitter på.

Då tillrättavisade jag honom, men då blir han arg på mig och nafsar efter mig.

Då efter några tillrättavisningar lägger jag honom ner (som cesar milan brukar göra) för att han ska lugna ner sig, men ICKE, han är ännu värre senare när jag släpper. och så tuggar han på stolen igen.

Nu hoppar han efter mig och nafsar och skäller. Jag tappade hoppet, går ut på balkongen och röker och ignorerar honom. Han följer efter mig, men lite lugnare.

Min pojkvän undrar om han är sur för att Lottis, min andra hund, tog hans ben. Han sade att så fort lottis tog hans ben så sprang ozzy in till mig och började tugga på stolen och bråka med mig.

Kan han ha blivit sur ang. benet möjligen? (taxar kan ju bli långsura)

Men jag måste ju kunna korrigera hans fel utan att han nafsar och skäller på mig.

När Lottis tillrättavisar honom, så lyder han snällt.. men inte MIG

[marion69]
0

#19 Ja, han är underbar, fast han är envis. Det tar nog ett tag innan vi förstår varandra, men man märker att han verkligen TÄNKER, inte som andra hundar. Han tänker och handlar.

Jag tycker att det går bättre och bättre, förutom hans konstiga anfall ibland.