Konstig shäffer.
Träffade en kille idag som hade en renrasig shäffer. Urknäpp hund, han var nästan helbrun, med lite svart på svansen och öronen.
Är det också en så'n där shäffer, som inte är shäffer?
Kanske en sandfärgad herdehund?
Jösses, vilka veliga shäfferägare det finns. Antingen har man väl en shäffer eller inte? Hur kan de plötsligt bli något annat för att färgen inte stämmer? Eller hårlängden?
Marodören Amos har några vita hårstrån i nacken, jag får nog ringa veterinären och kolla så att han inte har gått och blivit en herdelabrador eller nå't.
På kortet; Helios
Asså bruks schäfrar kan ju ha ganska olika färger, allt från jätte ljus bruna med lite svart till kolsvarta.

Ja, schäfrar kan vara olika färger. Brun och svart i olika kombinationer, helsvart, röd, brun, vete etc.
#3 va? dessa schäfrar med annorlunda färger är t.o.m registrerade :S
Dock är nog färgernas namn olika vad ägaren tycker dem liknar.
#4 Nänä.
En shaffer som råkar bli vit (avelsfel?) kallas herdehund.
En shaffer som råkar bli långhårig (avelsfel?) är helt plötsligt en blandras.
*fattar inget*
När är egentligen en shaffer shaffer????
De blir räkformade och knepiga. En räka är ett vattendjur, är shaffrar det? Säl eller nå't?
Fattar inget!
#5 utställnings typen av schäfern ska vara ljus hårig/beige och ha svart sadel och svart på huvudet. (utställningsschäfer)
En vit schäfer är en vit herdehund(vitschäfer)
En bruksschäfer kan vara "grå", helsvart, hel brun, ljus brun, osv osv osv.
Tex
Ljus
Jag är inte säker på att alla hundarna på bilderna är renrasig (google) men jag är säker på att bruksschäfrar kan ha alla dessa färger.
En schäfer är en schäfer när den är renrasig med stamtavla.
Hoppas alla är medvetna om att kerstinjo skämtar väldigt mycket, så ni får inte ta allt hon säger på allvar 
Nä, nä en shaffer är en konstig "ras".
Är de vita så byter de namn till Herdehund. Mycket suspect.
Är de långhåriga så är de helt plötsligt en blandras.
Det finns ju inte en shaffer som ser klok ut. Räkformade? Tja det kanske duger bland räktrålarna på Västkusten. Om det är en RÄKA.
Är de helsvarta så byter de namn.
Herregud, vad veligt!
Ps. Kollade med veterinären om Amos vita hårstrån i nacken och det var helt OK att döpa om honom till blandvit herdelabrador.
#8 gud va tjusig bild!!
En vit Schäfer räknas som blandras, en vit herdehund är registrerad som en egen ras. Men bara för att det föds en vit schäfer i en vanlig kull schäfrar så blir dom inte automatiskt vita herdehundar 
#11 Hör du inte själv hur knäppt det låter`.
En renrasig shaffer får en massa valpar och av nio stycken så är en inte renrasig. Han är vit??
Fattar inget, Samma mamma, samma pappa. Hm….
*funerar*…….Hur var det med Rödluvan och vargen?
Äsch, shafferfolk och shaffrar är konstiga saker.
Det är bara att hugga o bita, de fattar inget ändå.
#12 Jo då jag håller fullständigt med dig, det är otroligt så konstiga saker det finns när det gäller detta med raser 
Om en schäfer föds vit är den och förblir fortfarande en schäfer med stamtavla och reggad i SKK!
Dock går den dålig på utställning, men det är allt. Har aldrig hört om en vit renrasig schäfer, dock hört att många kallar vit herdehund för vit schäfer ;P

#8 Man kan regga in dem som vit herde hund. Vit herdehund är en egen ras. En vit schäfer är inte per automatik en vit herde. Dessutom skjilljer sig både vit herdehund och schäfer i utseende och mentalitet så egentligen är det konstigt att man kan regga in dem, men om man vill göra det så finns möjligheten. Så man ska inte blanda ihop vit schäfer med vit herdehund
Sedan är jag rätt säker på att den korrekta benämningen på Amos färg är melerad labradåre om du är intresserad av att regga om honom till det.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Att den vita herden ibland kallas vit shäfer är väl egentligen inget konstigt. Den vita herden kommer ju ur shäfersläktet.
Vita shäfrar har ju aldrig varit önskvärda i kullar, utan de räknas som en genetisk defekt.
Sen började man avla på just dessa vita individer och gav dom en egen ras; vit herdehund, men i grund och botten så är det ju shäfrar.
Bruksshäfern ser idag inte alls ut som shäfern en gång gjorde i färgen. Utställningsexemplaren har behållt den "korrekta" färgen medans bruksshäfern idag kan finnas i en mängd olika nyanser, mestadels gråbruna, med dålig mask. Men det är ju som det sägs; Det finns inga hundar med fel färg, huvudsaken är att dom kan användas till det dom i grund och botten är framavlade till.
Hehe kan inte låta bli att fnissa lite, förstår ni inte att hon skojas? :)
#16 men själva vitsen med utställningar är väl just att upprätthålla en viss standard på rasen, både vad gäller färg, utseende osv. Just schäfern är ju en ras där man kan säga att det spretar en hel del, att det som i början var genetiska defekter, avlats vidare på och blivit egna typer. Att säga att en hund har fel färg tex, är väl just för att kunna hålla en ursprungslinje i rasen.

#19 Fina hundar. Är Rottisen renrasig? Var så nätt och fin, helt i min smak 
//Angelica
#18 utställnigns schäfern har rätt färg och kropps typ och är avlad för att ställas ut. Bruksschäfern är avlad för att arbeta och då spelar inte färgen roll därför får dem se ut hur som helst.

tack tack :) Jepp hon är renrasig. Underbara busungar 
kerstinjo gillar varken shaffrar eller katter,
shaffrar förstår jag, för det finns ju nästan bara sådana som släpar baken i backen när de går numera,
men katter???
Hej förresten..kerstin! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#18 från början var utställning menad att sålla bort de hundar ur avel som inte tillförde rasen ngt, men idagsläget har tyvärr utställning sällan ngt med urtypen att göra.
Urtypen shäfer var en vallhund, en brukshund. Idag är shäfern indelad i utställningstyp och brukstyp, eftersom utställningstypen idag är helt förstörd ur brukssynpunkt. Den håller helt enkelt inte.
Samma med rottisen också i grund och botten en vallhund av betydligt nättare typ än de rottisar man ser idag. Rottisarna idag är för tunga för sig själv, med förslitningsskador som följd.
Basset är egentligen en jakthund, framavlad för att driva sakta.
De basset man ser i utställningsringen är ofta aldeles för långa och lågställda för att öht klara av att gå i skogen.
#17 jo jag förstår att det var menat som ett skämt, även om jag inte riktigt förstår ironin i det.
#24 Vilka/vilken av bassetraserna syftar du på?
#25 Basset Hound var den basset jag tänkte på.
#26 Viktigt att hålla isär raserna…
#27 Ja absolut, ber om ursäkt att jag inte klargjorde ordentligt vilken ras jag syftade på 

#31 Vilken snygging! 
//Angelica

Oj oj.. Man måste ha hängt med på HiF ett tag för att förstå KerstinJo´s skämt ;)
#31 Arrak tackar! 
#35 Minst….
Och inte bara här….

#37 De påstår att man måste vara gammal för att förstå. Jag är ju ung som en nyponros, en knopp, i april!
Fast det lyfter med humor en låååång arbetsdag. Tur att man kan smita ifrån och smygkika här!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Njae, inga gråa hår, mest gröna…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
är det inte lika dant med newfoundland och landseer? en landseer är ju en svart/vit nuffe?
eller?