löp?
hur vet jag om en tik är på väg att börja löpa?
Jag är hundvakt åt en tik å min hane på 20 månader var väldigt intresserad av att nosa henne i rumpan….
Då kan det nog vara på G.
Se till att hålla de separerade, annars sker det nog en olycka.
#1 borde det inte synas några tecken på tiken?
Är bara över 2 nätter jag ska vakta henne så hon borde inte hinna komma in i löpet på den korta tiden ;)
#2 Nej, det behöver det inte. I början eller alldeles innan kan det nog ofta vara så att det främst är hanhundarna som märker av det, innan de börjar blöda. Dessutom har en del tikar har "tysta löp". På min hane märks det tydligt om det är löp på gång. Han har "talat" om det för oss innan det märkts något på tiken.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
haha denna tik har inte tysta löp enligt vad ägaren har berättat ;)
men okey, jobbigt läge…
Men hur brukar han vara på tikar annars? Jag tycker man märker skillnad på om det är "normalt" intresse för rumpan eller överdrivet och då misstänkt löp 
Håll koll på dem, kan du inte ha uppsikt så sära på dem, som #1 sa. Är nog inte mycket mer att göra.
Han är väldigt sniffig, extremt innan eller efter löp, dock var han mest "fixerad" idag, men hon var inte på humör kan man ju säga :P
Men kan inte tiken bli parad först vid höglöp? och vara mottaglig då?
Parningar och befruktning har skett så tidigt som vid femte dagen efter ägglossning, även om det väl är ovanligt så är det fullt möjligt. Personligen skulle jag nog ta det säkra före det osäkra om jag var misstänksam.
Här hittade jag en länk som kanske kan vara till nytta
Skäl lite tråd, våran hund löpte i början april/maj precis när vi fick henne (hon är tre år) och då slickade hon sig massor hela tiden, man såg ibland att hon blödde (men det var bara någon gång, hon blodade inte ner något).
Nu för typ två veckor sedan började hon slicka sig igen, i typ två dagar och sniffade överallt. Men det varade som sagt bara i två-tre dagar.
Var det ett löp? Hon var inte alls som förra i våras…
Och hur vet man att löpet är över?