Jagar katter
Varje gång jag är ute med hugo och släpper honom lös så är det så att såfort han får syn på en katt så kutar han iväg. Han är så snabb så jag inte hinner få tag i honom. Det som är jobbigt är att katterna gillar honom inte. Det bor fruktansvärt mycket katter här. Jag är rädd att han ska få ögonen utklösta eller nåt.
Katterna springer iväg men han tror att det är en lek.
Detta resulterar i att jag inte kan ha honom lös.
Har ni något tips?
Samma här ..
Skvallerträna är ett tips. Träna med koppel på, sen långlina, innan du släpper honom lös igen. Har de väl börjat jaga, och inte lyssnar, så måste det läggas ner mycket träning.
Utvecklar det där med skvallerträning lite, för de som inte vet vad det är är det bara ett ord ;)
När han ser en katt - belöna honom! Ge honom godis direkt. Klicker du så klicka när han ser hunden, annars använd ditt berömord. Varje gång han tittar på en katt ska han få något av dig! När han väl förstått att "katt=godis" kan du vänta med att säga något. Vänder han sig då om för att titta på dig och fråga efter sitt godis så belöna massor! Ta ut avstånden, koppel sen lina osv. Och när det funkar så testa lös. Var noga med att han belönas för det jobb han gör och att det du belönar med är värt besväret! En hund som fått testa påatt självbelöna sig själv är svårare att få ordning på men det GÅR!
Själv tycker jag man kan låta ens hund träffa katter (en katt man vet är snäll) och låta de få en tas över nosen. Är de en snällkatt som är lite van vid hundar så tar de inte ut klorna utan bara daskar till de över nosen.
Sen brukar hunden ha respekt för katterna..
#4 Ja det finns snälla katter men det finns elaka katter också och han vet ju inte vem som är vad.
Och min hund är valp så han har aldrig fått sig en smocka av en katt därför har han ingen respekt.
'#5 de jag menade var att just eftersom han är valp, så kanske ni ska prata med nån som har hundvana katter och sedan låta hunden hälsa och öva honom på att umgås med de.