Ny omplacering (Lite långt)
Är lite kluven just nu. Jag tog ju hand om en omplacering i höstas, han har acklimatiserat sig väldigt bra och är bästa kompis med min andra vovve. De följer med ut när jag rider och promenerar, blodspårar m.m. och tanken nu när jag har stor trädgård är att snickra ihop lite agilityhinder i sommar. Allt är frid och fröjd, kan man säga!
Men så fick jag nys om en vuxen tik som behöver ett nytt hem lite småakut. Hon bor just nu hos en person som inte klarar av henne och som vill lämna ifrån sig henne så hon hamnar någonstans där hon blir ordentligt skolad och får en ledare. (Tydligen så har hunden just nu typiska sociala problem som uppstår när det inte finns någon bra ledare.) Hon har på senare tid visat aggression mot några andra hundar och hoppade nyligen efter en tant (med hund) i skogen och repade upp hennes byxben eller hur det nu var. (Jag har fått detta återberättat för mig av den som ber mig om hjälp.) Det är tydligen inte en "ilsken byracka" utan en jättetrevlig hund som helt enkelt inte lärt sig var gränsen går. (Och nuvarande ägaren verkar inte ha någon möjlighet att sätta en tydlig gräns för henne.) Hon har gått bra ihop med flera andra hundar i grannskapet, men det har tydligen varit någon incident med en mindre hund som hon blev arg på.
Den här hunden mår inte bra och både ägaren och en tredje person ber mig om hjälp. Jag har plats och tid om bara mina hundar kommer överrens med henne, men jag är ändå kluven. Min förra omplacering var också en "problemhund" om man får uttrycka sig så, helt enkelt för att hans förra ägare inte kunde hantera honom på rätt sätt. Nu är han världens goaste vovve och allt han behövde var en fast hand. Men han hade å andra sidan aldrig varit aggressiv mot vare sig människor eller andra hundar, så nåt sånt har jag ingen erfarenhet av. Vad tänker ni generellt om den här tiken, vad bör jag vara beredd på och hur ska jag hantera henne? Kan jag gå in som stark ledare direkt, eller är risken med en sån hund att hon hamnar i clinch med mig och blir dominant tillbaka? (Det är en medelstor hund av utpräglad bruksras, om det har någon betydelse.)
Vad tänker ni generellt? Hunden och ägaren kommer hit om några dagar och då ska vi prova hur hon kommer överrens med mina hundar. Sen får vi se hur det blir. Alla tips emottages tacksamt!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag tror du måste ta dig tid att läsa av henne. Kan finnas så många orsaker till hennes beteende. Känn dig fram men låt henne inte dominera dig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Precis, min tanke är också att oavsett vad som händer så får hon inte känna sig större än mig, för då är ju liksom hela omplaceringen av henne onödig - hennes problem (vad jag förstår) är att hon dominerar andra och ingen rår på henne, helt enkelt för att ingen har försökt på korrekt sätt. Jag vet inte hur gammal hon är, men jag har för mig att hon är runt ett år.
Fler tips och tankar? Gå vardagslydnadskurs, ja, men de har inte nån sån igång här just nu, så det blir till våren/sommaren.
www.stuteriprecious.se

tjena
Bor själv ihop med en liknande tik 6 år och varghund världens snällaste mt människor men helt oberäklig mot andra hundar det kan gå 3 mån. utan något men sen smäller det. hon kan ryka ihop med vem som helst i hela flocken 12 st.
Vad du br göra tror jag,är att allrid vara i närheten med andra hundar och ha full koll.
Det uppstår lätt konflikter på olika ställen även hemma i flocken, vi har delat upp huset med stängbara grindar typ barngrindar, så om vi inte är i närheten och det varit lite trubbel så kan vi skila på dom.
LYCKA TILL

#3 Er situation åter väldigt jobbig, måste jag säga.
Fick reda på att vovven i fråga är 1 år och 2 månader, i alla fall, så hon är nästan lika gammal som de andra två. (Herregud…!) Det är ju ine optimalt, men idag kommer hon i alla fall hit och då ska hon få träffa mina andra hundar så får vi se hur det blir.
Det hon verkar ha störst problem med är sitt självförtroende, och lyckligtvis erbjuder ju min gård en ypperlig miljö där hon får utforska och övervinna sina rädslor utan stress. Och eftersom mina andra vovvar inte räds någonting, utom sina egna skuggor på natten, så hoppas jag att de kan stötta henne lite så hon inte känner sig så bortkommen och rädd. Men vi får se, snart är de här…
www.stuteriprecious.se