Klicker med två
Hur gör ni som har två eller fler hundar, och tränar med klicker?

Jag tränar dem en i taget, har jag båda med mig så kör jag utan klickern (men med samma tänk)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Du tränar inte inomhus med klicker alltså?

#2 Jodå, men då stänger jag av med grind eller dörr så att jag bara har ena hunden vid träningstillfället och den andra får gnaga ben eller mysa med husse under tiden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag känner en tjej som tränar sina hästar med klickern. Då bruakr hon ha båda lösa i manegen och så tränar hon en i taget med klicker.
Hon sa att hon har aldrig märkt att de skulle förstöra den andra hästens träning (den som går löst medan den andra klickas), eftersom klicken inte kommer konsekvent.
Klickar med 3, och det är aldrig några problem!
Är det ett rent formellt inlärningspass så läggs en/två en bit bort med ett "lägg dig". Under det momentet vet iaf den ena att det är hans tur först när han hör ett "bra" och jag tar ögonkontakt med honom. Ska lära den andra det också! Den tredje får sitta fast eller vara avgränsad, för sent att lära där.
Kan också ta upp två eller tre och låta dem jobba för det jag har. De testar och testar och de får konkurrera med varandra om det jag har. Vilket kan göra att Gamlingen tar tassen, Unghunden testar sina trix och valpen sina. Beroende på vad jag vll ha hos var och en belönar jag! De ser ju vart belöningen går och vem jag belönar med ögonkontakt osv. Mina jyckar älskar konkurrens och presterar bättre då så hos oss funkar det!
Ute är det samma sak, men brukar använda ett "bra" istället. Det är inte riktigt lika laddat så därför "störs" inte de övriga lika mycket när jag belönar en.

jag bara använder klicker vid träning och inte i vardagen så som ute på promenad om vi inte tränar. Men jag klickar med 2 hundar. Men då jag bara tränar en åt gången så går det ju utmärkt eftersom då är inte den andra hunden där då jag tränar. Och jag kör oftast bara med klicker när jag lär in något nytt eller när jag vill att hon ska tänka själv. Så hon får pröva massa olika saker tills hon gör rätt och då klickar jag :)
Och jag skriver hon för den andra hunden är bara 4 månader och jag har inte kommit så långt med klickandet än :)
#5 Tack, lär mig som vanligt mycket av dig.
#6 Du säger att du kör med klicker när du vill att hon ska tänka själv… lät ju jätteintressant.. ge några exempel på såna grejjer :)

#7 som tillexempel jag vill lära henne snurra, då tar jag fram klickern, sitter bara och väntar till hon gör en minsta liten rörelse åt det hållet jag vill att hon ska snurra, då klickar jag och hon får belöning, sen när hon gör det igen klicker jag och belöning. och sen när hon fattar att hon ska tillexempel kolla åt höger så väntar jag ut ännu mer till hon kanske kollar så mycket att hon börjar resa sig upp, då klickar jag och ger belöning. osv.. tills man fått till en hel snurr :) Då måste dom ju tänka själva vad dom ska göra för att få den dära godisen och "om jag kollar dit får jag godisen, så då gör jag det nästa gång" osv.. Det kallas shaping och är också jättebra hjärngympa :) Så har jag lärt in massor med trix :)
Och nu när jag tar fram klickern så blir hon jätteglad och testar hur mycket som helst. Hon går nästan igenom hela hennes register med trix osv.. :)