svenska kennel klubben
Ja har en hund som är 1 ½ år nu och vi funderar på att låta han gå till avel, men först skulle vi vilja ställa ut han i utställning som visst krävs
att hunden är reggad i skk, som då Ludde inte är :/
När vi köpte honom var han aldrig registrerad och vi tänkte aldrig på
det när vi köpte honom eftersom vi läste att det var bara till för om
vi skulle ställa ut han m.m som vi inte hade tänkt göra då.
Men nu skulle jag vilja veta om man kan regga honom nu fast han är
hela 1½ år. Eller är det försent ? :/

Om du låter Ludde gå i "avel" så blir det blandras avel, som inte är något att rekomendera.
(nu får jag alla på sajten påmig, men jag tar det)
Att man ska efter rega en hund är ibland till och med helt omöjligt, för uppfödaren måste ha alla papper på bägge sin avels hundar, och det hade hon ju inte.
Men ring upp uppfödaren och tala med henne.
Man kan efter registrera, men då måste alla valpar i kullen göra detta.
Inte mig, Tina. Jag håller med, blandrasavel, avel på hundard med fel och/eller inte kan tillföra rasen något (meriter och liknande, har nåt som behövs) så ser jag ingen anledning med det alls. Vill man avla så är det bättre att leta efter en bra renrasig hund med papper, efter meriterade föräldrar, som också gärna lämnat fina avkommor innan, och med bra hundar i övriga släkten också. :)
Och för att inte bli missförstådd, jag ser inte ner på blandraser eller tycker illa om dem. Men de som avlar medvetet på hundar som inte kan tillföra rasen något (blandras, oreggad renras, reggad renras med "fel" osv..) förstår jag mig inte på. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
*smyger* Då ska nog inte jag svara, men jag kan inte låta bli….jag parade Skorpan med en av samma ras…alltså en papillon. Och det gjorde jag för att jag ville vara med om det en gång, så Skorpan har 3 småttingar som är 5 år nu. *viskar* Hon har inga papper
Men vi var in och gjorde en ordentliga veterinärsbesiktningar före i alla fall, och fick konstaterat att dom var helt frisk. Jag kommer aldrig ångra att jag fick vara med om det, absolut det finaste jag varit med om :) Är det nu jag ska skämmas? 
nej tycker inte att du ska skämmas, även om hundarna inte hade stamt. så var ni väldigt noga med allt.. tuvärr så parar ju endel bara för att para o få valpar och bryr sig inte om vilka raser dom parar… men så var det ju inte i detta fallet så jag tycker inte du ska skämmas.. =)
Nejdå Lotta, skämmas behöver du inte göra. Jag tycker inte illa om det för dig.. Har andra anledningar till det. ;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Buääää nu är ni skitstygga!!!! Och Tina har du bytt sida?
Men tack för att jag slapp skämmas, jag har alltid fått höra att ärlighet varar längst =)
Haha jag ska, Tina. ;)
Alla är med mig, Lotta.. Har du inte förstått det? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Passas sig puman snart blir jag arg 

Jag tycker inte heller att man ska avla på det sättet med blandraser. Men jag har också haft oreggade valpar. Inte lätt när det händer olyckor. men mycket hänger på hur man beter sig i samband med kullen också. Så jag hör väl till dem som kastar sten i glas hus.
Men ärligt jag har så svårt för att det dyker upp en massa konstiga blandningar där man ser samma blandning, samma telefonnummer gång på gång. Hur många gånger sker det ouups kullar egentligen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja det kan man ju fråga sig 

Joooo då Tina…en skitbra sammanfattning 

Hihi <3 Tack för alla svar :D
Men vill bara göra det klart för mig.
KAN man registrera Ludde i skk fast han är 1 ½ ?
Och KAN man avla med honom om han INTE är reggad där?
Vill HELST ha JA eller NEJ som svar :D

Men KAN man regga honom nu fast han är 1 ½ ? Och KAN man avla med honom fast han ej är reggad? Ja eller Nej som svar tack <3

Men KAN man regga honom nu fast han är 1 ½ ? Och KAN man avla med honom fast han ej är reggad? Ja eller Nej som svar tack <3
Ellinor då måste föräldrarna vara reggad om du ska regga Ludde. Självklart kan du avla på honom, men det vore ju bra om det var samma ras. Det är inget jag rekomenderar men var och en gör som dom vill :)
Om båda hans föräldrar är reggade där, JA. Annars Nej.
Du KAN avla med honom även utan att han är reggad, men det blir som blandrasavel, och det ser inte jag som seriöst. Men ingen annan än ni som kan bestämma.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hihi <3
Han kommer från en jätte fin & mysig kennel där alla avels hundar är reggade och då valparna med, Men det blev ett undantag för Ludde, men jag vet inte varför :/
Varför är det inte säriöst tycker du Alex ? ^^,
Kram <3

Är det en seriös kennel, osm dett då inte verkar vara.
Så för set första så måste ALLA valpar reggas, dem kan inte regga 5 av 6 valpar, tex.
Vad heter kenneln.
Vad heter modern?

Jag har faktiskt ingen aning.
Men du kan inte seja att uppfödning
ej var säriös, för det har du ingen aning om!
Det vet nog bara hennes föräldar ;) Visst Ellinor?
Men det är som Tina säger…varför regga alla utom en :)

Ellinor
Du borde veta vad kenneln heter.
Annars så är det ingen kennel, utan hemma kokt.
Man behöver inte ha kennel för at regga valpar, men du borde veta om vad föräldrarna heter,med isna riktiga stam namn, inte tilltals namn.
Jag tycker nog jag förklarade rätt så bra varför i inlägg #2. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Brudar hon är 12…kanske hennes föräldrar inte informerat henne riktigt om allt. Dom kanske bara talat om att han är oreggad, sedan om hon har en önskan om att avla på honom så kanske inte hennes föräldrar tänkt det. 
Ellinor - vad är det för ras du har? Jag vet att t ex JRT kan bli reggade på stora stockholm. Men först tycker jag att du ska ta reda på varför han inte blev reggad. Kan ju vara så att han inte följer rasstandaden på något sätt och därför valde uppfödaren att inte regga honom. Men att avla på en oreggad hund tycker jag är oseriöst. Jag har inget mot oreggade hundar men planerad avel med dem är något helt annat.
**MVH Cerrolyn

Instämmer i Lottas inlägg här (hör och häpna), ni får faktiskt tänka på att det är skillnad i ålder på våra medlemar. Att någon yngre kommer in här och frågar visar att hon är intresserad och vill höra fleråsikter. Precis som er väljer hon sedan ut vad hon tycker är bra och inte. I många av dessa diskusioner så uppför hon sig otroligt mycket mer vuxet än vad vissa andra gör.
Mvh ÅsaF medarbetare
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja, jag är 12 år, och kanse inte kan allt ennu.
Men jag gör så gott jag kan ^^,
Ska ringa uppfödaren ii helgen och fråga.
Tack Åsa & Lotta <3
Det var så lite vännen…fråga på du, av det lär man sig mest =)
Tala gärna om här vad du fick reda på sen, om du vill Ellinor. Skulle vara intressant att veta hur det är. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

31 # Jag håller med dej Alex. Man vill ju veta hur det går.
Ordning och reda löning på fredag ;)
LOOOOOOTTA…din senila poensionär!
och bara vara snäll, men det kan inte du stava till, så det så!