Säbyholms naturbruksgymnasium
Hej,
Jag tänkte bara höra om någon här går på säbyholms naturbruksgymnasium?
Som kan berätta lite om skolan, lärarna, internatet osv.
Jag ska börja där om drygt 1 vecka, inriktning djurvård profil hund. Kommer att bo där på internat tillsammans med min schäfertik Dilba.
Mvh / Angelica
Jag gick på Säbyholm, fast hästhållning. Pendlade till skolan då jag inte hade särskillt långt att åka, så internatet har jag inte så mycket att säga om. Vet bara att alla i min klass som bodde där trivdes väldigt bra.
Överlag är skolan rätt bra. Jag är dock inte så nöjd med min inriktning då det inte var vad jag hade förväntat mig, mycket sämre.
Djurvård-hund tror jag är bättre än häst. Läste några hundkurser i trean och hundlärarna var väldigt bra och vettiga människor 
Hej!
Jag har gått på Säbyholm innan, riktigt bra skola med trevliga lärare.
Dock är et väldigt mycket särbehandling där. Det vissa får, får inte andra osv.
Jag skullle gått i din klass faktiskt, skulle också börjat där igen (hoppade av förra året).. Meeen, det kommer itne att hända nu eftersom min hund kommer vara 28dagar för liten.. Alltså ca 11 månader när skolan börjar, och dom ska ju vara 1år. Löjligt? Javisst!
Har båe pendlat och bott på internatet, men pendlade orkade jag inte. Så internatet, ja.. där hade jag min familj! Beroende på vilket hus du hamnar i, och med vilka människor.. Så tror jag att du kommer att trivas som fisken i vattnet! Internatet, må jag säga.. Är det bästa på hela skolan! :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#2 Intressant att höra, vet mycket väl att ni haft många hundar på besök där som inte varit varken över året eller som varit helt okej i huvudet… och inget test för att få komma dit har behövts.
Kolla med dem, är ju synd om det ska handla om ynka 28 dagar… du kan inte lösa det på något sätt de 28 dagar det handlar om?
vet mycket väl att ni haft många hundar på besök där som inte varit varken över året eller som varit helt okej i huvudet…
får jag fråga vilka 'ni' är? (a) du får gärna skicka ett PM om det inte ska skrivas ut här!
nej jag vet, det är sån särbehandling, vissa får ha två hundar på skolan, andra inte.. vissa får ta in sina hundar fastän dom gör utfall, är otrygga osv. medans andra inte får ta in en stabil hund pga olika anledningar.
naej, det som är problemet. har ingen som kan ta henne under en månads tid.. och på hunddagiset där (rättare sagt deras hundstall, där hundarna sitter i enskilda boxar på dagtid) får hon heller inte vistas.. då hon är ionte ett år.. bara 11månader och ja.. vad blir det.. 3 dagar? alltså, 28dagar för liten.. är så förbannad :P som du kanske hör!
#4 PMar dig nu! Ska man göra såna undantag från reglerna som gjorts kan man lika gärna skrota reglerna…
Ska väl ändå flika in att det i övrigt är en fin skola med lätt bästa läget för hundfolk ;)

Jag gick ut från Säbyholm 2007 från hästhållning. Nu ska jag gå deras yrkeshögskoleutbildning med inriktning tjänstehund. Ska bli spännande. 
#2 Vad trist att dom är så hårda. När jag gick gymnasiet där hade dom nog inte den åldersgränsen… osäker nu, var ju några år sen. För jag vet att när Sting var valp (inte jätteliten, men under 1 år i alla fall) hade jag med henne dit. Frågan är ju om det inte är så att om man bara har med hunden någon gång ibland så är det okej? Men om den ska vara på hunddagiset eller på internatet så är det hårdare? Jag vet inte, bara funderingar. Jättetrist i alla fall att du inte kan gå utbildningen. Du har inte frågat dom och kollat om det är ok? Med tanke på att det bara är 28 dagar?
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#6 Jag har pratat med dom, dom är tyvärr steeenhårda! "/
Förutom det, är det en bra skola! :)
#7 Men om du löser de där 28 dagarna kan du alltså gå där? Jag menar, det är ju himla tråkigt om du inte kan gå gymnasiet för 28 dagars skull…
#8 japp, det stämmer! tycker deras regler är lite löjliga.. men finns säkert en tanke bakom dom. trist bara när reglerna bara följs när dom själva känner för det!
Har löst det på annat sätt, kommer börja jobba som dagmatte, hundvakt & barnvakt till olika folk och kommer sedan att plugga på distans istället! :)

#7 Vad tråkigt.
Men skönt att du löst det på annat sätt, men ändå tråkigt att det inte blir det du ville.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi