Valpen biter
Hej jag fick hem min valp i går (tisdag). Han är jätte fin och så men nafsar på händerna och i bland blir det ganska hårt. Vad kan jag gör åt det. Han är ju valp (8.5veckor) men jag vill ej att han biter och att han gör det när han blir stor ^_^ Några tips?

Då han biter så pip till så han förstår att det gör ont, de flesta brukar sluta då.
Har han några tuggben? Valpar biter ofta på saker för att det kliar i munnen då de får nya tänder och då kan det vara bra att ge dem ett tuggben att bita på istället för händer, möbler, mm.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Till att börja med så har eller kommer det snart att börja klia i hela munnen på på honom, tänder som växer, tänder som tappas… och då behöver han ha något han FÅR tugga på! Lär honom äta ben, börja med små enkla och hjälp honom att få ett intresse för det.
För det andra så är han valp och vet inte vad som gäller när han kommer till er. Biter han i lek är det enklast att sluta leka HELT. Det blir tråkigt om man biter matte! Och så fort han visar rätt beteende så lek igen, visa hur roligt det blir om man leker på rätt sätt!
Är det i hanteringen så får ni även där lära honom att det är roligt/givande att bli petad på och nafsar han så försvinner det roliga.
Är det för att få igång er och få uppmärksamhet - titta åt andra hållet! Fördelen med valpar är ju att de inte biter så hårt och lär de sig att det inte ger något i valpåldern kommer de inte fortsätta när de blir äldre då de inte fått ut något av det.
Där är det också viktigt att balansera upp hans liv! Valpar kan behöva hjälp med att varva ned, att gå och lägga sig och vila. Se till att ta tag i detta redan nu så ni får en hund som är lugn inne! Hos mig gäller - lugn inne, aktivitet ute. Inomhus ska man vara lugn och det är den känslan jag belönar mina hundar för.
Lillen här är väldigt stressad och gör sattyg för att få igång oss, därbland bita i fötter, händer lår…. Har funkat i fem månader men funkar inte här! Genom att se till att han får den motion och hjärngympa han behöver utomhus och att han inne har en aktivititet han får ägna sig åt (tugga ben) och i övrigt fokuserat på att lära honom vila genom att kela honom till sömns några gånger om dagen har han så gott som slutat. En kombination mellan att FÅ tugga och lära sig slappna av har gett resultat på mindre än en vecka!
Så i kort - fokus på att balansera upp hans vardag så han inte behöver dra igång er för att göra av med sin energi, fokus på att lära honom hur man leker med människor och fokus på att lära honom göra ingenting, tillsammans med något han FÅR bita i!

Okej, tack ska börja med en gång ^_^ han har en gummi leksak som jag försöker lära honom att bita på i stället och en benliknande sak.
Han är en riktig on/off valp. Alltså, när jag leker med honom i trädgården springer, skuttar osv han men när han sedan är trött somnar han på 2 sek var som helst,nästan. Just nu under min säng med sin handduk :)
När ska jag börja med grundlydnad typ sitt ligg plast fot osv? Han har ju bara varit här ett dygn. Jag har börjat med "hit".
Min valp bits också.. försök att trycka in något annat i munnen på honom /henne så börjar tänka på något annat
Jag tycker man kan börja med lydnad redan som valp, men väva in det i lek. Allt ska vara roligt, valpen ska inte ha några krav på att göra rätt, men när den visar det önskvärda betendet (ex sitt) så får den massa beröm.