Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2033 ggr
Karmatarerskanise
0

Vad är hundvan?

somliga påstår att vissa raser inte är bra som första hund och att man måste ha hundvana.

Men vad är då hundvan?
Om man har ägt en minihund, och sen vill ha en rottweiler, är man hundvan då? Eller måste man ha haft stor hund?

Enligt mig räcker det med att man vet vad rasen innebär och att man läst på och frågat en massa frågor om rasen.

Era tankar?

Eriiccaa
0

Hum , jag tycker att hundvana är från person till person. Det beropå vad man kan ta hand om en hund. Om man klara av en Rottis tycker jag att man är hundvan med den hunden. Folk säger att man ska ta en mindra hund om man har mindra hundvana. Men minder hundar kan väl vara lika jobbiga?. Man kan väll likabra få en lugn stor hund som om man skulle kunna få en lugn liten hund. Jag tror att hundvana är hur man behandlar sina hundar.

Alex
0

Det med förstahund tror jag inte ett dugg på. Man ska skaffa en hund som passar en själv och ens livsstil och en hund med de egenskaper man önskar. Precis som du säger ser jag inte hur man helt plötsligt klarar av en rottis eller liknande för att man ägt en sällskapshund tidigare.. Det handlar ju om kunskap och erfarenhet av rasen och vad man vill ha hunden till. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

KarolinaNowak
0

Hur får ägarna kunskap och erfarenhet för en speciell ras då? Jag kan tänka mig att dem läst på och träffat hundägare kanske till och med uppfödare. Men framför allt har dem lärt sig av egen erfarenhet, även dem måste någon gång haft sin första hund och då kanske dem köpte sig en rottis, t ex. Då får dem ju all kunskap.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Malin-A
0

håller med föregående talare.. =) kunde inte sagt det bättre själv hehe,..

Lotta
0

Alex du är så klok…

Faxlin
0

Hundvana beror på så mycket. Men det är inget som inverkar på ens första hund. En första hund ska man läsa till sig om, man ska träffa hundar, man ska prata med uppfödare, träffa fler hundar. och ja hel enkelt sätta sig in i raserna. sedan kan man välja sin första hund. När man sedan haft hund ett tag och skaffat vana med att ha hund. Först då kan man säga sig ha hundvana. Alla är barn i början. så är det. Och alla har vi haft eller kommer få oss en första hund.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lotta
0

Japp ;)

lena1
0

Det är ju väldigt personligt det där,och det har ingenting med storleken att göra egentligen, mina yorkar har varit mycket svårare att uppfostra än mina större hundar tex.

Det viktiga är ju att ta reda på och allra bäst träffa den ras man tror sig vilja ha, och sedan ta beslut om det verkligen var så….