klickerträning
Några frågor
- vad är klickerträning?
- vad är skillnad på det och vanlig träning?
- Är det bättre med klicker än vanligt?
- Hur "klickar" man? :P
- behövs det nåt materialiskt när man "klickar"?
- **Hur har det funkat för er?
**
1. Bäst är nog att söka på ämnet eller låna några böcker, det är svårt att få med allt i ett inlägg då det KAN handla om så otroligt mycket! Men ja, egentligen kan man "klickerträna" med en klicker (liten dosa med knapp som ger ett klickande ljud, men kan lika gärna vara vad som helst som fått betydelsen "rätt, nu kommer belöningen") eller "klickerträna" med hela biten om vilka träningssätt som är mest givande osv, att använda sig av att tillföra något belönande när hunden gör rätt och ta bort något hunden vill ha när den gör fel istället för att tillföra något obehag när hunden gör fel och ta bort det när hunden gör rätt. Kortkort förklarat, tror vi ska ha en artikel om det på denna sajt?
2. Om du bara använder en klicker istället för att säga bra så skiljer sig inte träningen alls från "vanlig" träning. Kanske att det blir bättre tajmat med det exakta ögonblicket men även det kräver färdighet!
3. Enligt mig funkar klickerträning, alltså hela träningsbiten och inte bara dosan, bra mycket bättre än vanlig träning. Att fokusera på det som är rätt och jobba efter ett välfungerande och framforskat bästa träningssätt är ju optimalt för bra och hållbara resultat! Det innefattar korta pass, fokus på en bit i taget, höjda kriterier, antal procent rätt innan man går vidare, belöningsplaceringar osv. Även om du vill fortsätta med det träningssätt du har så tjänar du MASSOR på att ändå läsa en "klickerbok". Det krävs nämligen en del kunskap för att klickerträningen ska fungera på det sätt som är tänkt, och den kan man ha nytta av även i sin "icke-klicker"-träning men också för att öka sitt eget lärande eller för att faktiskt träna andra i att bete sig som man själv vill!
4./5. Antingen med en klickerdosa som finns att köpa, där fördelen är att man inte kan "råka" klicka hunden, men det går lika bra att ha ett ljud, en penna, knäppa fingrarna eller blinka med en ficklampa. Det viktigaste är att din "klicker" ALLTID följs av en belöning! Alltid alltid alltid. Med "hur" är jag osäker på hur du menar, men man klickar när hunden är på väg eller gör rätt, man pekar på det beteende man vill ha. Med klickern blir det mer exakt än våra mer sega "bra".
6. För oss har det fungerat optimalt! Vet inte i vilken ände jag ska börja - unghunden som lärt sig att inte dra efter spår av vilt eller efter levande vilt/katter/hundar och istället komma till mig, som lärt sig att gå lös utan att springa ifrån vägen när han tidigare drog långa vändor i skogen, som lärt sig ett riktigt snyggt fotgående(fram-(hö)-vä-sitt-tempoväxlingar) på bara några dagar, som lärt sig det övriga i LK1, som fått ett perfekt bärande och avlämnande i apporteringen, som lärt sig gränslöst med trix och moment ur andra sporter…
Eller valpen som jag haft i en vecka idag och lärde sig gå perfekt i koppel på tre dagar från att tidigare dragit i flexi i fem månader av sitt åtta månader långa liv. Och då har jag inte en enda gång ryckt i kopplet eller petat på honom! Utan han har fått jobba för mig.
Sen är det inte alltid jag har klickern med mig, men mitt "bra" har samma funktion och jag tänker alltid "klicker" (eller vad man nu ska kalla det, jag kanske tänker i "hur lärandet fungerar"-banor?).
Det är en glädje att se sin hund VILJA göra rätt istället för att akta sig för att göra fel, det är en glädje att se hur lätt träningen går bara man vet vad man gör.
Låna en bok på ämnet, oavsett om du vill ändra sättet du tränar på eller inte. Eller googla på det bara, nätet är fullt av bra och givande informationskällor :)

tsset skrev ner allt så bra.
Kan tips om att Canis har en gratis "klickerkurs" via email som ger lite övningar och förklaraingar steg för steg om vad klickerträning är. Inte lika djupgående som en bok, men ändå lärorikt.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Via Canis går det också att beställa flera bra klickermetodsböcker. =) Exempelvis Klickerträning för din hund.
Emily Larlham tillhandahåller massa filmer och inlägg både för vanliga tricks och information om att förändra beteenden helt efter klickermetoden.
//Lina
Jag visste ganska mycket om klicker innan, då jag känner många som använder den metoden, men jag läste också canins online kurs, ett email om dagen i sju dagar och följde den. Funkade jättebra!
De jag gillar med klicker är att hunden får tänka själv. Innan var hon så fokuserad på mina händer där jag hade godisen och bara satt och stirrade på mig. Men nu måste hon ta fokus från mig och försöka lista ut vad de var hon gjorde rätt.
På bara ett par minuter hade jag lärt henne att lägga sig på en musmatta som låg bort från mig, och i vanliga fall har jag jättesvårt att få henne gå ifrån mig då hon bara vill fram till mig och godisen :)