Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 7643 ggr
Itchy
0

Hjälp, hane som "läcker"

nu är det akut :(

min kusins 2åriga hanhund har på senaste månaden börjat pissa ner sej när han blir uppspelt, och bara han ser en person han tkr om på håll s börjar han pissa (oavsett om det är inomhus eller utomhus)

det har gått så långt som att han får vara utestängd på balkongen nästan hela dagarna då man får torka golvet havla dagena nnars.

han är nu avlivningshotad om det inte blir bättre, så jag söker nu tips och råd om hur man kan få honom att hålla tätt

You can't spell Bitchy without Itchy

Maja2
0

Är han veterinärundersökt?

Catnap
0

Jag utgår ifrån att hunden är veterinär undersökt eftersom han nu tvingas bo på balkongen och dessutom är under avlivningshot. Hittade veterinären inget fysiskt fel? Det låter nämligen inte som en hund som markerar inomhus eftersom det sker när han blir glad så tänker snarare jag någon lättare form av inkontinens som kanske beror på något fysiskt

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Itchy
0

han är veterinärsundersökt, och de hittade inga fysiska fel.

och problemen har kommit den senaste månaden, så plötsligt kan man väl inte bli "inkontinent" :S

Catnap
1

Klart man kan om något inte står rätt till. Varför tror ägarna att hunden kissar? Har något förändrats i familjen som gör hunden nervös och mer stressad än vanligt? Den har ju uppenbarligen varit rumsren tidigare såd et vet såklart att man inte ska kissa inomhus och då måste det finnas en anledning till att det här beteendet har tagit form

//Angelica

Itchy
0

då det bara är min kusin, (och jag som dagligen kommer över)

det har inte varit någon förändring på ett bra tag, och han har varit helt felfritt rumsren tills nu :(

och min kusin har inga teorier om varför han gör så, han är bara trött på allt och vill få det att sluta

Catnap
0

Har hunden undersökts grundligt sedan den började kissa inne? Vilka prover har tagits hos veterinären?

//Angelica

Maja2
0

Men vänta lite. Varför blir han utestängd på balkongen om han bara läcker när han ser någon han tycker om, det är bara du som hälsar på…. Det springer alltså inte hela tiden, oavbrutet folk som han tycker om, så att han pinkar på sig? VARFÖR då stänga ut honom? Alternativ så pinkar han på sig vid fler tillfällen och då är det ngt annat som är fel. Har han varit felfritt rumsren till nu, och plötsligt pinkar på sig så mycket att han inte går ha inne, då går man till en annan vet. för att få veta vad felet är.

Itchy
0

det är inte bara jag som hälsar på, jag är den som är där merregelbundet.

och han har undersökts av 2 olika vet, men jag vet inte vad för tester de gjort.

och det är inte bara när han träffar ngn han tkr om, det kan vara främlingar som kommer fram och hälsar på honom ochhan blir glad och han pissar ner sej.

jag tycker bara det vore synd att avliva honom :(

men jag förstår hur tröttsamt det är att torka piss halva dagen

Maja2
1

Kommer det några droppar eller kommer det mycket?

Itchy
0

alltid mkt

Catnap
0

Om ägaren ser till att han är välrastad innan det kommer besök borde det bara bli några droppar att torka upp eller så kanske ägaren eventuellt kan tänkka sig att se till att hunden givetvis är välrastad innan men har ett skvättskydd kanske sådant man har till löptikar på.

Om han kissar på sig utomhus när främlingar hälsar borde ju inte spela någon roll eftersom det är just utomhus. Dessutom tycker jag att ägaren kan hålla främslingar borta. Hundar som blir överexalterade kan kissa på sig. hunden kankse upplever mer stress än vad ägaren har uppfattat. Under en period tycker jag att ägarenb ska försöka hålla hemmet fritt från många besökare. Du skriver att man får tolka piss halva dagen, vilket ger mig intrycket av att det är ganska mycket ränannde där.

//Angelica

Maja2
0

Hmm…. och det är alltid bara när det kommer ngn? Inget revirpink i övrigt? Hur ofta rastas han? Hur långa promenader får han? Vilka aktiviteter i övrigt?

Workingdog
0

Min valp på 4 månader kissar på sig när hon blir riktigt glad om man kommer hem eller om hon hälsar på ngn. Det har också hänt att mamma råkat släppa in henne i mitt rum på morgonen och då har hon hoppat upp i sängen och blivit så glad att hon kissat på sig. Men det har minskat nu pga att vi ignorerar henne när hon försöker hälsa och bara går. Sen när hon har lugnat ner sig kan man hälsa :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

AnneN
0

Hundar som är undergivna kan kissa då de hälsar på folk, detta är även ett vanligt beteende bland valpar/unghundar, har läst i någon bok att de gör det för att dra uppmärksamheten mot kissfläcken istället för direkt mot hunden.

Är det bara då han får hälsa på folk som han kissar på sig eller är det även om han ser dem på långt håll?

Om det endast är vid hälsning, hur beter sig personen hunden hälsar på (tänker då mest på kroppspråket)?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Itchy
0

#12 han får gå ut och gå minst 5 ggr dagligen och får vara ute och speinga brevid cykeln varje dag, samt kör weightpulling då och då.

och skvättskydd har testats, men det har inte hjälpt.

#14 om han ser ngn han känner på håll så kissar han ner sej direkt, de behöver alltså inte hälsa för att trigga beteendet..

kom nyss hem från kusinen igen, och har vi inte lyckats fått bukt med problemet innan månadsslutet så får han somna in :(

*omplacering är inget alternativ när det gäller honom*

AnneN
0

Be din kusin ta kontakt med någon problemhundsutredare (även kallat hundpsykolog), de kanske kan hjälpa er genom att vara med och själv se vad som händer.

_**/Mvh Anne

[Hilo]
0

Vår rottweiler gjorde också så, vet inte om det var p.g.a. det men efter kastreringen slutade det..

Bogart
0

Är hunden kastrerad?

De får helt enkelt rasta hunden mer, för är hunden välrastad så kan det inte komma något. Ett skvättskydd fungerar utmärkt för att undvika att golvet blir fullt i kiss hela tiden. Förstår verkligen inte varför man låser ute hunden när det finns en så enkel lösning som skvättskydd!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Tangotime
0

#18 Ett skvättskydd blir snabbt genomblött och då läcker det i alla fall efter som ts säger att det kommer mycket.

Men jag undrar också om hunden är kastrerad?

Workingdog
0

#15 men är omplacering verkligen helt uteslutet? Det är väl bättre än att han får somna in :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Itchy
0

han är inte kastrerad

#18 vi har testat skvättskydd, men de blir som Tangotime säger, genomplöta väldigt fort och gör då ingen nytta

[Hilo]
0

#21 Kastrera honom - det skadar ju inte att pröva..

Bogart
0

Om hunden är välrastad så borde ju inte skvättskyddet bli genomblött så fort?

Kastrering kan ha motsatt effekt, det händer ju att hundar blir inkontinenta efter en kastrering.

Med vänlig hälsning

AnneN
0

#23 Fast gäller inte det där med inkontinensen endast tikar som kastrerats? Obestämd

_**/Mvh Anne

Bogart
0

#24 Det kan hända hanhundar också. Ovanligt visst, men risken finns där.

Med vänlig hälsning

Itchy
0

#23 det ska inte bli genomblött, men på ngt jävla vis lyckas han med det ändå >_<

tires89
0

Hundar (oftast valpar) har detta beteende. våran hund gjorde samma sak som du beskriver pinkar ner sig när den blir glad.
men det blir bättre iaf alla som jag hört talas om. de är väll typ en osäkerhets grej dom gör för dom inte vet hur dom ska betee sig

ge hunden tid, de är inge roligt att torka pink efter en hund hela tiden, men annars leta en annan vetrinär och låt denna undersöka hunden igen

Tangotime
0

#24 Det händer även hanar som kastreras i allra högsta grad.