Dina 5 viktigaste punkter?
Med en ny medlem i flocken är det oftast en hel del fix för att få det att fungera. Vad är viktigast för dig när du får hem en valp/hund? Vad börjar du med? Varför?
Nämn dina 5 viktigaste punkter och motivera gärna!
Får se om jag fattat rätt 
När jag får hem en ny hund, så är det allra viktigaste att den nya och de "gamla" hundarna funkar ihop. De behöver inte alls leka och sova tillsammans, men att kunna vara i samma rum/soffa/säng m.m. är ett måste. Det är självklart en prövotid på ett par dagar för att se hur allt funkar.
Jag har nu t.ex. en dalmatiner här som ska vara här ett par veckor.
Henne hade jag på prov i 5 dagar för att se att hon funkade med mig, mina hundar och människorna (svärmor, kompisar m.f.) runt omkring.
Sen vet jag inte riktigt…
Det är beroende på hund och varför hunden är hos mig.
Om det är tillfälligt eller permanent.
vet inte om jag fattade frågan rätt, men.. 
#1 Det gjorde du ;)
Tänker om hunden är hos dig permanent, en hund som är/blir din, är det tillfälligt får man ju alltid mest "lösa det tillfälligt".
1. Aktivitet
2. Passivitet
Det är viktigast hos mig! Aktiviteten då det måste finnas, jag vill ju ha en hund att jobba med. Aktiviteten innefattar arbete MED mig, i början lek/belöningar och sedan rent arbete. Passiviteten då jag vet hur det är med en hund som inte fixar den biten…ett rent helvete. Att kunna vänta och vila på alla de tänkbara platser är högprioriterat hos mig!
Dessa två punkter börjar jag med, och lyckligtvis fick jag passiviteten på köpet med Oy. Så därför har hälften av mina viktiga punkter prickats av och jag måste gå vidare till punkt 3… och jag kan inte riktigt placera allt annat…
…återkommer när jag tänkt ut de andra tre! Tills dess vill jag höra era :)
Kul, viktig och intressant fråga :) men svår att svara på av nån anledning. Ska tänka och fundera några varv på vad jag egentligen tycker är viktigast.
#2 Ja, men då är ju harmonin viktig för mig.
Sen kommer nog passitivitet, att hunden kan slappna av och sova igenom kattlek, matlagning m.m.
Sen att hunden ska passa min/vår aktivitet, och klara sig igenom sjukdomsperioder utan att riva kåken.
Socialitet, mycket viktigt!
Att man ska kunna åka till folk med andra hundar utan att mina hundar antingen muckar, eller helt avsäger den nadra rätten att ens hälsa.
Att kunna vara i samma rum som sagt..
Ja, det är väl det jag kommer på nu.. Hmm.
Kontakt är första och viktigaste punkten för mig. Kontakten mellan mig (och husse) och hunden, och även kontakten mellan hunden och övriga fyrbenta i hemmet.
De andra fyra punkterna, jag vet inte riktigt så här på rak arm, måste fundera. Men stämmer in i det ni andra redan nämnt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar