hade ni avlivat?
min kusins hund är en softis. han har både bitit matte och husse. han började att gräva på gräsmattan då min kusins pappa sa till honom atta sluta, då blev hunden så vansinnig att han gav sig på (mattes pappa) han tuggade på hans arm sen skulle han upp mot huvudet och tugga, men då fick min pappa slå bort hunden, då gav sig hunden på min pappa och tuggade i båda hans händer. är detta ett normalt beteende? hade ni haft kvar en sådan här hund? det finns även 2 barn i familjen(3 & 7år). det har efter kontakt med en hunspsykolog valt att behålla hunden. tycker ni min pappa gjorde rätt att hjälpa den som blev tuggad?
Ta hunden till veterinären för kolla om han har ont någonstans eller kan ha en tumör som trycker på hjärnan. Har hunden vart så här hela tiden eller har det helt plötsligt dykt upp? ha munkorg på hunden då det kommer barn och vuxna till er.
Pappa ska ju hjälpa den som blir attakerad inte hjälpa hunden. Uteslut ev sjukdomar. Men som det finns hos oss människor så kan även djur få psykisk knäpp det slår fel.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det finns ingen annan än de själva som kan avgöra om de kan/vill ha kvar hunden eller inte. Anser de att den inte fungerar hos dem så bör de inte behålla den, men det kan ju som sagt ingen annan än de själva avgöra. Men som Mymlan säger, bör de kolla upp hunden hos veterinär först i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Vad menas med sa till hunden att sluta? Var det bara verbalt?
Terriers är terriers och det gäller att veta hur man korrigerar eller hanterar en. Kan inte säga om det är ett normalt beteende för just den hunden eller inte. Då måste man ha sett allt live.
" Softisar " är underbara hundar i rätt händer, har själv två stycken. Men man måste från första början visa vem som bestämmer, och det är inte den bästa nybörjarhunden. Skulle vara intressant att veta hur gammal den här hunden är? Valpar är ju väldigt bitiga och tuggar på allt t.ex. Är det en vuxen hund som plötsligt ändrar betende och börjar hugga så kan det ju tyda på att hunden är sjuk eller har ont någonstans, så då är det väl bäst att kolla upp den hos veterinären först och främst.

De hunden gör är inte normalt och oförsvar bart. Fast som nån innan säger kan de vara sjuk eller ha ont och de blir onvänt beetende för att pappa kanske tog nånstans på hunden osv. Jag skulle kolla upp hur hunden egentligen mår och är de inget fel på den vet jag inte om jag skulle våga ha den bland så små barn. Fast OM den borde avlivas eller ej kan inte vi här avgöra utan endast matte och husse till hunden som vet hur illa de är.. Fast de hunden gjort är inte normalt. Skylla på terrier går inte heller.. visst är de tuffa hundar man snälla? Hugga o tugga på nån?? De ska varken terrier eller nån annan göra

Juliette: Hur kan Du avgöra vad som är normalt, när det inte framgår av inlägget hur det hela har gått till.
Att bita är en fullkomligt normal sak för en hund att göra. De är forfarande rovdjur, inga teddybjörnar. Tvivlar Du på att det är rovdjur är det bara till att öppna munnen på dem för att se.
Sen är det en helt annat sak om hunden inte har någon som helst anledning att bita, men det vet vi ingenting om. Då ingen av oss var på plats när det skedde. Att hunden kanske bet sin ägare i en trängd situation är kanske för just den individen normal. Ägaren kanske inte lyssnade på signalerna som sa att hunden kände sig osäker, rädd och trängd. Om hunden har varnat för detta och ägaren fortsätter, så är det en helt normal situation att hunden biter.
Sen vad ägaren anser normalt är upp till den. Men en hund kan inte ändra sitt genetiska beteende bara för att den hamnar hos en som inte kan deras språk.
Inte ens en person med mycket kunskap eller erfarenhet kan svara på vad som är rätt eller fel i den här frågan utan att först ha träffat hunden.
Om de har kontaktat en hundpsykolog får de väl redan förmodligen hjälp att jobba med hunden.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ledarskapsövningar tycker jag det låter som att dom behöver….

Allt handlar inte om ledarskap när en hund bitit.
Håller med Zebben. Har själv en hund som kan hugga ibland, i vissa lägen när han blir trängd och/eller fasthållen i lägen han tycker är obehagliga. Han är otroligt osäker och nya saker, konstiga ljud och annat tycker han är läskigt. Ledarskapet är det dock inget fel på, han vet mycket väl vem som bestämmer och lyssnar bra på alla i familjen. Dessutom skäms han något otroligt när han huggit efter någon, fjäskar ordentligt.. Han gör allt för att undvika att hugga i såna lägen, försöker krypa undan, tar något i munnen mm. Vi har fått hjälp av hans uppfödare med problemet, och har tränat otroligt mycket själva med honom. Så jag skulle snarare tro på att hunden är osäker än att det är brist på ledarskap, så länge den inte har ont någonstans. För ofta kommer huggande/aggressivitet av att hunden är rädd eller osäker.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

softisen är 7-8år .pappa hjälpte han som blev biten. när hunden bet min kusin för 1a gången var för 4år sedan., då blev min kusin(som äger hunden) jätte rädd för sign egen hund.
#11 Att han blev rädd för hunden kan ha hjälpt till att stärka beteendet. Dvs, om hunden är osäker så blir det inte bättre av att ägaren är det. En hund ska kunna lite på sin ledare, och är ledaren osäker i hundens närvaro så känner ju hunden det och blir mer osäker. Kan även ta såna tillfällen i akt och hugga, för att slippa obehagloga situationer.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

12# du har helt rätt, men tuvär är det inget vi kan göra. de ska ha kvar sin hund fast hon är rädd för sin egen hund. pappa vil inte vara i närrheten av hunden mer.

Ja jag håller inte med er riktigt då de står de inte bara hänt en gång utan flera.. Jag har en hund som är mycket rädd för ljud och liknande men att bita någon?? Nejnej rovdjuret är inte så starkt i en hund idag.. å de är FEL att bita de ska en hund veta..
Ledarskap visst är de brist på de kan hunden försöka ta över osv.. de kan stämma till viss del…
Å de trängda situationerna ni nämner jag vet mycket väl de kan vara så men snälla?? Hur ofta utsätter man sin hund för trängda situationer då? Som här över de låter ju som nått man gör dagligen???
En frisk mentalt bra hund ska inte bita de är inte normalt och de står jag för.. de ni skrivit här över om rädda hundar?? Visste ni då också att de är de rädda hundarna som är de farligaste? Om jag inte skulle kunna handskas med min rädda här hemma kanske jag också får inse jag inte klarar av min hund??
Jag tycker folk har lite för mycket ursäkter ibland visst i detta fall vet vi inte exakt eller de ggr hunden har bitit men i andra fall man försvarar en hund till sista blodsdroppen?? Kanske dax att vakna upp i vissa fall?? Rovdjur?? I grunden ja men de finns inte många hundar som skulle kunna döda och försörja sig själva i vilt tillstånd idag och de är ett rovdjur inte en sällskapshund..
Ja det tycker jag, han har ju rätt att slå bort hunden b
#14 I mitt och min hunds fall händer de trängda situationerna dagligen. Mexx känner sig trängd när det gäller att torka tassarna, sätta på honom västar/selar (ex. reflexväst eller sbk-täcke mm). I vissa fall även halsband. Så ja, är hunden tillräckligt osäker så kan såna situationer uppstå dagligen.
Och om du inte såg det så står det i ett av mina tidigare inlägg att aggressivitet oftast kommer av rädsla/osäkerhet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
En " Softis" behöver som jag skrivit tidigare en fast hand från första början, man måste visa den tidigt vem som bestämmer, man får inte vara någon mes ! Dom är ju väldigt mjuka och gulliga på utsidan, men det är tuffa hundar som kräver sin man. Sen har jag lite svårt att förstå att man som vuxen hundägare kan bli rädd för sin egen " Softis ", det är ju trots allt en ganska liten hund som man lätt dänger in i väggen om det skulle vara så.
#17 En softis är väl ändå inte så liten?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Juliette: Ja, hunden har bitit flera gånger. Vad spelar det för roll? Känner sig hunden trängd och ägaren/människorna runt omkring inte lyssnar/förstår att hunden känner obehag så kommer den bita/nafsa. Fullt normalt! En tillräckligt trängd hund biter oftast alltid, oavsett ras eller temprament. Sen är självklart olika hundar olika tåliga. En individ kan känna sig trängd bara att man går in i samma rum som den. En annan individ kanske inte känner sig trängd förrän man håller fast den och hotar den rejält. Det är väldigt olika. Och det är genetiskt, som sista utväg så kommer hunden att bita.
Hur ofta hunden känner sig träng, beror alltså på i vilka situationer individen känner sig trängd. Som någon skrev ovan, det kan vara när man sätter på selen eller halsbandet. Det kan vara när man ska klippa klorna. Det kan vara när man möts i en trång trappuppgång. Det finns massor av vardagliga tillfällen då en osäker hund blir trängd.
Och hur kan Du avgöra om det är bristande ledarskap bara för att hunden biter? Det är mycket, mycket få hundar som vill vara högst på rangskalan.
En mentalt och fysiskt frisk hund bör inte bita nej. Men hur många hundar biter verkligen? Hur många nafsar? Om en hund biter i trängda lägen, ja då blir det skador. Vilket inte händer så ofta. De allra flesta gånger som en hund markerar/att den känner sig trängd, då tar den till ett nafs.
En rädd hund är farligare än en aggressiv hund. En rädd hund blir så pass rädd att den inte riktigt kan hantera situationen som i sin tur kan spåra ur. En aggressiv hund är en säker individ som vet vad den gör.
Ja, hundar är rovdjur, du kan inte påstå annat. Beviset finner Du när du öppnar munnen på dem. Det finns även många många raser som skulle klara sig utmärkt i det vilda. Det sitter kvar i de flesta raser att jaga och döda bytet.

Är det Soft Coaten Wheaten Terrier ni pratar om?
Vi funderar på att skaffa en sådan. Har haft Schäfer och Rottweiler förut.
#17 Jag har två " Softiskillar " Den älsta snart 7 år, väger 14 kg. Jag har haft Stora hundar som Schäfer och Golden tidigare i livet, så jämfört med dom tycker jag iallafall att " Softisar "är ganska små. Jag som tjejj har iallafall inga problem med deras storlek om dom vore aggresiva så skulle jag kunna langa in dom i väggen om du förstår vad jag menar…

Det som känns lite skrämmande här är de diskussioner som öppnar sig där alla måste ha rätt :-)
Min åsikt då:-)
Hunden började bita när den var 3-4 år. Har den bott i samma familj vilket jag fick för mig så känns det som om detta inte är ett normalt beteede.
Att få en korrigering om att sluta bör inte framhäva en attack. Nu är ju detta heller inte första gången.
Jag hade nog inte valt att uppsöka en psykolog utan en veterinär där man har utrustningen att kunna söva ner hunden och göra en ordentlig kontroll. Inte helt omöjligt att den fått en tumör som växer och då är risken att slutresultatet blir förödande.
Mitt råd är inte om avlivning eller ej. det överlåter jag till ägaren och veterinären.
Men mitt råd är att genast ta hunden till en veterinär.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Men snälla nån.. ja visst nafsar de flesta även fast många påstår den bitit men i detta inlägg står de TUGGAR de kallar jag varken naffsa eller bita..
Å i dina inlägg verkar de som du VET att hunden vart trängd?? Hmm å du påstår jag hittar på saker..
Jag står för att jag inte tycker de är normalt att bita. En frisk hund skall inte göra de.
Rovdjur? Visst men hundar har väl då aldrig ätit människor vad jag vet eller??
Om du tycker de är normalt att en hund gång på gång biter så blir jag ju nästan orolig vad du har för hund hemma.. Jag kan förstår kelpien (vilken är väldigt få i rasen som är på detta sätt) Den är en MYCKET osäker hund men de står väl inget om att softisen är de?? Inte vad jag har läst heller..
Å om hunden är så osäker som du tycks påstå så tycker jag inte de låter som en barnhund i vilket fall om en hund är så trängd i många situationer kan de lika gärna vara barnen som blir bitna nästa gång och om han nu går till attack genom att tugga kan de bli fruktansvärda skador…
Jag tycker helt klart för många hundar avlivas för att de bara har naffsar i situationer du beskriver här. Många lämnar sina hundar med barnen som är långt ifrån snälla alla ggr.. men om en hund gräver på en gräsmatta har den ju troligen hur stor tillflycktort som helst men denna hund väljer att gå till atack..
Å att ha en hund man är rädd för hjälper varken hund eller ägare. Jag skulle då inte vilja ha en hund jag inte vågar hantera i alla fall. En rädd människa berättar för hunden att de finns något som är farligt här och eftersom en rädd hund inte anser att en rädd förare är speciellt bra ledare kommen den ta saker i egna händer..
Jag har en osäker hund och möter han en hundrädd så skäller han mer och visar betydligt mera osäkerhet för att den människa han möter uttrycker de är fara i närheten. Att få bäst kontakt med min osäkra hund är att visa nocalans och inte bry sig de bygger trygghet.. å om husse i detta fall är RÄDD för sin hund kan han inte bringa någon trygghet till hunden.. Han lär ju inte vilja hamna i konflikt med hunden..
Håller nog med#23. En frisk normal hund ska inte bära sig åt så, viss försåelse kan jag ha om hundar slåss och man ska sära på dom, men inte annars. en hund kan få varna. Men aldrig hugga, inte ens vid viss provocering. I vårt samhälle i dag, så måste våra hundar tåla lite stress, vi kan inte ha hundar som är så rädda eller vad man nu ursäktar det med, att de inte är säkra för omgivningen. Det kan uppstå situationer som vi som ägare inte råder över, och då måste hunden ha såpass hög stresströskel att den inte förorsakar skada på andra, människor eller djur.
#21 Visst, det beror väl på vad man jämför med. Men förstår inte varför man ska slänga in hunden i väggen..? Är hunden osäker blir det knappast bättre av den handlingen, och om hunden försöker "ta över" ser den knappast ägaren som mer ledare om den blir inslängd i väggen. En hund ska ha förtroende för sin ägare, och i alla fall jag skulle inte ha förtroende för någon som slog mig.. Dessutom kan hunden falla olyckligt och skada sig. Men du får uppfostra dina hundar hur du vill, det ska jag inte lägga mig i. Men jag tycker då inte att familjen i fråga ska göra något sånt på sin hund innan de vet orsaken.
#23 _"Jag kan förstår kelpien (vilken är väldigt få i rasen som är på detta sätt) Den är en MYCKET osäker hund men de står väl inget om att softisen är de??"
_Även om det inte är vanligt inom rasen finns det ju självklart individer som är osäkra. Det finns inom alla hundraser. Och så extremt ovanligt är det inte heller, men ofta är det inte alltför extremt eller svårt att träna bort. Men visst, det brukar märkas tidigare. Men det kan ju vara så att hunden har vart "snäll" och stått ut i såna situationer tidigare i livet, men tillslut sa ifrån av någon anledning. Och eftersom pappan i familjen då blev rädd så upptäckte väl hunden att det fungerade, och därför har det hänt fler gånger nu efteråt. Bara en teori. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#25 Ja mycket möjligt de är aldrig bra att visa rädsla inför en hund..
SJälvklart finns de osäkra hundar i alla raser dock är ju kelpien känd att vara tvärtom.. bara man kan hantera de på rätt sätt så är de en underbar hund precis som alla andra men en rädd hund i fel händer oj vilken katastrof..
Fast du har en väldigt fin kelpie ;)

#25 appropå ingenting är din kelpie efter Maggie? (tänkte på namnet) orka inte ta mig in på Evas hemsida.. får man fråga vad de är för färäldrar? är de hmm Maggie och vad heter han nu då Brasse? eller gissar jag helt galet? Kanske inte vad som som parades haha.. usch jag har inte studerat kullar på ett tag
Maggie är ju lite osäker hon med i så fall..

#25 appropå ingenting är din kelpie efter Maggie? (tänkte på namnet) orka inte ta mig in på Evas hemsida.. får man fråga vad de är för färäldrar? är de hmm Maggie och vad heter han nu då Brasse? eller gissar jag helt galet? Kanske inte vad som som parades haha.. usch jag har inte studerat kullar på ett tag
Maggie är ju lite osäker hon med i så fall..

#24. Ja, det vore ju en dröm om detta fungerade i verkligheten. Men nu gör det inte det. Osäkra/mindre toleranta hundar finns och kommer så alltid att göra.
#26 Tack. :) Han är en otroligt underbar hund, det är just bara osäkerheten som kan bli lite små problem ibland. Men vi vet i vilka lägen han hugger, så vi undviker de och tränar så mycket som möjligt, går sakta framåt. Och jo, det stämmer, det är Maggie och Brasse han är efter. Och av det jag har sett/träffat/hört om Maggie så kan jag nog med säkerhet säga att han har fått väldigt mycket från henne (inte bara när det gäller osäkerheten). Vet även att några av kullsyskonen är väldigt osäkra också, det är ju en sån sak som skulle ha tränats ordentligt från början. Tyvärr blev det väl helt enkelt inte tillräckligt mycket och/eller lite på fel sätt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#30 Jag har koll på kelpie lite då i alla fall hehe.. Ja Maggie är ju lite osäker men hennes brorsa är de ju inte.. (dock är han inte sådär överdrivet glad som en kelpie ofta är heller) men importer är ju alltid en risk du vet ju inte vad du får och vad hunden varit med om.. synd att de blev så osäkra men man får hoppas de som äger valpar i kullen har förnuftet med sig och INTE använder dessa vovvar i avel.. som sagt de är ju inte speciellt rastypiskt.
Om min yngsta kelpie tik hade gått fri på höfterna skulle hon ha parats med Brasse :)..
Lycka till med killen och som du säger de ända man kan göra är att undvika de saker han tycker är mycket obehagligt sen jobba sakta sakta små små steg mot en tryggare hund.. men som sagt jag har ju en osäker hund själv och jag vet saker tar tid och ibland känns de som man inte kommit någonstans. Nu som 5½åring törs han dock hälsa på de flesta osv. de är inte så läskigt längre men massa timmar på klubben har hjälpt. Fast så fort han träffar en osäkermänniska eller en rädd så känns de som vi stått still hela tiden. Osäkramänniskor kommer han aldrig att klara inte heller skott och smällare..
Fast så länge man vet vad man har i kopplet och kan hantera de så är de lika underbar hund som alla andra

#23 Att slå bort en hund kallar jag att tränga hunden. Det står klart och tydligt att pappan fick slå bort hunden från ägaren.
-----------------------------------------
Rovdjur äter annat levande. Att hundar inte äter människor, tillhör absolut inte vanligheterna, men visst har det förekommit. Flera gånger.
--------------------------------------------
Vad jag har för hundar hemma behöver Du inte oroa Dig för, det är heller inte alls relevant i denna diskussion. Bara för att jag accepterar att hundar är hundar och reagerar därefter, så betyder det inte att mina hundar biter mig.
----------------------------------------------
Vad är det som säger att hunden hade någon tillflyktsort? Bara för att de befanns sig i en trädgård, betyder det inte att hunden kan fly. Den kanske befann sig i en hörna av tomten som var inhägnad? Den kanske satt bunden? Den kanske blev fasthållen i halsbandet samtidigt som ägaren skulle säga till den? I iditt inlägg verkar det nästan som om att Du VET att hunden hade en flyktväg. Du skriver även att hunden väljer att gå till attack. Hur vet Du det? OM nu ägaren kanske har hållt fast den i halsbandet vid tillsägelsen så var det kanske bara rent försvar?
Vem vet? Jag har skrivit att man omöjligt kan veta om denna situation för hunden är onormal. Jag var inte där. Du var inte där. Så jag lägger ner diskussionen. Det känns onödigt att diskutera något som ingen känner till bakgrunden till.
Det jag ville ha fram i mina svar till TS, är att hunden är en hund och reagerar därefter. Sen är det självklart väldigt olika hur hunden reagerar i en sådan situation. Oavsett hur den reagerar så är det normalt. Orsaken till varför hunden bet finns, det gäller bara att de som såg det, kan läsa hund.
-----------------------------------------------------
Har jag någonstans påstått att hunden skulle vara lämplig barnhund? Eller att det är lämpligt att ägaren är rädd för sin hund? Jag har inte skrivit någonstans om hur hundägaren ska gå vidare med sin hund. Det är helt upp till dem.

Varför skulle förrresten Kelpie vara ett undantag? Pratar vi inte hundindivider här?
De allra flesta softisar är ganska tuffa och säkra hundar, och dessa behandlar man inte hur som helst. En softis tar man inte i hur som helst när man korrigeringar.

Att acceptera att en hund är en hund och att acceptera att en hund tuggar på sin ägare ser jag som 2 helt skilda saker.. Mina hundar får vara hundar men de får tamme fan inte gå till attack.. men de är skillnaden mellan dig och mig och jag tror som sagt inte heller vi kommer komma så mycket längre i detta..
Om denna hund skulle vara lika osäker som kelpien som nämns i denna inlägg (förlåt jag lånar din hund) Om den skulle vara de så verkar de ju bara ännu sämre den skall bo hos en ägare som är rädd för den.. å jag tvivlar ju på den är så osäker.. men men..
skit samma jag accepterar inte en hund som biter.. en hund som naffsar är en helt annan sak och de är ofta de hundar gör i trängda situationer med.. dock kallar jag inte tugga för naffsa..

#33 men snälla nån jag vet väl vad en softies är och de är långt ifrån nån leksak och dom är rätt bitiga om man tar i dom fel.. snälla jag vet mycket väl de är en terrier vi pratar om.. men TUGGA????? EN hund som flyger på och TUGGAR?? de ska inte änns en terrier göra.. de är ingen ursäkt oavsätt ras

#35 Tugga, ja. Vad är tugga för Dig och vad är tugga för TS?
Hur vet Du HUR hunden tuggade? Min schäfertik älskar att tugga på mig när vi kampar och leker. Det tillåter jag och det gör inte ont. Vad som är tugga för Dig betyder inte tugga för mig.
Sen skrev jag inlägg #33 för att Du tydligen accepterar att en Kelpie blir osäker och biter, men att inte en softis skulle göra det, eller?
#31 Jo precis, någon avel på Mexx blir det definitivt inte! Lär inte få några utställningsmeriter på honom ändå, känns inte som att jag vill låta en främmande människa komma fram och kolla igenom honom nu, om man säger så.. Och jag känner igen det där, osäkra människor fungerar inte alls. Han gör ju ingenting mot dem, utan håller sig på avstånd, vågar inte gå fram helt enkelt. Och skäller på dem. Inte så jättekul alltid, med tanke på att några av våra närmaste vänner är hundrädda, men vi försöker uppfostra dem så gott det går. ;)
Men vi har kommit riktigt mycket framåt senaste tiden i alla fall, när han var mindre morrade han och gjorde utfall mot människor som gick/cyklade förbi oss ute. Det har vi fått bort helt. Han bryr sig inte alls, så länge de beter sig "normalt" (dvs går rakt fram och håller käften). ;) Hundar gör han fortfarande utfall mot, han blir helt okontaktbar vid hundmöten. Fast bara när han är i koppel, lös går det alltid hur bra som helst. :) De senaste veckorna har jag tränat ordentligt med att kunna sätta på honom ett sbk-täcke, och det går utan problem nu. Eller ja, lite obehagligt tycker han fortfarande det är, men han står stilla och finner sig i det, och blir glad när det sitter på. Så det känns bra.
Brasse är ju en himla go hund, han bor ju här i närheten av mig. Är ute i skogen och tränar ibland med han och hans sambos (dvs matte och "lillasyster"). ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hunden har bitit/nafsat/tuggat på sin ägare vid 2 tillfällen. Det skiljer 4 år mellan gångerna.
Förstår inte hur Du kan haka upp Dig på något där Du inte ens vet om hunden har nafsat eller tuggat på sin ägare! Det intressanta är väl snarare om det blev några skador på hundägaren.
Och så skriver Du skillnaden mellan Dig och mig, Känner Du mig?? Vad vet Du om vad jag accepterar eller inte?

det är inte min hund. 1:a gången bet han min kusin altså matten i huset sen gick det 1år tills han bet i husse i huset och sedan 2år tills han tuggade på mattes pappa och min pappa.min pappa stod med hundens tand genom hela fingret. hunden vägrade att släppa fören alla stod still. min pappa fick uppsöka sjukhuste, då hade hunden bitit igenom en led i fingret. min pappa har flera tuggmärken i händerna. hunden har vid dessa gångerna varit riktige aggresiv. han har även något problem med ryggen( fick jag reda på sist jag pratade med min kusin).

#38 Gud vad du ska försöka få mig att känna mig dum i huvet jag står för vad jag tycker ingen hund skall bita. Nu kommer ny info om att hunden har ryggproblem vilket kan ha förosaka de hela. Men som de nu står att hunde bet rakigenom ett finger?? Fast de kanske är naffsa i din värld också vad vet jag..
#40 Klart ingen hund SKA bita, men det är inte alltid hunden det är fel på om den skulle göra det.. Man får komma ihåg att hundar är hundar och inte människor. Det kräver en helt annan uppfostran och det har ett eget språk och andra sätt att reagera än vad vi har.

Ja jag skulle nog ha avlivat den , eftersom den har atacerat människor och är nog inte världens bästa hund. Man kan ju inte träna bort det på något sätt .
#42 Vad har du för erfarenhet av problemhundar? Eftersom du säger att det inte går att träna bort osv?
Att bedömma om en hund som man inte ens träffat borde avlivas eller ej är enligt mig omöjligt.

#41 Klart hundar är hundar och hundar har sitt språk de håller jag med om men bita hål rakt igenom ett finger? Snälla hur mycket ska man egentligen acceptera. Nu har ju ev denna hund ont och då skulle jag försöka göra de bra simmning eller vad de nu är för fel för troligen kan smärta vara en stor bov
#42 Ja men det är ju det som är poängen. Du säger ju nu själv att det är acceptabelt om hunden har ont. Det är det jag menar med att man inte kan göra sådana här bedömningar utan att ha träffat hunden och dess ägare och känna till deras historia.

#45 Jag har heller inte skrivit att jag tycker hunden skall avlivas.. jag tycker däremot inte en hund skall bita
#47 Nej, men okej. Ena stunden skriver du att det inte är normalt att bita och att en hund inte ska göra det. Men sen är det helt plöstsligt normalt ändå?
VAD exakt tycker du då? Svårt att förstå bland alla dessa inlägg.

#47 jag tycker inte de är acceptabelt att en hund BITER.. att naffsa eller markera är en helt annan sak. Att bita hål rakt igenom fingret på någon tycker inte jag är acceptabelt.
Jag kan förstå i vissa situationer att en hund markerar eller dyrligt men snälla bita hål igenom fingret??
Ps. För övrigt tycker jag att det viktigaste att vi (och de flesta andra här) är överens om att det inte går att ta ställning till om hunden ska avlivas eller ej!
:)
Men för en hund kan det vara acceptabelt. Vi vet ju inte hur pass trängd denna hund varit.
Om en person t.ex. sparkar sin hund och hunden biter, skulle du då också säga att det inte är acceptabelt?
Om man som människa hamnar i en otrevlig situation handlar man ju på andra sätt än en hund. En hund backar i första hand oftast undan och om det inte hjälper så kan den markera genom att "nafsa". Men om det inte hjälper heller? Och om nu hunden som i det här fallet verkar ha ont.

Ja men den bet ju en annan först innan den fick "sparken" för att släppa???
Jag tror ju inte han sparka den för den skulle sluta gräva? I så fall är inte människan frisk heller

#51 Du tror inte, men du vet ju faktiskt inte vad som har hänt. Inte jag heller. Och därefter kan vi inte uttala oss om ifall hunden har handlat i försvar eller gått över gränsen.
Nej, precis. Ofta är det faktiskt vi människor som gör fel och inte hundarna.
Just den här historien tycker jag är lite rörig och den kommer inte direkt från ägaren så vill inte uttala mig om just den här situationen. Vill bara säga att en hund kan bita utan att det behöver vara något fel på hunden.

#52 nej men jag står för de jag sagt.. jag tycker inte de är acceptabelt att en hund BITER…

#40. Nu tröttnar jag faktiskt! Lägg inte ord i min mun! Varken Du eller jag visste att hunden bitit igenom ett finger och jag har absolut inte sagt att det är att nafsa i mina ögon. Ingen av oss visste heller om att hunden hade/har ont i ryggen, även om det inte förvånar mig, då ca 80% av sveriges hundar har nack/ryggbesvär. Självklart så bör ju hundens ägare uppsöka en vet. så de får besked om hur hunden faktiskt mår.
Nu anser jag oss inte komma längre än så här.

Nej de har vi konstaterat för en bra stund sen 

Så vad händer ikväll då? Har Ni kvällskissat Era hundar än? :-D
#54 Okej.. Dina åsikter varierar lite i varje inlägg dock.. Men jag håller med Zebben (även i resten av inläggen) detta verkar inte leda någon vart. Alla har vi rätt tlll våra egna åsikter, men man måste ju även vara öppen för andras och tåla att sina egna ifrågasätts.
#57 Nej, här är vi lite nattugglor för det mesta! Men det börjar väl bli dags snart. Just nu tuggas det toarulle!

Halva skaran är färdigrastade men inte den andra halvan hehe.. ville inte rasta 4hundar och binda dom utanför konsum tror kanske inte de kan vara så uppskattat hehe.. själv då?

#58 jag har stått för de jag sagt och har du tolkat de olika kan jag inget göra.. eller skrivit otydligt.. Jag står för de jag tycker precis som ni och jag har visst lyssnat inte bara jag som kastat "elaka komentarer" de kan du ändå inte påstå.. men jag tror nästan vi lägger ner detta nu vi tycker som vi gör.. å skulle de glädja dig mer så kan jag lägga ner att vara på hundifokus med om de skulle vara så.. för att jag tycker "fel" är visst inte acceptabelt

Jag ska ut om en stund och nattekissa dem. Den ena ligger och tuggar ben, och den andra ligger och tittar på. :-)
#61 Har aldrig påstått att du kommit med elaka kommentarer.
Jag tycker absolut inte du ska lägga ner hundifokus för jag är säker på att du är en trevlig person som jag kanske kan få bra tips ifrån någon gång eller bara ett trevligt samtal, trots att vi inte tycker lika här! :)
# 25 Du missförstår mig ! Klart man inte ska slänga sin hund i väggen. Jag menade ju bara att "Softisen " inte är större än att man skulle klara av det om man blev attackerad av en galen en. Mina hundar har aldrig fått stryk, och jag skulle aldrig komma på tanken att använda våld mot dom
#64 Okej, då är jag med. :) Fast i det här fallet är ju knappast hunden galen, bitit tre gånger på fyra år, och har troligtvis ont.. Så jag tycker han kan få skonas från att bli slängd i väggen. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
# 65 Självklart skall han skonas från det! Hoppas dom får hjälp med sin hund.
I vilket fall som helst så är det inte normalt betende,vilken än anledningen e. Vill man behålla en tickande bomb så fine helt upp till dom bara han inte skadar nån igen.

#67 *att jag ens orkar* Hur menar Du? En hund får alltså inte bita oavsett om den utsätts för smärta, hot, eller annat? Vad är normlat beteende för en hund, det Du tycker eller det etologerna tycker
Nä varför svarar du då? vi har alla olika åsikter……Klart att en hund biter om den blir trängd rädd osv men i dettta fallet verkar d vara som om han gör som han vill;gräver i gräsmattan, blir tillsagd o börjar bita….. Jag tar tillbaka ordet onormalt. Fel av mig.Tycker inte att d e ett ok beteende. Hade min hund gjort så så hade jag undersökt vad som kan va fel o hade jag inte hittat felet så hade jag inte viljat ha kvar en hund som gör så rätt va d e.
Jag är fruktansvärt hundrädd. Vill inte ens att mina vänner ska lämna mig ensammen i ett rum med deras hundar även fast hunden (enligt ägaren) är snäll. Och även fast jag egentligen vet att hunden inte tänker angripa mig när min vän lämnar rummet.
När jag läser den här tråden så läser jag tre frågor ; Är detta ett normalt beteende? Hade ni haft kvar en sådan hund? Tycker ni att min pappa gjorde rätt i att hjälpa den som blev tuggad?
Jag reagerar starkast på den sistnämnda frågan nämligen -Tycker ni min pappa gjorde rätt som hjälpte…
Jag vill ge kritik till själva hundägaren. Tycker det är hemskt att hon/han inte rycker in när hunden behöver tas hand om. Vi som känner oss obekväma runt hundar blir otroligt oroliga när vi märker att hundens ägare inte kan/vill/vågar hantera sin hund när den blir lite stökig.
Att en annan person ska gå in i fostrande syfte för att ägaren själv är rädd för sin hund är inte rätt. Långt ifrån rätt. Skulle jag ha en nära vän, eller ett barn, som blev biten av en hund så vet jag inte alls hur jag skulle reagera men självklart hade jag inte bara stått och tittat på. Om ägaren dessutom var närvarande men inte säger ifrån, måste ju jag göra det. Hur jag gör för att få hunden att sluta bita får ägaren då gå med på. Så, på sätt och vis, gjorde din pappa rätt, men den här situationen borde enligt mig inte uppstått.
Det jag menar är att, kanske borde din kusin (efter att ha fått en ordentlig veterinärskontroll av hunden) se sig om efter en ny ägare till denna hund. Hunden i sig kommer må mycket bättre av att känna att den har en varm stark person att förlita sig på, en person som berättar för den på ett bra sätt att den gör fel och uppmuntrar den när den gör rätt. Rädslan för sin egen hund leder bara till att de kommer tappa mer och mer komunikation. Rädsla för djur skapar avstånd och ger djuret mindre fysisk kärlek som också är hemskt viktig.
Har hunden så stora besvär med ryggen att den vid tillfällen kan tänkas bita människor till följd av detta, får man väl välja lite? Kanske alltid ha hunden bunden vid sociala sammanhang, eller använda en munkorg? Har hunden en fruktansvärd konstant ryggsmärta tycker jag att avlivning kan vara ett alternativ men då i ett räddande syfte.
Låter som att situationen är ohållbar och hemskt sorglig, kommer nog inte bara vara ägaren som finner rädsla för denna hund, och den är egentligen värd mer än så. Och i rätt mans hand så tror jag att vilken hund som helst (om det inte är psykiskt fel) kan finna sitt lyckliga jag tillrätta.
Jag är ingen "hundmänniska" och är ledsen om jag ger mig in i en tråd som kanske avslutats, reagerade bara så starkt på inlägget och hoppas verkligen att det löser sig.
Mvh/a

#69 Ja, åsikter har vi alla. Men det är fakta jag pratar om. Om folk inte tycker att en hund har rätt att bita, så får de tycka det. Men att prata om ifall det är ett normalt eller onormalt beteende, då kommer vi in på fakta, inte åsikter. Fakta är en helt annan sak och där spelar det ingen roll om vad Du, jag eller någon tycker.

Hur har det gått har ni varit hos veterinär än?
Nu var det visserligen ett tag sen den här tråden var aktuell, men jag lägger in min åsikt ändå.
Jag tycker hunden verkar understimulerad.. Eftersom han är just en terrier så blir ju temperamentet lite extra "rivigt" eller vad man ska säga.. Softisar är aktiva hundar som vill tänka och röra på sig mycket. Ett inte helt befäst ledarskap tillsammans med understimulans kan mycket väl ge en sån reaktion som det beskrivs i det ursprungliga inlägget.
Att bitas är aldrig acceptabelt men finns det orsak till varför hunden bits så tycker inte jag att det är rätt att avliva. Rädsla och osäkerhet ska man inte hetsa upp sig för, då förvärras det. Men när en hund är aggressiv eller "bara" tagit över måste man reagera fort. Men kanske omplacera hunden till en kunnig person utan barn kanske skulle vara nåt? Någon som kan börja om från början med hunden.
Nu när hunden redan blivit ledare över familjen (enligt dens tycke) så kan det bli rejäla konflikter när familjen ska avkräva hunden ledarskapet. Jag tror inte hunden ger sig så lätt när den vet att den kommit undan utan problem tidigare.. Första gången nåt hände skulle alla resurser satts in för att visa hunden att det inte var ett okej beteende. Nu kan det vara för sent eftersom hunden vet att när han bits så får han som han vill..
OM det är så som jag beskriver nu (jag säger inte att det är så, men spekulerar lite), att familjen inte var tillräckligt kunnig för den här rasen utan genom att de inte visste vad de höll på med oavsiktligt framkallde detta beteende, så tycker jag inte att det är hundens fel och jag skulle inte avliva den. Jag skulle låta den flytta till en mycket kunnig och säker person, som kan hjälpa hunden i stället.
Alla hundar som ger sig på folk, i synnerhet när det finns barn i familjen skall avrättas DIREKT.
#74 Det var ju oerhört kloka ord. Vad har du för erfarenhet av hundar överhuvudtaget?

# 74
så om en hund blir inträngd i en hörna, och känner sig trängd av folk den inte känner och den hugger eller biter för att den känner sig trängd…..ska den då också avlivad??
#75, Mina erfarenheter: Har haft hund i 10 år ungefär + att min mormor haft hund i kanske 30 år. Min Mormor har även tävlat och lyckats.
#76, Nej, men det är ju typ undantag.
Jag kanske skulle formulerat mig bättre.

#77 I de flesta fall där en hund ger sig på en annan människa är just i en situation då den känner sig trängd eller rädd, så det är inte ett undantag.

# 77
Du verkar inte ha nån hundkunskap alls, och vänderkappan efter vinden.
Läs en bok om hundens Etologi och i hundens naturliga beteende!
#77 Även om du säger att du har 10 års erfarenhet av hundar så skulle nog jag inte kalla de någon erfarenhet eftersom du är 15 år nu! Vilken erfarenhet får man av träning av hundar och deras beteende i 5-års åldern?

# 77
10 år erfarenhet av hundar??
Tillåt oss och få skratta!!
Du ska vara 15 år och sulle haft erfarent av hundar sedan du var 5 år.
Skulle inte vilja kalla det för erfarenhet, utan mer att du har haft tillgång tilll hundar, men erfarent, nej det är inget du kan säga att du har.

Haha trodde ni lagt ner denna diskution men icke.. usch nu missa jag ju massa haha.. fast jag har sagt min mening i detta inlägg och den står jag för..
Fast hmm 10års erfarenhet av hund? när man är 15år hmm
Då har jag i så fall livlång erfarenhet eftersom vi haft hund i familjen i hela mitt liv fast jag anser inte de som erfarenhet.. visst kunde man lite om hund men min riktiga erfarenhet där jag verkligen börja lära mig på grunden börja gå på kurser osv de var när jag köpte min första egna..
sen nu när jag snart är utbildad lydnadinstruktör 7år senare känner man ju sig ganska erfaren fast man har mycket kvar att lära.. ingen kan allt!! Å då menar jag INGEN och avrätta???? ska man strypa dom på stället eller?
#77: Erfarenhet är ju inte samma sak som kunskap.. Jag skulle inte avliva någon av mina hundar utan att först analysera situationen de var i när de bet och sen kolla om det går att göra något åt det.. Någon "avrättning" är det inte tal om. Att bitas är absolut inte acceptabelt för hundarna här hemma men finns det en anledning så kan man jobba utifrån det..
Frågan är först och främst VARFÖR hunden gjorde så. Vi har faktiskt själva köpt tillbka en hund som köparna sa högg människor, ylade (livrädd) för katter och andra hundar… Hos oss har han ALDIG huggit någon, inte ens vid "provocation"…
När vi säger till folk som kommer hem till oss att vi köpte tillbka honom för han högg folk av rädsla så flinar de mest eftersom hunden springer runt benen på dem och viftar på svansen.
Men det tog över ett halvår för honom att bli social som han var som valp…

43 # Visst det går säkert att träna bort, men eftersom han haft det ett tag har han det som en beteende. Och han gör det av någon orsak. Antalgligen har han ont någon stans.
#22 Åsa du är så klok…jag blir alldeles häpen ;) minst två gånger idag har jag varit tvungen att ge mig…sanslöst. Men som sagt jag håller fullt med Åsa, en hund som börjar bete sig så här på äldre dar är inte normalt. Något måste helt klart vara fel, tycker helt klart att dom ska besöka en veterinär.