Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4284 ggr
Rafflan
0

Bra foder?

Vilka fodersorter tycker ni är bra? :)

Elcyion
0

Ett foder med mycket animliakst fett och animaliskt protein. Minimalt med spannmål.

Medarbetare på jack russel terrier

Rafflan
0

#1 vet du om nåt sånt märke?

Elcyion
0

På torrfodersidan har du standardt (ris, kött vitaminer och mineraler), Orijen (en massa blommor/örter, men inget spannmål), James wellbeloved lamb and vegetable (lamm, grönsaker, vitaminer och mineraler) för att räkna upp några.

Tror Oscar och Nordic är de färskfoder som innehåller minst med spannmål.

Issm
0

#3 Fodax och Vom og hundemat är dem färskfodersorterna som innehåller minst.

Nordic innehåller ganska mycket tyvärr.

Håller med om  Standardt o Orijen. Tycker olivers verkar som ett okej foder, iaf vad jag hört.

Workingdog
0

Vi kör med Vom og hundemat här hemma. Men också BARF då vi har tillgång till olika ben och lever osv.. :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Elcyion
0

#4 Jag förstår inte riktigt hur du kan tycka att det är mycket spannmål i nordic? Tittar du på basen är det ända "spannmålet" vetekli, och det ligger på plats nr 4 i innehållsförteckningen.

Det glutenfria innehåller ångkokt korn på plats nr 3.

På analysen på fodax hittar jag bara något som lite lummigt skulle kunna betyda att deras spannmål hamnar på plats nr 4. Men det är mjöl av ospecificerat spannmål. Analysen säger 27,7% kolhydrater i torrsubstans deras ideal. Det tycker jag är ganska mycket.

Sen är det svårt att jämföra nordic, då jag inte hittade någon analys när jag snabbkollade.

Även Oscar är helt spannmålsfritt, och säljs på foderbilen.

AnneN
0

Finns även ett väldigt nytt torrfoder som inte innehåller spannmål, det innehåller istället lite potatisflingor & betor endast för att få konsistensen på foderkulorna.

Carnia heter fodret, mer om det kan ni läsa här.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Issm
0

#6 Okej, men när Nordic och andra färskfoder diskuterats på andra forum. Så har man kommit fram till att Fodax innehåller över 90% animaliska proteiner mot Nordic som då ska ligga på ca 40-50% det tycker jag är rätt stor skillnad.

Men jag har inte kontaktat foderföretagen själv, men personen ifråga som skrivit detta har alltså gjort det. o jag tycker att h*n är en trovärdig person iaf vad man kan se genom forumet.

Jag tycker att Nordic är ett bra foder, jag har inte sagt annat. Men det finns foder som har mindre spannmålshalt.

Elcyion
0

#7 Vad bra att du tog upp det. Kom bara på orijen, men visste att det fanns ett foder till på marknaden. Men kom inte ihåg om det var 100% spannmålsfritt. Alltså tog jag inte upp min tanke heller.

Issm
0

Ang. Fodax.

Så diskuteras det på AoH och en person har kontaktat fodax för att få reda på hur mycket som är i osv.

Om man vill gå in och läsa tråden i sig så heter den: Tyda näringstabellen?

Men detta är iaf kopierat från ett av inläggen:

:Fodax innehåller ca 92% animaliska råvaror.

**
Stämmer inte. Det här svaret har jag fått av Fodax:**

Fördelningen av innehåller i Fodax Neutral, normalfodret ser ut enl följande:

43 % nöt, 30 % kyckling, 6 % får, 6 % spannmål, mineraler, kalk, vitaminer.

**
43 + 30 + 6 = 79**

Elcyion
0

Hur mycket vatten innehåller deras mat? 80% borde vara rimligt. Ändrar inte det hur många % som varje del utgör? Eller jag är helt ute och cyklar nu på kvällen?

Bogart
0

#10 Kan ju tillägga att det är jag som skrivit det där sista, och det där svaret fick jag av Fodax idag, så det bör stämma.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Saiipz
0

Jag tkr om färsk foder tex  ;)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Sari1969
0

BRIT CARE är sådant foder