Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5436 ggr
Michaela-N
0

Folk man möter

Jag har ju en valp, och alla valpar är ju självklart söta men utan att vara objektiv så är ju papillonvalpar VÄLDIGT söta. (det tyckte jag även innan jag skaffade Hugo).

Och det är väl egentligen inga problem med att ha en söt valp, speciellt när han vill nåt så kan han se så ytterst liten och oskyldig ut så att man bara MÅSTE ge honom en liten korvbit…

Men jag är tydligen inte ensam om att tycka det, för alla jag möter på promenad gör det med. Och det är väl bra sålänge de ler lite och säger hur söt han är.

Men vissa folk är riktigt fräcka och helt enkelt jobbiga att ha att göra med. Det gör det väldigt jobbigt att gå tex. i stan, för alla kommer fram och vill hälsa på den lille.

Okej, ni kanske inte ser det som ett stort problem, men idag så stod jag för att testa utanför en butik i 10½ minut, och när den tiden gått var det 6 personer som kommit fram och gullat med Hugo. Till slut tröttnar man helt enkelt. 6 gånger på 10½ minuter att säga vad han heter, vad han är för ras, hur gammal han är, var vi bor och bla bla bla det blir faktiskt riktigt tjatigt.

Och som sagt, vissa är jävligt fräcka. Jag stod vid ett skyltfönster och tittade på saker, och sen hör jag Hugo kvida, jag vänder mig om och ser en unge hålla i Hugo och slå honom på näsan. Hugo kvider och sprattlar och vill därifrån. "vilken söt" säger pojken, troligtvis i 7-8år.

Det hände även idag, en gubbe kom fram (den här gången höll jag faktiskt i honom) och gick bara rakt fram och började "gulla" (dvs slå honom på näsan). Gud, jag fattar inte. Jag fick säga till gubben "du, jag tror inte han gillar att du slår honom på nosen."

Vissa är lite bättre, de går fram och hälsar på honom utan att fråga tyvärr. Okej, nu råkar hugo vara en som älskar alla människor men tänk om han inte gjort det…?
Vems fel skulle det bli då?

Jag tycker det är fruktansvärt hemskt. Han får inte en lugn stund, inte ens när jag håller i honom.

Samma sak på stranden en gång. En annan kille (det råkar vara mest killar, vet inte varför), denna var 3 år hade han sagt. Jag hade placerat honom i skuggan och bundit honom under ett träd medan jag skulle bada och då springer den där killen fram till Hugo och börjar dra upp hans koppel så att han liksom hängs. Jag skriker till killen, släpp ner honom, låt honom vara, akta honom men han slutar inte så jag får gå dit och dra ifrån honom. Hugo var helt vettskrämd. "Men, men… han är söt! Jag vill gosa!" "Ja", säger jag. "Gosa får du, men du får INTE göra sådär. Om du gör så igen kanske han dör!" säger jag. Jag tolererar inte småbarn som går fram till vilken hund som helst och vill gulla. Han går tillbaka till sin mamma (som tydligen inte märkt nåt som ligger 5-6 meter bort) och sitter där en stund. Jag går ner och badar igen. Efter någon minut så hör jag Hugos livrädda kvidande och springer fram igen. Denna gång tar jag honom hårt i armen och leder honom till hans mamma. Jag säger åt mamman att hålla koll på hennes unge men han är ju där igen.

Det slutade med att jag fick gå hem.

Har ni haft liknande problem?

Ursäkta för lång text, men jag behövde skriva av mig.

[Hilo]
0

Är det dryga, fräcka, störiga personer säger jag bara att min hane hugger folk han inte känner.. funkar bra.

Har jag bara lilla tiken med mig är det inte lika effektivt att säga det.
Säger bara kom inte nära hunden.
Är det folk som frågar om de får hälsa så avgör jag från person till person.

Men folk som bara kommer fram har jag inget till övers för, han bli väldigt irriterad, och det får vederbörande då veta..

Barn avkyr jag allmänt, och ännu värre när de springer fram till hundarna.
Det gick bra sålänge jag hade min jourhund av rasen amstaff, då hade plötsligt alla föräldrarna pli och stenkoll på sina ungar..

reverse
0

Ja, som hundägare får man räkna med att folk är mycket fräcka och tar för sig som om hunden vore allmän egendom, utan att fråga och utan hyfs alls egentligen. Här måste man vara den hårdhudade som direkt säger till att "ni får INTE röra valpen" eller "låt bli" innan de ens hunnit fram. Folk blir stötta, sura, förvånade, men det är för hundens skull, så låt dem bli det. ;) Det är trots allt du som gör rätt om du sätter upp gränser för personer som uppenbarligen inte verkar medvetna om sina övertramp.

Men lämna aldrig valpen ensam skulle jag säga. Ta med dig någon om du måste bada, din valp ska inte behöva råka ut för sådant, risken finns att han bygger upp stora rädslor, som inte kommer vara lätta att få bort sedan, och att han även blir fysiskt skadad. =( Ditt ansvar att se till att han får se och uppleva mycket POSITIVA saker under sin uppväxt. Du måste finnas där och stoppa ungen redan innan den kommit fram, inte efter att han hänger din valp i kopplet… Som hundägare får man ibland liksom ta ansvar för hela världen runtomkring.

//Lina

Maja2
0

Har svårt att förstå att man lämnar sin hund bunden nånstans överhuvudtaget. Att människor är både fräcka och knäppa, det vet väl de flesta.

Har svårt att förstå att man hotar eller skräms med sin hund åxå. Man har väl inte hund för att verka cool?!

För mig har det då alltid fungerat att vara snabb, tydlig och ärlig. Nej, jag vill inte att du hälsar på hunden.

Nej, jag tränar min hund att inte gå fram till alla.

Nej, min hund är lite osäker och ängslig, låt den bara vara.

Att man som hundägare måste ta ansvar för hela världen runtomkring håller jag inte heller med om, men ansvar för sin hund, och dess mående, det har vi hundägare.

[ElisiaJohansson]
0

Har extakt samma problem med min keeshond. Särklit när han var mindre.

[Hilo]
0

#3 Nej, men å andra sidan har jag hellre folk som är rädd för hunden än folk som springer fram och stör och inte fattar ren svenska när man säger nej..

Mina hundar går inte fram till någon, det är folket som absolut ska fram till mina hundar..

Oftast har jag fått som reaktion på "Tack, men hälsa inte på honom"
-"Men han ser så snäll ut, bara en liten klapp, gosi goos!"
-"Nej, han gillar det inte"
-"joodå"

Eller så "snor" de en snabb klapp på huvudet. Det gillar jag INTE.
De som känner mig och mina hundar Vet att de är inte farliga, Det räcker för mig..

Maja2
0

#5 men istället för att säga : han gillar det inte, kanske det är bättre att säga: JAG vill inte.

[Hilo]
0

#6 Skulle precis ändra, skrev fel..

[Hilo]
0

#6 Äsch, nu gick det inte att ändra..

I inlägg 5 ska det stå JAG gillar det inte, istället för HAN

Scully
0

Jag håller med #2. Själv har jag fött upp några valpkullar och brukar vara ute och koppel träna dessa lite samt valpen jag brukar behålla.. Man råkar alltid ut för dessa människor som tar sig friheten.

Det är många gånger jag fått höja rösten till barn som kommer fram rusande mot valpen och säga "spring inte mot hunden" varav dom har tvärstannat. Barn och människor som är väldigt påflugna får inte klappa valpen alls och då dom blivit lite större och folk frågar om dom får klappa hunden och om den är snäll så brukar jag ibland säga att jag inte kan garantera att hunden inte bits Flört.

Man får tänka lite ibland hur hundarna fungerar och ser man på tikarna eller vargarna så är det inte alls som får gå fram till valpen. Tiken brukar vara beskyddande till viss del och där får väl vi kliva in. Sen om det hänt saker så att din valp blivit rädd så måste man nog försöka att inte låta barn/folk gå fram hur som helst då detta kan sätta spår i framtiden för din hund Glad

Maja2
0

Ja, jag tycker att man som hundägare får SE TILL att människor inte kommer så nära.

[Hilo]
0

#10 Absolut ska de vara så, och alla gör nog sitt bästa

Maja2
0

#11 Jag tror mer att det handlar om att många inte vågar säga till. Många vågar faktiskt inte säga till folk att de inte får hälsa på hunden…  Jag tror att vi hundägare måste bli mer tydliga mot folk. Man behöver inte bli varken aggressiv eller nedlåtande för det, utan mer upplysande.

[Hilo]
0

#12 Tror det beror på vart man bor. När jag är hemma i örbyhus så är det som jag berättade om i inlägget.
När jag är hemma i Tierp så är människorna mycket mer respekterande, och föräldrar frågar "Min dotter älskar hundar, får hon hälsa" m.m.
Ja, självklart får hon det, artighet belönas med artighet..
Ja, ALLA som frågar får ju inte hälsa, men få utvalda..

Min hane t.ex. älskar barn, och är underbar med barn, även små..

Maja2
0

#13, jo men oavsett, du kan ju säga till folk att de inte får hälsa. Går de fram ändå, så har man ju valet att ställa sig framför sin hund. Att faktiskt våga visa tydligt att det är tvärstopp.

[Hilo]
0

#14 Finns säkert 10000000 olika saker man kan göra, men jag kan inte ta hand om alla idioter som ränner runt… Jag ser absolut inget hinder med att någon total främlig tror att min hund kan tänkas hugga handen.. Det bryr jag mig inte ett dugg om. Som jag sa.. min vänner och bekanta vet hur jag är, och hur mina hundar är, det räcker bra det. Vad andra tror, ja men låt dem tro det då.. Det gör absolut ingen skada för någon..

Maja2
0

#14 Nu förstår jag knappt vad du menar….  mer än att du tycker att det är ok att använda skrämsel som taktik? 

Jag har många gånger hört att hundmänniskor är dryga, korta i tonen och besserwissrar. Jag vill kunna hävda att det inte är så, utan hundmänniskor är toleranta, glada, delar gärna med sig av kunskaper och erfarenheter. Däremot att man är rädd om, både sin hund och sin omgivning. På ett ödmjukt och naturligt sätt. Att kunna ta ansvar, både för sin hund och sin omgivning tycker jag är självklart, och jag vill gärna att omgivningen lär sig, och förstår så mycket som möjligt.

[Hilo]
0

#16 Där vänligheten tar slut, och artighet tar slut funkar skrämsel alldeles utmärkt.
Jag ser som sagt ingen skada alls med att Mr. Okänd på andra sidan bron tror att min hund Kan hugga om man klappar honom på huvudet t.ex.
Ser absolut inte något sätt det kan vara skadligt för min omgivning..

Men du får gärna kommer med reflektioner.
Sen om någon tycker jag är otrevlig, eller en som du kallade det, besserwisser så so what..?

Jag har sjukt bra hand om mina hundar, och de är väldresserade, vänliga, lydiga, lyckliga hundar..
Det är det enda som spelar roll för mig, att mina hundar mår bra, om någon känner sig stött över att de inte får hälsa.. Ja.. vad ska jag göra åt det?

Maja2
0

#17 Nä, att någon blir stött över att de inte får hälsa, det håller jag med dig om, det spelar ingen roll. Det var ju DET det handlade om, att man ska våga påpeka att de inte får hälsa. Då ska man väl inte behöva använda skrämsel, utan hur de tacklar att de inte får hälsa, är ju upp till dem :)

[Hilo]
0

#18 Och som jag upprepat förr, så har artigheten tagit slut när det kommer till skrämseltaktiken.
Vissa vuxna verkar tro de är allas bästa vän, icke.
När de går fram och sätter sig på huk.
"Hälsa inte på hunden tack."
"Varför"
"Jag gillar det inte, han ska lära sig att alla människor man möter hälsar inte"
"Aha.." -går iväg och kör en snabb klapp på huvudet ändå!Skrikandes

"Snälla gör inte sådär, han kan hugga"

Sen slipper man den personen nästa gång..

Maja2
0

#19 jo fast redan där kan man ju göra mer. När personen sätter sig på huk, kan man ju gå därifrån och inte stå kvar som ett våp.

[Hilo]
0

#20 Nu kan det vara så att de sitter i vägen.. en trapp t.ex. Hänt i trapphuset just det jag berättade om här..

Eller folk som i förbifarten klappat hunden.

Så det är säkert jättelätt att gå iväg, men ibland spelar det ingen roll..
Förstår fortfarande inte problemet dock..
Ingen annan har med mina hundar att göra, spelar det någon roll om någon tror de är farliga..?

Maja2
0

#21 jo, men nu handlade det ju om att folk kommer fram och vill klappa valpen, som ts skrev. Jag menar att man inte behöver vara varken otrevlig eller skrämmande, utan kan på olika sätt visa/säga att det inte går för sig. För hundens skull. Att inte binda hunden och sen gå och bada, samt att man inte behöver använda hot som medel. Det var min tanke med det. hela.

[Hilo]
0

#22 Håller med, man måste absolut inte, men för Mig Personligen har detta funkat snabbast efter flera artiga upprepningar..Cool

Nu avslutar jag detta från mitt håll.
Kommer ingen vart längre.Glad

Elega
0

Jag hade samma problem när min schäfer var valp. Nu när hon är vuxen är det knappt någon som hälsar och om dom vill göra det så frågar dom. Det är jag glad över. Dock har jag problem med mötande hundägare som vid mötet låter sin hund gå fram till min hund utan att fråga.

Min tik vill helst bli lämnad ifred av andra hundar och tar kontakt när hon själv vill. Jag tycker att det är hemskt att hon ska bli påtvingad kontakt. Jag har försökt att byta sida med då stannar hundägaren och släpper fram hunden innan jag hinner reagera. Detta gjorde att min hund började ogilla möten och började skälla. Har börjat med en bra taktik dock. Jag sätter min hund vid sidan av och pratar med min hund hela tiden. Då är det ingen som låter sin hund gå fram och då slutade hon att skälla vid mötena igen.

Michaela-N
0

Tack för alla era svar.

Egentligen skulle jag vilja skriva en kommentar till alla men det var så många så jag väljer bara en liten del.

Först och främst - häng snälla inte upp er på saker. Jag har varit otydlig där men det var bara eftersom jag inte kände att lägga någon tyngd vid något som inte ens rör ämnet. Men iallafall så var det med min mamma jag badade, mamma låg och solade och jag skulle bada med mina syskon. Jag trodde mamma hade koll, men hon hade somnat i solen. Hon ville ju inte ligga i skuggan, hon ville sola så jag band honom mellan 2 och 3 meter bort från henne så att han inte skulle bli kokhet.

Därför tänkte jag inte så noga på att det var viktigt att jag också skulle kolla, min mamma skulle ju göra det.

Och sen- jag försöker vara tydlig. Men alla förstår inte, eller så bryr dom sig inte. Jag vill att min hund ska hälsa på dem jag vill att han ska hälsa på, men hur ska jag kunna träna det när alla kommer fram?

Scully
0

#25 Det blir ju lite svårt om dom nu inte lyssnar på vad man säger. Men de som lyssnar kan man ju be dom att stå kvar sen får man sätta sin valp ner och då man tycker det är lämpligt säger man varsegod till valpen. Tyvärr träffar man inte allt för många som vill gå en till mötes utan bara kommer fram. Detta handlar om okunskap hos de människorna. Men tala tydligt hur du vill att hälsningen ska gå till och märker du att det är en påfusig människa kanske det är lika att försöka vandra iväg istället.

Hoppas jag nu svara på det sätt du ville Glad

Michaela-N
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, det är lite lättare att gå ut med min förra hund, hon var ganska ful, hihi.

Maja2
0

#27 hahahahahahahahaha

Linnea
0

Har varit med om sånt här flera gånger, mestadels folk som ger snabb klapp på huvudet, oftast utan att ens hälsa på mig först..

Jag hade med henne till Falsterbo Horse Show när jag gick på mässan. Jag satte mig på huk för att kolla på schabraken längst ner och hunden satte sig bredvid mig och väntade. Några tjejer var där samtidigt och när jag hörde att dom gick sa den ena "Man ska inte klappa andras hundar". Hennes kompis svarade "Ja men det var ju en golden". Hallå ja? Spelar rasen nån roll? Är hon allmänt "byte" bara för att hon råkar vara av en "snäll" ras? Eftersom jag satt med huvudet halvt inne bland schabraken såg jag inte att hon klappade. Vad är det för fel med att fråga? Varför kan folk inte ens hälsa innan dom anser att dom får lov att klappa min hund?

Skynda långsamt så går det fortare.

mariapia
0

akta den har skabb är en snabb o enkelt sätt att få folk att rygga tillbaka fast jag har tur att ha en vit boxer för de ser lite kamphundsaktig ut höhö…..sen är det så jkla irriterande att höra att man har en hund som det är fel på bara för att hon inte tycker om barn och vuxna som är sådär direkt på.folk som inte har hund fattar inte heller att man inte ska klappa dem på huvet……….dessutom så skulle jag inte heller våga ha henne bunden utanför någon affär heller för det försvann en amstafftik på stan på det viset förra sommarn.

paow
0

#29 har samma problem just för att jag har en golden - folk tror det är fritt fram för att det är en "snäll" ras som du säger. En "tant" i närheten av oss har en golden som är folkarg, efter att hennes man dog håller hon sig inne mest hela tiden och hunden får ju ingen social träning alls.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Kickan90
0

Jag har 2 söta vovvar en vit schäfer/labbe tik på snart 2år som alla tycker är sååå fin och de är ju så ovanligt att se en vit "schäfer" också ska de klappa.

Det är vanligast att folk bara går fram och klappar henne, visst hon älskar när folk klappar henne men utan att fråga är inte ok. Detta händer fortfarande och jag tycker att det är jätte jobbigt.

Nu har jag även precis fått hem en amstaff valp, hon är jätte söt och älskar folk hon också men kan vara lite osäker och naffsig.

både vuxna och barn går fram till oss eller springer fram till valpen och ska hälsa. Det är inte så jätte roligt att de gör det, en gubbe skulle också röka nära mina hundar, det HATAR jag!!

Visst är det roligt att folk gillar ens hundar och gärna vill klappa men att behöva gå ut väldigt ofta om dagen med valpen och varenda gång få stå ut med folk som kommer fram och klappa utan att fråga.

igår var det en gubbe som tog tag i min valps mun och öppnade den så att hon pep, jag och min kompis blev helt chockade och sa vad gör du?! han sa hon tuggade på en pinne det är farligt. istället för att han sade till oss att hon tuggade på en pinne! inte så roligt att höra henne pipa..

bifogar en liten bild på min valpis<3

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Maja2
0

Har folk i städer inget förnuft eller ska man inte ha hund när man bor i stan?

Kickan90
0

#33 tyvärr inte :(
vi bor liten utanför stan och det spelar ingen roll, det är egentligen inte så konstigt att folk blir bitna utav främmande hundar när de gör som de gör.
Visst en hund ska inte bita men en människa får inte betee sig hur som helst!! :(

Medarbetare på

Qepta
0

Har i storsätt samma problem med min Papillon.

Folk kan komma fram och bara klappa henne utan min tillåtelse, och det accepterar jag inte för jag jag är ute med min hund så är det träning och rastning. Om jag inte ger en tillåtelse att man får klappa min hund så kan de hålla sig en bit bort.

Det är väl värst här i området där vi bor, småbarn kan springa efter hunden och klappa henne när vi går raskt, då vänder jag mig om och frågar va de håller på med. Alltid samma svar: Jag vill klappa hunden, jag säger tydligt att hunden inte vill bli klappad eftersom hon blir irriterad när någon tar på henne i baken/ryggen helt från ingenstans. Ungarna här är så oartiga och kan ge svar som: Håll käften. De orden kommer alltså från en 5-6 åring, då säger jag klart och tydligt att hunden inte ätit på en vecka och att hon är riktigt hungrig. De frågar om hunden skulle äta upp dom och jag svarar Ja.
Vipps så har man inga ungar efter sig på några dagar. Flört

Sen så vill jag inte att småbarn ska klappa henne eftersom hon inte litar på småbarn och hon har försökt bita 2 personer, hade jag inte haft så bra reflexer så skulle en olycka kunnat inträffa båda gångerna.

I sommar var jag och några kompisar ute och badade, tog med mig hunden och vi såg att badstranden var upptagen av en stor familj så vi gick en bit bort så att hunden skulle få bada lös, helt plötsligt kommer en liten flicka och hennes storebror simmandes mot oss och håller fast min hund när hon är i vattnet, hon sprattade och hade panik, skrek till och frågade vad i h*lvete hon höll på med.
Svar: "badar med hunden", självklart.. Sen så hade hon tydligen hållt fast hunden och skvätt en massa vatten på henne och blålera i pälsen så det var ett h*lvete att få bort leran.

Fick ett utbrott (har ad/hd) och de blev verkligen rädda och höll sig på avstånd sen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Maja2
0

Ni får komma och flytta hit allihop där jag bor :)

Här är det inte så som ni beskriver att folk kliver fram och klappar hunden. De få som ens bryr sig frågar om de får hälsa. Är jag inne i stan har jag ALDRG stött på bekymret heller. De fåtal gånger jag ser att nån är på väg, ser jag till att hundarna går bakom mig.

Oftast är det barn som visar intresse. Det har ju hänt ett antal gånger att man hör barn säga till sina föräldrar: Titta vilken liten hund, får jag klappa den mamma. Aldrig hört föräldrarna svara annat än: Nej, man får inte klappa hundar man inte känner.

Jag har nog tur som bor där jag bor. :)

ellaaannnn
0

Jag har samma problem med min valp papillon/shih tzu.

Alla går fram och klappar och det jobbigaste är nog mammor som låter sina ungar klappa utan att fråga. Jag menar 2-4års ålder vet inte vilken kraft i händerna dom har så dom "slår" valpen och drar i fina pälsen….

Det jobbigaste av allt är att min valp är rädd för människor och andra hundar!

Då är det extra jobbigt att behöva säga att hon är rädd och hon själv ska utforska vem människorna är och så. Hon blir rädd om dom tar första steget.

Speciellt så bodde jag i ett område med många, många barn.

Och självklart ska dom komma springandes och stampandes rakt emot min lilla valp…

En gång har det hänt att en unge sprang så snabbt mot Nikki så att hon råkade sparka henne i ansiktet.

jag blev så himla förbannad på den ungen och sa minsann till hennes mamma! Då säger mamman att "det var inte meningen"

Visst men mamman måste ju hålla koll på sin unge och inte låta den springa hursomhelst….

Och alltid när Nikki behöver rastas så kommer alltid 5-7 ungar på samma gång springandes och stör när jag försöker lära henne rumsrenhet. Men nej det går ju inte, Nikki är för rädd för att kunna kissa och bajsa……

Så nu har man ju flyttat tIll ett nytt område men här är dte också ungar som springer fram, inte dock 5-7st denna gång bara 1 eller 2, men ändå… Jag vill lära min valp rumsrenhet och att inte vara så rädd för människor. Men det är svårt när folk inte tänker på att man kanske lär valpen att vara rumsren?!

Kickan90
0

ja folk förstår inte riktigt det här, visst det finns de som frågar om de får klappa och då kan jag ibland säga ja.

men att de finns folk som bara går fram och klappar utan tillåtelse är helt otroligt.
vad skulle de göra om hunden var osäker och bet ordentligt tag i dom?

min valp kan låsa sina käkar när hon biter (amstaff) och det är rasen "känd" för, det är precis som att de inte förstår att en valp ska kunna göra det eftersom de är sååå små och söta.

de jobbigaste är ju också att de alltid ska försöka komma åt att klappa min valp när jag försöker göra henne rumsren och träna henne att bli van vid koppel och påbörja inkallning.

Jag bor i ett barnområde så jag får väl vara glad att de finns de barn som frågar och just här så är det tonåringar och vuxna eller småbarn som är de värsta bovarna att försöka klappa min valp.

Medarbetare på

Kalli
0

#38: Ingen amstaff (eller någon annan ras för den delen) låser sina käkar, det måste vara en av de dummaste myterna som någonsin spridits.

ellaaannnn
0

#39 men amstaff och pitbull är kända för att kunna hålla kvar bettet och att det är nästan helt omöjligt att få loss. kanske så #38 menade? Alla vet att pitbull och amstaff har så hårt bett att det kan typ "låsa sig"

Kalli
0

#40: De är möjligen envisa, så som många terrier, men de har inga "superkrafter" och de kan inte typ "låsa sig". Glad

Workingdog
0

#41 håller med dig. Dom är envisa men att dom låser sina käkar och att man inte ens kan få upp dom med en kofot är bara BS :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Kickan90
0

#39 ja, jag menade att dom kan hålla kvar bettet.

ja de är väldigt envisa och jag kan säga att jag fick inte upp min 8v valp käkar när hon "låste" dom på sin leksak.

#42 BS?? har du någon gång försökt få upp en käke som en pittbull/amstaff har "låst" det är verkligen riktigt svårt och om de är ute efter att skada så är det nästan omöjligt.

De är avlade för att kunna "låsa" sina käkar så att de kan dra ner en björn, det kan inte en schäfer eller en husky. Amstaffens käkar ska vara starka och det är därför som folk kallar att de låser sina käkar då det är nästan omöjligt att få upp dom.

Medarbetare på

Workingdog
0

#43 ja att man inte ens kan få upp dom med en kofot är bara bullshit. JA det är svårt att få upp dom, men såå svårt är det inte. Jag har själv en staff och hon var så med ngn leksak en gång och man tar bara en pinne och trycker lite längst in i mungipan så släppte hon. Visst man kan inte kanske få upp dom med händerna, men det jag menade var att det är överdrivet att säga att man inte kan få upp dom med en kofot.

Och jag vet vad dom är avlade till och hur dom fungerar, då jag själv har haft en Amstaff och har en Staff.. :)

/Mvh Jennifer

Kalli
0

#43: Vilja kan försätta berg, men när du säger att din Amstaff kan låsa sina käkar är det helt och hållet felaktigt. Det säger liksom sig själv att det är en anatomiskt omöjlighet för hundar att låsa sina käkar när de biter, hur skulle de då äta? Såna uttalanden späder tyvärr bara på myterna "kamphundar".

Workingdog
0

#45 håller med dig. Dom har en vilja av stål men dom kan verkligen inte låsa sina käkar. Man dom kanske inte vill släppa och då gör dom det inte. Men man kan fortfarande få upp dom. Och det jag har blivit irreterad på förut är att flera säger att det inte ens går att få upp dom med en kofot, vilket bara är just bullshit. :)
Och likadant med alla som säger kamphundar eller kamphundsras. Men vem bestämmer vilka som är kamphundar och det finns inte ens en ras som heter kamphund :D

/Mvh Jennifer

Maja2
0

Kamphundar är hundar som har det gemensamt att de avlats fram enbart för att utkämpa slagsmål med hundar eller andra djur.[1]

urklipp från Wikipedia

Kickan90
0

#44 ja det är inte omöjligt att få upp dom men det är inte det lättaste heller. ok, då vet du ju hur jag menar?! :)

#45 jag säger "låser" för att det är lättare för mig att förklara. Jag vet att de inte låser sina käkar men det är väldigt svårt att få upp dom.

#46 nej det finns inga kamhundar, bara okunniga ägare som gör hundarna som kamphundar.

#47 man ska inte alltid lita på wikipedia =)
"vem som helst kan få skriva där."

Medarbetare på

Maja2
0

#48 själv tycker jag att det låter ganska logiskt.

Maja2
0

Men om vi ska återgå till trådens ursprung.

Varför går man i stan med sin hund, om man vet att folk inte låter bli att klappa utan att be om lov?

Kickan90
0

varför ska man inte få kunna gå i stan med sin hund utan att folk klappar främmande hundar utan att fråga?

Folk som bor i stan ska ju också kunna ha hundar.
Det är sorgligt att folk inte kan lära sig att fråga!
inte konstigt att det är så många som blir bitna utav hundar.

Medarbetare på

Maja2
0

#51, självklart, men Hur ska vi hundägare hjälpas åt så att människor lär sig? Eftersom vi är ytterst ansvariga för vad våra hundar gör tänkte jag.

Noa-Nisse
0

jag har inte heller det problemet. jag kan gå mitt i stan utan att någon ens märmar sig. och jag har ändå en "söt-liten-vit-gullehund-som-är-klappmaterial-enligt-barn" hund :P men inte en ända människa har bara gått fram och klappat. de frågar alltid snällt, och jag säger aldrig nej utan jag säger alltid: ja prova att bocka dig ner och se om han vill! på ett vänligt sätt. oftast vill han inte för han gillar inte att bli klappad av främmande människor jättemycket. men då försöker de heller inte tvinga honom och gå efter honom, utan de frågar istället saker om honom som typ: hur gammal är han? vad är han för ras? (han är Pudel men är inte klippt som en så det är lite förvirande)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Kalli
0

#48: Varför inte bara säga att det är svårt att få henne att släppa istället?

#50: Jag bor i en större stad så av naturliga skäl måste jag ha med mig mina hundar på stan ibland. Tycker också att det är bra om de då har vana av att åka buss/spårvagn. Det är tyvärr inte bara i centrala stan folk har svårt att fråga innan de klappar utan de sker överallt. Vissa respekterar inte ens när man förklarar att Nej, hon får/vill/ska inte hälsa och jag vill inte det heller!

Har tyvärr inte kommit fram till hur man löser problemet, det mest effektiva verkar vara att säga att hunden biter. Funderar på om det inte vore dags att införa hundkunskap på ämnet. Så många olyckor som skulle kunna undvikas om fler hade lite djurvett.

#53: Tyvärr träffat på folk som inte respekterar att hunden är rädd/blyg utan fortsätter att tränga hunden och förklara att de inte är farliga (som om hon förstår det) så att jag får gå i mellan.

Maja2
0

#54 jo jag kan förstå om man faktiskt måste vara på stan ibland. Min tanke med frågan var mer att alla kan nog tänka till ett varv vad VI kan göra. Ingen av oss hundägare vill väl att det till slut ska vara olagligt att äga hund överhuvudtaget därför att det händer för mycket olyckor.

Är det verkligen så att alla verkligen gör sitt yttersta för att ingen ska komma åt ens hund? Eller är det så att de flesta lägger ansvaret på den som kommer fram?

Jag släpper inte fram någon okänd till mina hundar. Punkt. Även om jag bor som jag bor så har jag full fokus på mina hundar när vi är ute. Nu ska jag inte slå mig för bröstet och säga att jag är världsbäst, men jag tror många gånger att hundägare är lite för lama när det gäller att freda sin hund.

Kalli
0

#55: Jag kan hålla med dig, samtidigt så säger du att man inte ska "hota" med att hunden bits och ibland verkar det som det är det enda som hjälper. 

Jag har dock tränat på att bli mer bestämd än jag var från början vilket hjälper många gånger men tyvärr inte alla. Sen ska man ju i huvutaget hinna reagera också, är inte helt ovanligt att folk som går förbi sträcker ut handen och liksom klappar i förbifarten.

Har haft en incident då vi blir fullkomligt överfallen av barn på en spårvagn som alla försöker komma åt och klappa och inte verkar förstå ett svenskt eller engelskt Nej! Svårt att veta vad man ska göra i en såna situationer, jag kan liksom inte bära med mig en bur att sätta runt mina hundar varje gång vi ska utanför huset.

Angående ansvar vet jag att strikt ägaransvar gäller, rent juridiskt har hundägaren allt ansvar. Rent moraliskt tycker jag dock att människor som går fram till hundar utan att fråga har sig själv att skylla, därmed inte sagt att ägaren ska ha kontroll men det är levande djur vi pratar om.

Workingdog
0

Här är det nästan inga som kommer och klappar hunden utan att fråga, alla barn frågar och då säger jag oftast ja om jag inte är på dåligt humör eller har brottom. Sen på senare tiden har det kommit mera hundägare som har sina hundar lösa och låter dom springa fram och säger "men hon/han är så snäll" Men tänk om inte mina är det. Så där brukar jag och mina föräldrar köra med att dom har skabb, eller kennelhosta. Då man har blivit så trött på att dom släpper fram dom. Och om man bara sträcker ut en ben för att skydda sina egna hundar och för att stoppa den hunden så skriker dom att man inte behöver sparka på hunden :s Men man kan ju inte använda armar när man kommer med 4 hundar… :)

/Mvh Jennifer

Maja2
0

#56, men då tycker jag att du gör det DU kan. Du har tränat på att bli mer bestämd, och det hjälper många gånger men inte alla. Nä, att det ska hjälpa ALLA gånger är nog kanske Väl optimistiskt, men just att faktiskt inse att Man själv måste bli mer bestämd.

#57 Ja, att det kommer lösspringande hundar händer ju. Jag brer ut mig som en ladugårdsdörr och skrämmer med kropp och röst och säger högt GÅ HEM de gånger det inträffat. Ägarna brukar handlöst fatta galoppen.

Workingdog
0

#58 ja fast om man kommer med alla 4 hundar är det svårt att göra det då en av dom är en stor mastiff och så har man 3 till. Så då är det lättare att bara ta fram benet och fösa bort hunden. Eller så kör man med att dom har skabb eller ngt då blir det fart på ägarna och dom ropar osv.. :p

/Mvh Jennifer

Kalli
0

#58: Det är väl det men önskedrömmen är ändå att alla alltid frågade innan man gick fram till okända hundar. Funderar på om vissa alls har någon självbevarelsedrift när de ex. går förbi och klappar min hund på rumpan när han är mitt i en rätt vålsam lek med en annan hund eller klappar honom på huvudet när de går förbi och han sitter fot vid min sida.

Det är ungefär som lagen om att bilister ska stanna för fotgängare vilket verkar medföra att vissa kastar sig ut i vägen utan att ens kolla efter bilar. Visst, det kanske är bilisten som åker på det men det lär göra ont att bli påkörd oavsett om man har rätt eller inte. På samma sätt känns det inte som en bra ide att utsätta sig för situationer där man kan bli biten, det kan göra rätt ont det också.

Maja2
0

#60 Korkade människor lär det alltid finnas. De gånger någon sträcker fram en hand utan att ni hinner reagera, går det väl inte göra så mycket om ni är så trångt till med hunden att ni inte kommer undan.

Jag vet även att många hundägare inte Vågar säga till, vågar säga nej när någon vill klappa, inte vågar säga ifrån när någon kommer fram. Det är dem jag tänker behöver morska upp sig. Inte ni som redan gör det.