Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3336 ggr
ellaaannnn
0

Baddags???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu är det så att jag har en papillon/shih tzu valp på 10v och dom har ju "komplicerad" päls och dom blir lätt smutsiga (speciellt när dom är valpar då dom busar mycket)

Men till min fråga; jag har badat min valp för 2 veckors sen då hon hade rullat runt i jord (måste ju det)

Men denna gången har hon på någotvis smutsat ner sig så hon har vita fläckar lite överallt. Är det ok om man kan bada henne igen eller hur kan jag göra för att få henne ren och inte förstöra pälsens glans?

Elcyion
0

Bada henne utan schampo och se om du får rent henne :)

Medarbetare på jack russel terrier

ellaaannnn
0

ja bra tack :) nog smartare så vatten är ju nyttigt hehe :)

fettmedkevlar
0

Endast vatten borde ju räcka, men badar man för ofta så kan huden torka ut.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Elcyion
0

Men som jag har förstått det, torkar det ut fortare om man använder schampo.

Även fettet i pälsen håller bättre om man kan undvika schampo.

Medarbetare på jack russel terrier

Kickan90
0

Antar att du vet de men tänkte ändå säga de, man ska inte tvätta sin hund för ofta med schampoo.

Men på mina hundar använder jag natural Espree som ska vara bättre för hundens päls och hud, finns både för valpar och hundar med känslig hud.

Detta trokar inte ut huden eller pälsen lite mycket som annat schampoo då jag tycker att pälsen är glansig inte så torr utav det.

Om du är tvungen att bada din hund lite oftare med schampoo ex utställning eller lukt så har jag fått höra att man ska ge dom lite margarin.
Om hon inte luktar äckligt så hade jag bara duschat henne med vatten =)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

ellaaannnn
0

jag badade henne idag med endast vatten (och shampoo på tassarna) för att dom var gråa när dom i verkliga fallet ska vara vita. Så nu är hon ren och hennes tassar är glänsande vita! :)

Ja men det var lite krångel med busapan hehe men nu är hon så ren och fin. VIll ju inte förstöra hennes fina päls. och vill verkligen inte att hon ska torka ut!

#5 men man kan ju inte andvända det shampoot fler ggr än andra shampoo va?

Tack för alla svar :)

Kickan90
0

Jodå, jag har använd det 2g under en månad och min hund kliade sig inte på kroppen som hon kan göra ibland mot de andra.

de är gjort på alovera och har a,d,e-vitaminer.

de kostar ca 200 men det räcker länge, har en halv flaska kvar sen min schäfer var 6mån och hon är idag snart 2år. detta ska späs ut och vara utan naturliga "råvaror". Pratade med veterinären eftersom min hund bara älskar vattenpölar och hon rekommenderade denna =)

Så jag rekommenderar verkligen att prova det, jag är hel nöjd och hon "stinker" inte utav det schampoot som de kan göra utav andra :)

Medarbetare på

ellaaannnn
0

ojdå, tack så mycket! Ska ta och köpa den och prova den :)

Sandra
0

Otroligt söt hund du har!!

Vill också slå ett slag för Espree's schampo. Vi har en Lhasa apso-kille som gärna smutsar ner sig. Vi har bara använt Espree's och han har aldrig kliat i pälsen av det. Han luktar väldigt gott efter baden också så det är ju ett plus. Annars tycker jag att andra hundschampon får hunden att lukta skunk Flört

ellaaannnn
0

hehe tack :)  Jo har googlat på den och finns mycket posiivt om den så den ska jag köpa. men finns den i alla zoo eller var köper man dom? apoteket? (osäker)

Kickan90
0

den finns i de flesta djurbutiker, har sett den på djurmagasinet, arken zoo, grizzly.

hoppas att du också blir nöjd =) det finns så många olika sorter så jag tror att ni kommer hitta er favvorit =)

Medarbetare på

ingann
0

Supersöt hund!!!

Är det bara torr jord hon rullar sig i så brukar det räcka med att borsta bort den;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ellaaannnn
0

ja torr jord. men sen luktar hon torr jord efteråt :P eftersom pälsen är så komplicerad så fastnar det pälsen då måste jag blöte pälsen för att sen borsta :)