Hundar iFokus

Hundar

Etikettpresentationer
Läst 2443 ggr
tsset
0

Låt mig presentera Shiro!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Säg hej till Shiro - han kommer bli en stor del av mitt liv framöver och troligen även min död Flört

Han är en 8 månader gammal tollare, och kom till mig i tisdags. Han har sååå mycket energi i kroppen och smartare hund har jag sällan sett! Trots en understimulans som hette duga så har han inte blivit sönderstressad och för inte ljud under arbete! Kan lägga sig och sova varsomhelst, och väntar tyst på att något ska hända igen. Snäll och trevlig mot folk och hundar. Väldigt fysisk hund som gärna hoppar över en meter, kryper under hus och balanserar på rasande plankor (och därav har jag haft honom i koppel sen han kom hit!)

Och självklart har han en del att jobba på också. Vara ensam, åka bil och gå i koppel har varit det mest kritiska, tillsammans med hans panik när någon lämnar "flocken", hans "påhittande" för att få uppmärksamhet och en avsaknad av "rejäla" kommandon. Namnet kan han inte, han reagerar inte på visslingar eller klapp på benet eller ett "Bra", tjoande ljud eller något. Har alltså inga direkta kommandon alls, inte ens ett Bra-ord!

(sen har vi lösgående, en svag övervikt, hundmöten, inkallning, jaga katter och en massa annat kvar men man MÅSTE fokusera och börja i en ände…)

Men så har vi gjort framsteg också! Han kan nu åka bak i bilen och smågnäller bara de första 50 meterna. Han fick lära sig att gå i koppel på mitt sätt redan första dagen, bort från hemmet funkar klockrent och tillbakavägen har vi börjat få rätt på idag. Och så det viktigaste - från att inte ha kunnat ta i dörren ens utan att han skrikit rätt ut och rusat mot dörren så kan jag nu öppna den och ställa mig utanför i hela 10 sekunder!

Det är en helt annan hund idag än i tisdags, och förhoppningsvis är vi snart där jag planerar att ha oss - på prispallen inom de flesta möjliga grenar! Han är som gjord för freestyle, agility, lydnad, viltspår och bruks-grenarna, vi ska ställa ut, vi ska testa på rallylydnaden även om den känns helsnurrig också ska vi självklart ge oss på tollingen och apporteringen också.

Och nu när han blivit inklickad idag ska det nog gå ännu snabbare Glad

Så om någon undrar var jag är…så vet ni nu ;)

Workingdog
0

Guud vad fin:D

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Elcyion
0

Den som ända orkade med att ha en Tollare… De är jättefina, men mer hund än vad jag vill ha.

Medarbetare på jack russel terrier

tsset
0

#1 Jaaa, och bäst av allt är väl att han har kvar den mjuka härliga pälsen!

#2 Haha, visst är det tur att vi har så många raser att välja på då? Flört

För mig är en tollare alldeles lagom, han i sin tur är väl lite extrem då han har en hel del att jobba med men det är precis vad jag vill ha! Inte värre än labbarna mina, när hans bagage är borta ;)

SaraC
0

Jättefin! Hoppas ni får det bra ihop!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

tsset
0

Det går framåt iaf! :)

Nu behöver han bara ett nytt namn, och det är inte det lättaste…

[Empisen]
0

Så fin! Lycka till med honom, Shiro var ju ett grymt fint namn! Skrattande

tsset
0

#6 Ja, fast han får inte ha kvar det! : (För likt Chiefen, och då Shiro inte vet vad han heter så är det lättast att byta på honom… förslag är mer än välkomna!

[Trojasmatte]
0

Vilken snygg kille! Du får lycka till med honom :) Kul att det går framåt.