Nova scotia tolling retriver

Självklart kan du ha det till freestyle,utställning och agility. Du kan ha dom till massa olika sporter,:)

Vet inte om någon sådan kennel. Däremot vet jag kennlar som inriktar sig på det rasen är tänk till dvs. arbete men då inte lägger någon stor vikt vid utställning. Är det en utställningshund du vill ha främst?
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Har du sökt och frågat alla olika uppfödare?
Du kan ju i princip göra vad du vill med din hund, frågan är väl mer vad du vill satsa på och vad som är viktigast.
Jag har jaktlabbar, och de går inte bra på utställning men trots det har jag ställt för vår egen skull. För mig är det viktigare att de kan arbeta!
Sen har jag en tollare sen några dagar, och även där var det viktigast att han kunde JOBBA främst. Han är inte från någon kennel utan privat uppfödd, hur han ser ut rent utställningsmässigt får jag se i framtiden men han är söt och kan jobba. Och planen är att ha honom till allt vi klarar av, det vill säga - lydnad, agility, freestyle, bruksgrenarna, viltspåret, vi ska testa på tollingen och apportera lite och så ska vi ställa ut för skojs skull :)
Däremot är det tveksamt om det ens finns någon kennel inom någon ras som intriktar sig på vare sig freestyle eller agility… hundarna blir ju vad VI gör dem till, uppfödarnas uppgift är att få fram valpar som är så "mycket av rasen" som möjligt.
Sen är en tollare ingen barnlek, så fundera på vad du ska ha din hund till! Det finns mycket skit i rasen…
Svar
Workingdog: Tack för svaret! 
Catnap: Nja, det är mest freestyle och agility som jag vill hålla på med, men det skulle även vara kul att åka på några utställningar nångång då och då. 
ElisiaJohansson: Nej jag har inte hittat så många uppfödare, de som jag har hittat har för det mesta inriktat sig på jakt och utställning..
Svar
Catnap: Nja, det är mest freestyle och agility som jag vill hålla på med, men det skulle även vara kul att åka på några utställningar nångång då och då. 
ElisiaJohansson: Nej jag har inte hittat så många uppfödare, de som jag har hittat har för det mesta inriktat sig på jakt och utställning..
Svar
#7 Och det är vad man har tollare till så det är inte så konstigt ;) Eller rättare sagt - jakt är ju grundläggande för en jakthund. Ocksså har vi utställningsavlare inom de flesta raser.
Och är du inte intresserad av jakt-biten så bör du nog strunta i alltihop…
Det är ju en fågelhund…
Jajo det är ju det :/men man måste väl inte använda dom till jakt/fågelhund"?..
Men det jag söker är iallafall en tollaruppfödare som helst ska hålla på med agility,freestyle eller utställning.
Är det någon som har köpt en tollare och som kan rekommendera en uppfödare?
#10 Måste och måste… köp en du, använd den till något helt annat, se till att den inte blir utvärderad så vare sig uppfödaren eller resten av rasens intressenter vet om föräldradjuren lämnar lämpliga avkommor, och bidra till att rasen kommer ännu längre från sitt ursprung! Kör hårt bara!
Näe, helt ärligt tycker inte jag att man ska skaffa sig någon typ av ras med specifikt syfte om man inte tänker använda den på rätt sätt. Det bidrar bara till att rasen går utför. Tollarna är inte många och ju fler som används till annat desto färre som går att använda till tollandet och desto färre djur att avla på för att få ett dugligt resultat = mer inavel, vilket gör att det ändå inte blir några arbetande individer kvar! Och så var tollandet förintat…
Om du däremot använder hunden till vad den ska användas till och bidrar till rasens (och rasens syftes) överlevnad finns det inget som hindrar dig från att göra vad du vill "vid sidan om". Mina labbar apporterar, det är grunden, och sen kommer lydnad och agility och lite freestyle. Tollaren jag fick hem nu ska först lära sig basic-saker samtidigt som vi finner varandra och knyter band, sen ska vi ta tag i syftet och han ska få följa med och apportera och så ska vi köra allt det andra.
Och det är faktiskt inte speciellt svårt att använda retrievers till deras syfte, då de jagar efter skott och tollandet sker ju utöver skottet så du behöver inte vara jägare för att kunna träna/använda din hund rätt. Hör med uppfödarna! De arbetande hundarna är de bästa, OM man nu klarar av att tillgodose behoven, just för att de är avlade med målet att bli välfungerande hundar. Inte bara "se ut"! Det är ju ingen konst…
Lång o bra text, TACK!. Jag ska prata lite med olika tollaruppfödare som du sa ;)..