Frukt och grönt till hund?
Hej.
Jag har en schäfer tik som, rent ut sagt, älskar frukt och grönsaker. Så jag har en fråga som jag undrar lite över, finns det något grönt som är absolut nejnej till hundar?
Har faktiskt en fråga till, det är ju nämligen så att lilla fröken inte äter så speciellt mycket, finns det något knep som ni har eller någon annan som ni vet eller tror kan funka? Hon får bra med motion varje dag, har ett foder som tillgodoser alla hennes behov av vitaminer osv. Har provat allt som finns nu känns det som, har ni några tips?
Hälsn. Anna och Sannie :)
Mycket frukt tror jag inte är så bra, då det innehåller mycket fruktsocker. Mindre nyttigt än man kan tro för oss människor åxå. Du säger att du prövat allt för att få henne att äta mer. Vad har du provat?
Hitta ett foder som hon verkligen tycker om. Min hund (schäfer) är dålig på att äta men fullkomligt älskar Nature Diet! Det är ett väldigt bra foder också.
Om ekonomin inte tillåter utfodring med endast sånt foder så kan du komplettera genom att köpa bra torrfoder som du blandar med lite varmt vatten, sen river i morötter och till sist blandar i ett halvt paket av färskfodret.
jag har hört att man inte ska blanda färskfoder och torrfoder, då blir det fel i balansen.

Man ska absolut inte ge hundar (eller katter) vindruvor eller russin. Det sabbar med njurarna. Annars har jag dålig koll men hittade den här länken http://tassar.zoomin.se/index/105704.html
B-vitamin höjer aptiten. Det finns även aptit stimulerade tillsattser som man kan köpa och bland ai maten bland annat Standardt Aptit. Men om inte hunden är undernärd så kasnke hon helt enkelt ät en smal hund med liten aptit, har själv en sådan. Han äter dock bättre idag sedan vi hittade nytt foder. Nu ska vi testa färskfoder vilket jag också tror kommer att slinka ner, men hur gott det än är så är han liten i maten
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Måste bara säga att hon är otroligt vacker! 
#3 Man kan visst blanda torrfoder och färskfoder. Självklart!
Ett tips är att alltid ge maten efter promenaden, då brukar de vara hungriga (inte direkt motion förstås, hunden ska inte vara flåsig). Och regel nummer ett inget, inget, inget annat än maten (och eventuellt räningsgodis i små små bitar). Det är så lätt att sticka till hunden saker och vissa hundar kan bli mätta på dessa smakbitar. Som ju i regel inte är den lämpligaste hundmaten…

#4 Jisses, vad mycket det fanns på den listan :O Har gett min hund säkert hälften av all mat på den listan någon gång under hennes liv. SKa verkligen försöka lära mig det som står där så jag minns det i framtiden. Hon älskar ju frukt och grönsaker så jag brukar ge henne allt möjligt. Hade aldrig en tanke på att vissa frukter och grönsaker kunde vara så farliga.
Det mesta på listan kunde man ju dock.
Det ska finnas en artikel här på sidan om hur man kan få hunden att äta bättre.

Här är länken till artikeln: Tips på att få hunden att äta bättre
#7 Varför man inte ska ge hundar frukt överhuvudtaget, inte bara vissa sorter, är för att hundar inte bryker ner fruktsocker.
#& Ahaa.. det har jag annars lärt mig här på sajten. :)
Då min syster inte ar internet just nu får jag svara i hennes ställe =)
Det kan gå flera dagar nästan utan att hon äter vissa dagar tar hon lite av maten men sen inte mer.
hon får mat morgon och kväll. det som inte äts upp tas bort efter 30 min. Godis får hon endast ute när hon är duktig.
Dom har provat flera olika sorters foder både tort och färskt, dom första kanske 3 dagarna ätor hon det sen är det som om hon tröttnar på smaken. är väl medveten om att det inte är braå byta hella tiden, men nu är dom inne på att prova en liten påse doggy..
Hon har sedan vi fick hem henne som en 12 bebis ätit dåligt
. vi har provat att aktivera henne massor men tycks inte hjälpa.
hon har fått b-vitamin med. Hon får ju inte heller äta mat med för mycket protoiener i..
#11 Men när du säger färskt…. menar du verkligen färskfoder, eller menar du blötfoder?
#12 japp färskfoder köpte det för ett tag sen till henne men det ville hon bara ha 1 gång sen ville hon inte ha mer,
Hur gammal är hunden?
#14 hon har precis fylt 2 år =)
Är hon vet. undersökt så att det inte är nåt fel så tycker jag att man skippar att byta foder, bestämmer sig för ett och sen håller fast vid det. En frisk hund svälter sig inte till döds om det finns mat.
Varför får hon inte äta mycket proteiner?
Det är superviktigt att inte hålla på och byta foder. Jag säger inte att det är så i det här fallet, men det blir lätt en kamp mellan hund och ägare. Ett sätt för hunden att försöka ta kontroll över den del av sitt liv, d v s maten och ätandet. Varför hunden känner detta behov är ju en annan fråga. Man ska skaffa ett riktigt bra foder och hålla sig till det (i början kan man ju prova lite, men som jag förstår det ha de gjort det mer eller mindre äi två år nu och det är uppenbarligen inte så att hon fastnar fölr ett foder som hon fortsätter äta, eller hur?).
Med ett riktigt bra foder menar jag ett som är uppbyggt av i första hand animalier, d v s sådant som hundar är gjorda för att äta. Har de provat Doggy burkmat? Det är ett av de få foder i vårt land som inte innehåller spannmål. Faktiskt håller den maten riktigt bra värden!
Äter hunden märgben? Rått kött? Kycklingvingar? I så fall är det en väldigt bra idé att gå över till BARF! Mer naturligt än så kan det inte bli
. Mer information finns på http://barf.ifokus.se
Även jag rekommenderar starkt ett veterinärbesök om hon inte är noga kollad redan. Jag tror också att en konsultation med någon hundexpert (tips på vem kan man säker få här om man frågar och talar om var man bor) skulle kunna ge en hel del. Ofta är det flera saker som samverkar till ett problem, så det blir lite som att lägga pussel.

BARF är jättebra, det körde vi med våra hundar tills den vi köpte allt ifrån inte svarade så nu kör vi med Vom og Hundemat , ett färskfoder, men dom får även ben och så.
#17 men märgben är ju egentligen inte något att äta på, det är mer ett tuggben än ett matben. Våra hundar får ben som dom kan äta själva benet också inte bara köttet :)
Jag frågade mest för att få veta om hunden har naturliga mat-instinkter!
#17 hon får inte äta mycket protoin för hon har tendens till att få aourus bölder :( hon har redan opererat bort en, sen dom sluta med foder med mycket protoin har det inye kommit några fler..
Doggy blötmat till henne vad jag vet. ska rekomendera det till pappa sen när han kommer till jobbet å klipper klorna på henne..
Ska även höra med den ena som jobbar där vad hon tycker =)..
Märgben älskar hon både råt och kokt =)
Ge aldrig kokt ben till hundar!
Det kan sabba både mage och tarm ordentligt!
Nej, rått ska det vara! Jag tycker att ni ska ta en ordentlig funderare på BARF för hennes del!

Sen måste man ha mycket kunskap om man ska köra med BARF. Det är inte bara att ge henne ett rått ben eller rått kött. Det behövs kunskap också. :)

#17 "Jag säger inte att det är så i det här fallet, men det blir lätt en kamp mellan hund och ägare. Ett sätt för hunden att försöka ta kontroll över den del av sitt liv, d v s maten och ätandet. Varför hunden känner detta behov är ju en annan fråga."
Dum fråga kanske, men vad spelar det för roll om hunden får ha lite kontroll över sitt liv?
De flesta hundar får sitt liv så totalt styrt av oss, att om de kan få bestämma lite själv, om så bara när den vill äta själv, vad den tycker är gott, vad har det för skada?
Visst ska hunden äta ett bra foder, så att den får i sig allt den behöver, det tycker jag oxå. Man kan ju inte ge hunden bara ex potatis om den älskar det, för då får den näringsbrist.
En tanke för TS är ju att börja med foderberikning. Eller att ge ett energitätt foder, eller ännu hellre ett färskfoder eller barf, så att det inte behöver ätas stora mängder för att hunden ska få i sig allt den behöver. Sedan går det ju att använda frukt och grönt som berikning
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag skrev det som en tänkbar anledning till problemet, för jag uppfattar att det är ett problem eftersom hunden, som jag tolkar det, inte får i sig vad den behöver. Jag tycker inte att det i det läget är ett lämpligt område för hunden att ha kontroll över faktiskt. Det tyder ju på att något är fel, för en hund som mår bra både fysiskt och psykiskt väljer inte att inte äta på flera dagar (om det nu är så - men det är vad vi har fått veta).
Jag valde att inte antyda problem i relationen människa - hund eftersom det lätt vänder taggarna utåt, men jag rekommenderade också konsultation med "någon hundexpert" för att detta förhopningsvis skulle redas ut!
Så, nu är alla kort på bordet
.

Oj vad mycket olika bra tips! Vad glad jag blir nu :)
Mycket har vi provat men inget har funkat, så nu har vi lite nytt o prova o fundera på. B vitamin tycker hon är gott, det va det första vi provade till henne, både för att hon skulle äta och inte fälla så mycket. Tyvärr funkade inte detta, men hon får vitaminerna endå för det är gott. Ska undersöka saken om BARF genast o dela med mig till föräldrarna! :)