Låta hunden ha dragkamp eller ej?
Vad anser ni om detta, ska man låta hunden ha dragkamp om leksaker med sin husse/matte, som lek?
Vilka för-/nackdelar ser ni med dragkamp?
Är det okej för vissa raser/blandningar, men inte om det är någon specifik ras/blandning?
Allas åsikter, tankar och funderingar kring detta är välkomna!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Visst kan man ha det! Men jag tycker att du inte ska låta hunden vinna över dragkampet.
Klarar hunden det och man kan avbryta leken på ett positivs sätt så säger jag inte nej.
Jag kampade med mina rottweilers, och de kampade med varandra..
Kampar även med icke-kampraser utan problem.
Jag anser att det är lite av en träningsfråga.
Man Kan träna en hund hur den får leka..
Jag tror också att det är ren BS att man aldrig ska kampa med sin hund.
Men som sagt, klarar hunden inte av det ska man ju låta bli..
För alla skull..

haha läste inte helt vad du skrev. Du menar ju inte dig haha.
Jag tycker att man kan göra det bara om man har kontrollen över det hela ex inte låta hunden vinna över husse/matte för många ggr. Nån enstaka gång kan vara kul för hunden men för mycket anser jag att då hunden kan tänka sig h kontrollen över husse/matte.
Men fördel kan vara att det är roligt för hunden och så lär han sig också vem som bestämmer (då om man inte låter hunden bestämma)
Bara man lär hunden vilka regler som gäller. Sen kan de ju vara mer olämpligt med hundar som gillar att kampa extra mkt. Men kan man hålla de på en lagom nivå tycker jag det är ok.

Jag kampar med min golden, förr sa många att man inte skulle kampa med en retriever för att de blir hårda i munnen, men min hund kan skilja på lek med kamptrasa och att bära fågel. greppet har då inte påverkats såvitt jag vet.
Jag lärde min valp att kampa på mina vilkor, att han inte får kampa fast jag dinglar en kampleksak framför honom förän han får ett kampkomando och han måste släppa på loss komandor. Att han inte får bita förän jag säger til har jag nytta av i apporteringen. jag kan dingla hans favoleksak och han vet att ända sättet att få kampa är att ta dummyn och ge den till mig. På så sätt fick jag in honom med dummyn istället för att han gör ärevarv.
Kamp är en bra belöning och jag använder mig av kamp när jag villdra upp en hund, tex innan inkallning och läggande i lydnaden eftersom jag får snabbare lägganden och mer energi i utförandet.
Jag låter ofta honom vinna kampleksaken och om han kommer tillbaka med den fortsätter kampandet. På så vis har han lärt sig att det är roligare att vara med mig med trasan, den är inte rolig utan matte, men om matte är med får man kampa loss rejält. Han får vinna hur många gånger som helst, han kommer ändå bara tillbaka med föremålet och vill ha mer lek, så länge han släpper frivillgt när jag ber honom.
Om man ska kampa med sin hund eller ej beror väl på individen och hur man lägger upp det.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Helt okej så länge hunden och ägaren kan hantera situationen.
Brukar ha dragkamp med min schäfer och jag har inga regler som säger att jag alltid måste vinna heller. Tro mig när jag säger att det inte skulle göra någon skillnad i min träning.

Jag tycker det är okej sålänge den håller sig på leknivå hela tiden och det är viktigt att lekledaren bestämmer när leken avslutas utan "klagomål" från hunden. Jg tycker inte att man ska göra kamplekar med kamphundar för jag tror det triggar det där inre som de är framavlade för att göra, vilket är hemskt.
Mvh Ellenfyrkant

#7 Och med kamphundar menar du förstås vissa raser, inte hundar som är tränade till kamp… så vilka raser ser du som kamphundar? *nyfiken*
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag kampar med alla mina hundar. Dom som varit väldigt självständiga och lite tuffare i psyket har inte fått vinna speciellt ofta. Men dom hundar jag haft/har som är väldigt veka får vinna väldigt ofta för att få lite mer självförtroende. Nu har ju inte jag några 70kilos kolosser till hundar utan relativt små. Jag vet inte hur jag skulle gjort med en riktigt stor hund.
Men en tuff hund hade inte fått vinna medans en väldigt vek hund hade jag nog låtit vinna trasan lite oftare.
Ang "kamphundar" så hör man ju att man absolut inte ska kampa med dom för att inte väcka vissa instinkter. Men jag vet inte alls. Kanske är det tvärt om att dom ska kampa mycket för att stilla behovet. Någon som vet?
När vi tog över våran hund från min pojkväns mormor i våras, kunde hon inte leka alls. Hennes lek var att gräva ned huvudet i knät på en… Hon ville inte tugga ben/pinnar och hon förstod inte hur man lekte alls. Jág tror att hon har blivit tillsagd så fort hon börjat leka.
Men nu efter mycket övande kan hon äntligen busa, vi har dragkamp och hon får vinna om hon vill. Jag tror inte att hunden ser de som att de vinner över en, inte när det är lek. Har i alla fall aldrig sett någon tendsen att hon skulle visa något som tyder på att det skulle betyda något för henne när hon får pinnen.
Hon är också jätteduktig på att växla, man kan vrålbusa, och då leker hon ofta med tänderna och tar tag i ens händer, men så fort man säger "aj" (vilket är kommandot för sluta), så slutar hon direkt och blir kolugn. Bara släpper och tittar på en, om man visar sen att "nu är de bra, nu gör vi något annat" så accepterar hon det helt, hon är knappt upp i varv. Men om man fortsätter brottas och busa är det lika mycket fart igen.
För oss har draget blivit ett roligare sätt att umgås med våran hund :)
Men en hund som har svårt att skilja på drag som lek och drag som "kamp" ska man nog inte ha dragkamp med.

Kamphundarna är som alla andra hundar. Kampa me dom om du har situationen under kontroll. Mina hundar släpper på loss och vet när det är slut. Har man en av och på knapp på hunden så spelar det ingen roll vilken ras du har, kampa på!

Självklart! Kamplekar brukar de flesta hundar tycka väldigt mycket om och vad är bättre än att leka med sin hund!? Genom lek förstärker man relationen och bättre kan det väl itne bli.
Kamplekar kan man göra med alla typer av raser och kamphundarna* som gillar kamplekar ska man absolut erbjuda detta till. Det är något de älskar, men självklart måste man leka med kontroll. On/off lek är ju kalas att börja med på den lilla valpen.
Sen är det viktigt att man turas om lite med vem som vinner leken..,.ibland ska hunden vinna, ibland ska ägaren vinna. Man får ge och ta och även här gäller det att man redan från början lärt hunden att när man bryter leken så dämpar man sig och väntar på nästa kommando eller övning från sin ägare.
*kamphundar för mig är raserna som från början avlades just att använda i kamp. Tex pitbull, staff och amstaff
Klart man ska kampa! Om hunden nu finner det roligt, varför undvika ett belöningssätt?
Jag har kampat med alla mina hundar, trots att de är retrievers och det var ju, precis som det nämndes ovan, tabu väldigt väldigt länge. Skulle visst ge för hårda bett osv. Men jag, som faktiskt lärt mina hundar att greppa, hålla, bära och släppa med dragkamp om allt mellan nycklar och korv (och de dummies och fåglar de ska bära också!) har bara sett fördelar med det hela… ETT fast grepp, inget tuggande, släppande eller "omtag", eller sega inlämningar även om det aldrig varit något bekymmer här…
Är däremot säker på att man måste ha kontroll över situationen, oavsett om det är dragkamp eller bollkastning. Hunden måste kunna släppa när matte vill, och vänta tills man ska leka igen. Annars blir det bara fixeringar, stress, okontrollerat och risk för katastrofer.
Gamlingen var riktigt kampintresserad så han fick vinna någon enstaka gång då och då, medan ynglingen fick vinna ALLA gånger i början. Han är lite mer "vad vill du att jag gör matte?" och släppte vid minsta motstånd, men nu hänger han gärna i andra änden :)
Apropå kamp så såg jag världens sötaste film på två lundehundar, en vuxen och en valp. den vuxna hunden höll i en leksak och lät valpen kampa, men den vuxna var nog med att inte dra utan bara höll, så de var valpen som jobbade och hade själv drag kampen! Och när valpen tappade taget gick den vuxna snällt fram till valpen igen och lät henne ta ett nytt tag!
Får se om jag hittar den när jag kommer hem, sitter på jobbet just nu :)

Jag kampar med mina hundar, oftast som belöning vid träning. För att variera belöningen och inte bara ge godis kan jag ta fram en boll med snöre, eller en trasa och kampar lite, ibland får dom vinna och ibland får jag vinna.
Men oftast håller jag bara i trasan och kanske drar den lite i sidleds ibland och så får hunden jovva med att kampa. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#16 Guuuud vad gulligt :D
#17 bara älskar hur tålmodig den stora hunden ser ut. Ser inte riktigt ut som h*n tycker det är superskoj men gör det 0för valpens skull :p
#16, gud va sött.
i tävlingsvärlden som t.ex. agility så används ju kampning hela tiden. det finns många ägare som "får igång hunden" genom att kampa lite innan start. hunden vinner aldrig kampen, iallafall inte då för ägaren tar alltid undan leksaken för den får man ju inte ha på banan. jag tycker det är positivt.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Vilken härlig video!
Påminner lite om det som hände igår
Är hundvakt åt en dalmatinertik, och hon kampade med svärmors lilla hund.
Tindra (Dalmatinern) låg ner hela kampen medans svärmors lilla fjant for runt och slet som en tok.
Synd att kameran inte var med. Såg så härligt ut!

#21 Chiefen , är det inte det den dära hunden i typ micke och molle heter xD Tyckte jag kände igen det :p Älskade den filmen när jag var mindre.

#23 Vad gulligt :)
#22 Jo jag har hört något om att han visst ska heta Chiefen, visst är det den där gamla gråa hunden?
Min Chiefen är döpt på båt-tema, chiefen på båten du vet ;)
#16: Driva - Det är ju Babbetts hundar! :D

#25 ja det är typ den gråa gamla hunden.
Haha okej tror jag vet :p ;)
#26 Ja de var de ja! Kikade bara runt bland lundehundsklippen och läste inte så noga om de :D Sjukt söta iaf!