passa hund
Hejsan!
jag passar en hund just nu några dagar. väldigt väldigt kär hund. MEN helt fruktansvärt outtröttlig alltså :O jag var ute i över 2 timmar i eftermiddags. gick till stranden så han fick springa av sig, där träffade vi en söt blandrasvovve och dom lekte, sprang, hoppa, studsade, i vattnet, ur vattnet, simmade och mer lek igen! (kul att se) nu på kvällen vid 18-tiden var vi ute i en timme och bara gick plus lite lydnad. lagom tempo. och för ca en halvtimme sedan så cycklade vi en runda på 45 min i snabb joggning (för hans del) plus en 20 min nervarvning.
och nu när jag kommer innanför dörrarna så tar han upp leksaken och vill bara leka, leka och återigen leka!!! :O han har energi till 10 hundar!
kanske kan nämna att han är en aussie. det är en supertrevlig hund på alla sätt och vis men jag skulle nog aldrig palla med en sån krävande hund. tur att man får prova på det iallafall ;) hade det bara varit för utseendet så hade jag skaffat en direkt, de är ju såååå underbara. men ja sen finns det ju somsagt en hel del engeri man måste göra av med.
ville bara skriva av mig lite ^^ ha en trevlig kväll/natt!
Medarbetare på Hundar.ifokus

Aussie är en väldigt aktiv ras, låter som att den behöver mer mentalträning istället för att få så pass mycket motion.
Vad brukar ägaren aktivera hunden med mentalt?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
jo jag körde ju lite lydnad. men inte allt för mycket :P
hon gör allt möjligt :O hon både tränar och tävlar aktivt agility, kör vallning (men vet inte hur mycket) och lydnad. plus då en massa fysisk motion.

#2 Okej, kjag tycker iallafall att det låter som att hunden behöver betydligt mer mentalaktivering än det du skriver att du gett den hittills. 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
jo fast jag vill ju inte göra fömycket. jag vet inte riktigt hennes "sätt" att träna på. finns ju så otroligt många olika sätt, men man kan ju försöka med lite tix eller vad man ska säga :P
det kan ju också vara för att han inte känner sig hemma här som han inte riktigt vill slappna av. nu ligger han iallafall ner men han är rätt vaksam ändå. lite vaktig faktiskt, men ack så söt ^^
han är tydligen av utställningsvarianten, jättefin teckning!
här är en bild och det ser på pricken ut som honom! verkligen jättelikt!

precis sådär ser en klasskompis Aussie ut och hon är likadan!
Maja kan gå hur många promenader som helst, men är lika pigg och aktiv för det. Men efter någon timmes mentalträning ligger hon lugnt och vilar nedanför soffan :)
Testa med olika mentalträningar och hjärngymnastik! Du behöver inte göra något hennes ägare gör, hitta något nytt du tycker verka kul och se om han snappar upp :)
ja det kan jag faktiskt göra :) har varit ute på morgonpromend i en timme nu och efter det köra jag trix och sånt på ängen utanför. verkar uppskattat, men gjorde inte jättemycket. tröttheten kom nog idag efter igår, nu ligger han stilla framför min kanins bur och sover lite av och till.
Mindre motion och mer hjärngympa! Cykling och en massa långpromenader och bara lite träning är ingen bra balans. Du behöver inte vara rädd att förstöra något för ägaren på ett par dagar om du inte tränar hunden exakt som hon. Men är du ändå rädd för det så finns det mycket annat än just lydnads träning man kan göra.
tänkte dra ut till brukshundsklubben och köra lite agility, var längesen jag gjorde det, för min agilityhund är pensionerad nu ^^ så det kan ju vara kul att prova med en riktig snabb en ;) men väntar lite till för han ligger fortfarande och sover :)
Nu vet jag inte vart du bor, men när jag var liten hade vi en stövarblandning som också var outröttlig. Vi bodde i ett litet samhälle utan för stockholm, så mamma brukade åka in till stor stan med honom och bara gå runt på stan.
På kvällen när man kom hem igen var hunden helt slut pga alla intryck och nya saker.

Sen kam man köra med att leta godis eller att stoppa godis i en flaska eller ngt sånt så hunden får arbeta med hjärnan. Du kan köra lite shaping, ( utan klicker om han inte är inklickad) För vi säger att du vill att han ska snurra, då sitter du bara där och minsta lilla rörelse åt det hållet belönar du för, och när han fattar det ökar du svårighetsgraden osv.. Det är jättebra hjärngympa då han måste tänka extremt mycket :)
#10 tack för tipset, jag bor ju i en inte alltför stor stad, ystad om ni vet? men jag kan ta en promenad nere i centrum där är ju fruktansvärt mycket folk just nu för här är så mycket turister. så ingen dålig idée. han bor ju annars ute på landet så där är ju inte mycket människorörelse precis.
#11, tack för tipset ;) han är inklickad men jag kan ju prova det du sa :)
men nu ska jag åka iväg till brukshundsklubben, och träna lite agility vilket är det bästa han vet! det är ju inte allt för varm just nu iallafall.