Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 9604 ggr
Elega
0

Förstoppning

Min hund bajsar varje dag, två gånger om dagen men har börjat bajsa små hårda "kluttar". Jag undrar om jag blir tvungen att åka till veterinären för det här eller om det är något jag åtminstone kan försöka åtgärda själv?

Finns det tex. någonting jag kan ge henne att äta, dricka? Något på apoteket? Något annat?

AnneN
0

Var extra noga med att hunden får i sig tillräckligt med vätska, ca 1dl per kilo kroppsvikt per dag, så väger hunden tex 5 kg ska den dricka ca 5 dl vatten om dagen, väger den 20 kilo ska den dricka ca 2 liter per dag. Är det varmt ute (och inne) så bör hunden givetvis dricka lite mer än så också.

Vilket foder ger du hunden?

Du kan hälla på en matsked rapsolja eller olivolja på maten för att smörja tarmen lite extra och på så sätt få fart på magen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elega
0

Har du tips på hur jag ska locka henne till att dricka mer? Hon har alltid friskt vatten i en porslinskål för hon är extemt kräsen och vill inte dricka ur något annat.

Just nu äter hon Willys torrfoder och vov på burk och rester från middagen men det blir alltid olika. Hon tröttnar galet fort då hon är matvägrare. Och jag har testat allt, verkligen allt för att få henne att äta bättre. Alla tips jag har hittat, men ingenting fungerar. Så jag får fortsätta byta hela tiden. Hennes mage brukar i vanliga fall vara väldigt tålig.

Jag är själv förvånad över att hon har blivit hård i magen. Jag ska prova att ge henne olja och se om det hjälper. Vi har precis flyttat till en ny stad så det kanske kan bero på lite flyttstress?

AnneN
0

#2 ja det kan absolut vara så att hon har stressmage pga flytt, de flesta får diarré vid stress men en del kan få förstoppning istället.

Här hittar du många tips på hur du kan få i hunden lite mer vätska.

_**/Mvh Anne

Kickan90
0

Du kan se om hon vill äta mosad banan eller en hel.

då detta ska vara bra för hunden vid förstoppning =)

hoppas att hon blir bättre.

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Catnap
0

Mot förstoppning skulle jag ge paraffin olja direkt i munnen så att hunden fårt i sig det, det tas inte upp av kroppen men smörjer tarmen och ger en mjukare avföring så den lättare kommer ut. Dosering  1ml/kg kroppsvit.

Finns även något som heter Microlax på apoteket som man sprutar direkt i ändtarmen.

Lite OT
Om du har problem med att få hunden att äta rekomenderar jag laxolja och Standart aptit som strös över maten. Vet inte hur aptithöjande laxoljan är men det brukar göra maten mer aptitretande och dessutom så är det väldigt nyttigt för hunden. Atandart aptit innehåller b-vitamin som är aptit höjande.

Nu vet jag inte om Willys torrfoder och Vov är de enda som hon accepterar att äta, men annars skulle jag sattsa på ett betydligt bättre och näringsrikt foder så att åtminstone den mängd hon får i sig är nyttig. Färskoder brukar gillas av många. Förstoppningen kan ju bero på fodret.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Taxelina
0

Prova med att blöta upp fodret. Det är ett sätt att få vätska i din hund.

Elega
0

#4 Hon är inte så förtjust i banan tyvärr :(

#5 Jag ska prova med paraffinolja och om det inte fungerar köper jag Microlax. Känns som en bra plan.

Standart aptit har jag provat, hon tycker illa om det :( Laxolja använde jag innan som tillskott till hunden och katterna men det gjorde inte henne mer villig att äta maten tyvärr :(

Hon har alltid fördragit dom "billiga" foderna konstigt nog. I 2 år har hon vägrat äta någonting annat än Doggy och Vov. Nu var det helt plötslig jätteäckligt och då köpte jag Willys och det äter hon ganska okej av och har gjort i en månad. Men jag hittade ett bättre foder som hon verkade gilla, James Beloved. Så det blir det nog när den här påsen tar slut. För jag håller absolut med dig!

Körde mycket på Royal för hundar som aktiveras mycket för att det är extra fett i den för att hon lätt blir smal när hon äter så dåligt. Men den springer hon nästan iväg från nu.

#6 Det gör jag!

Catnap
1

B-vitamin sägs ju öka aptiten så kanske en b-vitamin spruta hos veterinären skulle kunan vara något? det är knepigt med sånna hundar. Har en som nästan är sådär. Magnusson meat & biscuit är det foder han faktiskt frivilligt äter lita av till fruksost och kvällsmålen går numera alltid ner. Han gillar smaken väldigt mycket

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Elega
1

Mm.. det är lustigt det där. Men när hon bodde med en annan hund hos min mamma i ett par månader slank maten allt ner. Och då fick hon fläskfilé och köttfärs och sånt. Tyvärr är man ju inte rik och inte heller kan jag ta in en annan hund :P

Elega
0

Tack för alla tipsen! Oljan och hundglassen satte fart på magen! Nu är det inga kluttar längre :)

AnneN
1

#10 Vad bra att det hjälpte Glad

_**/Mvh Anne