Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3298 ggr
Bunn
0

LEK: Varför har du valt...?

Hittade en liknade tråd på ett annat forum. Det går ut på att
* först nämna vilken ras Du har och sedan
* motivera varför Du har valt just den rasen.

Tex. Jag har en Finsk stövare och jag valde den rasen för att jag vill ha en aktiv kompis som hjälper mig vid harjakten.

[ElisiaJohansson]
0

Jag har en Keeshond, för jag vill ha en kompis som inte rymmer, är tillgiven, lättlärd, har vaktinstinkt, och kan tränas i de mesta :)

Fridaaaa
0

Valde Sankt Bernhard för att det är en mysig stor nallebjörn :) Passar mig bra som som person, dock dyra i maten hehe :D Kom i kontakt med dem via min pojkväns mamma som hade såna och vi fick en valp av henne sen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tsset
0

Labrador retriever, för att de är underbara arbetsnarkomaner med ett syfte som passar mig. Apporteringen faller mig i smaken och de går att använda till allt annat jag är intresserad av också och dessutom är det möjligt att ta en labbe till en sådan nivå jag vill till inom bl a agilittyn och lydnaden. Därtill härliga kamrater och en god av- och påknapp med precis så stora skillnader jag vill ha.

Bunn
0

Intressant! :)

[Hilo]
0

Jag har inte valt någon av mina hundars raser alls. Blandraser.
En är en retriviermix som kom som akuthund, som vart kvar, och den andra köpte jag av en kompis så jag ville ha en omplacering från en pålitlig person.

Bunn
0

#5 Berätta gärna vilka rser det är och vad som fick dig att behålla "akuthunden" samt vad som fick dig att köpa omplacering

[Hilo]
0

#6 Hanen (akuthunden) är en retriviermix (Labbe/flat/golden) som jag tog hem för att han behövde nytt hem eller avlivning. Det var tänkt att jag skulle ha honom tills ägarna hittade ett permanent hem, men eftersom han passade så bra ihop med min dåvarande tik och han var så harmonisk och lugn hund så beslöt jag att behålla honom. Han passade in i flocken.
Jag har aldrig köpt en hund från uppfödare/som valp.
Jag hjälper gärna hundar i riskzonen så att säga-
Jag har en dröm att öppna mitt hem för gamla hundar som ingen vill ha, och låta dem få en bra, och lugn sista tid i livet. Finns ju många som avlivar sin 9-åring för att ingen vill ha den.. T.ex.
Därför väljer jag omplaceringar - jag brinner för det kan man säga.
Då spelar mer själva hunden roll än rasen.
Då jag själv har mina hundar till sällskap så tänker jag inte så mycket på rasen.

Får jag dock in en jour-/akuthund så skall ju dennes behov tillgodoses.
Ex. kommer en valltränad BC in så kommer jag göra mitt bäsa för att den ska få valla o.s.v.

Men en dag kommer jag nog välja en renrasig hund, och där ligger Welsh Corgi Cardigan högt på listan.
Jag har pratat med uppfödare och kommit fram till att det är den perfekta aktiva sällskaphunden jag vill ha i framtiden.
En glad, stor hund i mindre format.Glad

Workingdog
0

Jag har en Blandistjej mellan Cocker/Cavalier och henne valde jag för att jag älskar Cavalier men ville ha en lite mindre sönderavlad som inte har så många sjukdomar och var lite aktivare och hittade då Cocker/Cavalier som är en ganska populär blandras, passade mig perfekt och lite större var dom också :) Och hon är en arbetsnarkoman som hänger med på allt :)

Sen har jag en BCvalp som jag valde för att ha en till aktiv kompis som kan hänga med på allt och träna mycket :D

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

lilldiezel
0

Jag har en blandras.
50% collie, resten engelsk setter och gråhund som kom in som en blixt i mitt liv!

Fick höra av mormor att hennes bror skulle få en till hund av kvinnan som klipper klorna på hans hund,
så jag ringde till honom för att höra lite om vad det var för slags hund, och han frågade om jag ville ha den hunden eftersom han hade ångrat sig.
Jag blev som tagen på sängen av erbjudandet men tog kvinnans nummer och presenterade mig och fick mer info om hunden.
Efter ett tag kom vi fram till att hon är mamma till en gammal skolkompis som jag fortfarande har kontakt med! Så världen är allt bra liten, och så fick jag Troya in i mitt liv :)

Innan har jag haft två renrasiga hundar, samt två blandraser och nu Troya.
Charmiga blandraser faller mig ofta i smaken, även fast renrasiga är fina med men jag är mer skeptiska mot dom (med tanke på inavel och sådant.).

Bunn
0

Jag hittade Marta, en Podengo Português Pequeno-korsning, på en site för herrelösa hundar i Spanien och valde henne dels för att jag tyckte hatt hon verkade passa in i min livsstil, hon var i "rätt" storlek och så var hon så oemotsådligt charmig!

Anna-Helga
0

Jag har Dvärgpinscher för det är en stor hund i litet format.

Miolina
0

Jag har en bichon havanais för att jag tycker det är en mysig, söt, trevlig och för att den är allergi vänlig. :)

Min blogg hittar ni här

Emmma
0

Jag har en Labrador retriever.
Jag valde rasen för att jag velade ha en lugn, trevlig, lättlärd hund som är med på det mesta. Vare sig jag vill ut gå lånapromenader/jogga eller bara slöa i soffan.
Ville också ha en lite större hund som ändå inte är för stor.
(Tanken är att hon ska kunna vara med mig på jobbet, i en bondgård.)

Marie80
0

Jag har en blandras en terrier tik som vi adopterade från Spanien via ADa Organisation, hon kom till oss 2005 och har bott hos oss i 5 år, varför vi valde henne, för att hon såg så underbar och söt ut på bilden och hon är det bästa som hänt oss och vi ville hjälpa en hemlös hund att få ett hem, och en ny chans hon var bara 9 månader när hon kom till oss, men hade bott i ett hem med två killar förut som blev arbetslösa och lämnade in henne på hundhemmet.Trude är 6 år gammal.

Jag har en blandras kille på 3 år, han är springel spaniel/ schäfer, han kom till oss när han var 15 veckor gammal från Malta, min sambos kusin bodde där då och hennes dåvarande svärfar tog hand om hemlösa hundar och gav dem skydd och mat, det blev 5 st valpar och vi valde en, 4 av dem flyttade till sverige och en blev kvar, Findus är den snällaste och underbaraste hund jag känner, så mysig och vill bara leka med alla vovvar och vara till lags. En hund som anpassar sig till varje ny situation. Varför vi valde honom var att han skulle få ett hem, och att Trude skulle få en hundvän, och jag ville ej att han skulle säljas på blocket till någon okänd, eftersom hans bror fick hem hos min sambos morbror och nu träffas vovvarna då och då och leker…

Vi har en dvärgpincher Gucci, som fyllde 6 år nu den 25/7, hon bodde med min sambos andra morbror, men de hade inte tid att ta hand om henne, och eftersom vi kände henne och hon kände oss så kändes det naturligt att hon fick bo hos oss än avlivning eller att hamna hos någon okänd, hon har bott hos oss i 1 år nu och hon trivs kanonbra, via oss fick hon en ny chans och en ny familj och nya hundvänner som hon älskar och vi älskar henne oerhört.

Bunn
0

#14 Min hund kommer också från ADA!
Jag hämtade henne på Arlanda, i Stockholm, för fem år sedan (2005)

Marie80
0

#15 vad kul, vad heter hon och var ni också på hundträffen på drottningholm i juli? Vi hämtade våran trude i februari 2005 på Arlanda.

[Underground]
0

Jag har valt chinese crested powder puff eftersom jag varit intresserad av rasen jättelänge.
Ville ha en ganska liten hund, aktiv men samtidigt gå bra att ha i "stan" och så. Powder puff valde jag framför den nakna varianten just för att jag vill ha en långhårig hund.

Sophie&Segra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag valde en Border Collie, för att jag ville ha en aktiv tränings och tävlingshund. En hund som var villig att jobba för MIG och inte godiset jag har i handen. Ja, jag ville helt enkelt ha en aktiv hund som krävde rejält med mental stimulans, då detta är mitt största intresse.. Att stimulera min hund mentalt.

Har innan haft jakthund, Jack Russell Terrier.. Och kände att jag ville testa på vallning, just pga samspelet hund-förare, men även att få en hund som är villig att jobba för mig på distans.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

saandrra
0

Jag valde Dvärgschnauzer, för att jag vill ha en aktiv tränings och sen tävlings hund. En hund som är en stor hund fast i litet format!
Men även en som ska kunna ta det lungt OM det behövs.

Catnap
0

Jag har golden retriever och det har jag valt för att rasen ofta är okomplicerad med männsikor och andra hundar vilket i sig ofta innebär en enkel vardag. Men även för att de är otroligt mångsidga och passar till de flesta grenar utom möjligen skyddsträning och vallning Tungan ute De är en aktiv hund som man kan komma långt med och eftersom jag vill träna retrieverjakt och lydnad så passar rasen mig perfekt.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Bunn
0

#16 Marta heter hon. Hämtade henne på arlanda, den 15 mars 2005 kl. 19.30

Jag bor i västerbotten, så vi var tyvärr inte på hundräffen på drottningholm.

sarahansen
0

Jag har en långhårig Tax och jag valde henne för att jag ville ha en liten hund och min mormor föder upp taxar. Jag höll inte på med några grenar innan men ville gärna ha en hund som jag kunde hålla på med helt själv och då var min tjej perfekt. Vi håller nu på med spår,utställning och tränar agility och lydnad mest för skojs skull Glad

Har även en blandras mellan Papillon och Border Collie, det va min pappa som ville ha en sällskaps hund och hittade honom på annons, jag tränar honom nu för att jag tycker allt är så kul :P Tränar lydnad och kommer börja med agility snart.