Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2246 ggr
[Driva]
0

Gjorde jag rätt?

Igår när jag var ute gick jag våran vanliga lilla kvällsrunda, det är en liten gräsplan i vårat bostadsområde och när jag var i ena änden ser jag två hundar vilka jag vet vilka de är S, en stor vit grand danoia liknande tik som min hund bara träffat en gång, och då var den andra hunden i koppel och nellie jätteuppbusad eftersom hon precis lekt med en annan hund och nellie verkade inte så jätteglad i henne då, utan hoppade runt och skällde och verkade allmänt tiktjurig (något hon inte brukar vara), den andra hunden H är en hanhund, labbeblandis, som är jättesnäll som min hund träffat och lekt med.

Ialla fall så är båda dessa hundar lösa, jag har Nellie i koppel och ser att de kommer emot mig och ägarna är på andra sidan gräsmattan, de ropar, men H rusar ju fram för de är ju en hund han känner och S kommer efter. Eftersom Nellie löper tog jag upp henne i famnen, vilket gör att den stora vita S börjar hoppa mot mig och bita efter Nellie. Nellie får ett bett på höger sidan och tjuter till och börjar kravla runt i min famn. Jag frösöker mota bort henne men ser tendenser på att hon biter efter mig. Så jag ropar "kan ni ta eran hund". De kommer emot mig och säger "nej men hon är jättesnäll"

Varav jag svara, väldigt stressad, "men hon hugger!".

När de fått tag i sina hundar och jag kännt över Nellie att hon är okej. Så berättar de att S är jättevalpig och leker fortfarande väldigt mycket med tänderna. Så hon ville ju bara leka, men det var väldigt svårt att förstå när man inte har träffat hunden direkt förut och vet hur hon fungerar.
Jag sa också att de var ju delvis mitt fel då jag tog upp Nellie, och att de inte kunde hälsa ordentligt. Jag skulle aldrig ha lyft upp henne om inte H hade kommit eftersom han är en hane och nellie löper just nu.

Men jag blev rejält uppskrämd, och jag bara undrar gjorde jag rätt?, eller vad skulle jag ha gjort?

Jag har aldrig haft tik innan, borde jag ha låtit henne vara på marken trots att de var en hanhund som kom?

Maja2
0

Rätt eller fel, gud om folk som inte har full kontroll på sina hundar, kunde ha dem i koppel. Då slapp vi såna här händelser!!

Bara för att mina hundar "känner" en annan hund, får de INTE springa fram till dem hur som helst. Du säger att det delvis var ditt fel, då du lyfte upp din tik så att de inte fick hälsa ordentligt. Det tycker jag inte. Varför ska hundar få hälsa på andra hundar?

Be aldrig om ursäkt för något nån annans hund ställer till! Kräv att de håller koll på SINA hundar, så håller du koll på din.

Tur att det gick bra både med dig och din hund.

Tangotime
0

För din egen skull kan det ju bli farligt om du lyfter upp din hund. Du kan bli illa biten osv. Nu gick det ju bra som tur va. Men det var som sagt INTE ditt fel! Det är lag på koppel nu och det tycker jag du kan tala om för dom nästa gång du träffar på dom. Dom har uppenbarligen ingen koll på sina hundar.

Sen kan jag inte förstå att folk inte skäms och ber om ursäkt när deras hundar springer fram till någon annans hund så här! Jag förstår verkligen inte det där -"han/hon är snäll"… Det spelar väl ingen roll överhuvudtaget! Skrikandes

[Driva]
0

Tack för ditt inlägg!
De jag menade är de hade väl inte blivit lika triggat om jag tog upp henne, fast samtidigt är de ju som du säger, jag ska ju egentligen kunna gå promenad med min hund utan att hundar rusar fram.

Sen tycker jag den hunden är lite läskig sen innan (den stora alltså), då jag har svårt att läsa henne. Jag har haft stor hund innan (greyhound) men inte skulle han ha hoppat upp och bitit efter en hund man håller i, även om det är lek…

Kan säga att både jag och Nellie var rätt skärrade, eller Nellie var mera arg tror jag, hon ville gå och sätta den stora valpen på plats…

[Driva]
0

#2 Jo det vet jag, men jag visste inte riktigt hur jag skulle göra iom att hon löper (höglöper tror jag då hon började löpa för någon vecka sedan, men är inte så insatt än i löpet), just eftersom de sprang fram en hanhund…

[Driva]
0

Jag vill tillägga också att jag inte tycker man ska ha sina hundar löst på längre avstånd om man är i tätbefolkade områden där man vet att de kan komma andra. Speciellt inte där de är mörkt och man inte har koll på hundarna!

Själv vill jag helst inte heller i vanliga fall att hundarna hälsar i koppel, utan att de ska vara lösa, och att båda parter har sagt att de är okej att man släpper hundarna och de får träffas. (har spec svårt för folk som knappt säger något utan bara går fram med sin hund och låter den hälsa på min…)

Jag brukar ha min hund lös, men då är hon ett par meter ifrån mig och ser jag att de kommer människor eller hundar så kopplar jag henne direkt. Alla människor har rätt att promenera utan att de kommer fram en hund till de, oavsett om de är själva eller går ut med sin hund.

Det hade ju inte varit några problem om det bara varit H som kommit för han är bara glad och mesta springer runt en viftande på svansen, men problemet var att S började hoppa och bita efter stackars Nellie, vilket jag tycker var väldigt obehagligt. Speciellt som hon är som en grand dan och utan att hoppa når till höften på en…

Men sen är jag väldigt konflikträdd och har svårt att säga till människor, något som jag vet att jag är dålig på :(