Ett litet problem!!
Min hund älskar agility men när han blir lös så spriner han bara i cirklar!
Jag kan inte fånga han då och det är störande!
Vad ska jag göra???
Gå en kurs ?
Du måste få till samarbete och inkallning innan du börjar med agility.
Ska ni bara träna för egen skull - hängna in ett område och kör där.
Vill du att det ska fungera utan inhängnad - börja jobba på att vara lös först!
Gärna i en inhängnad till att börja med, och MED lina så du ALLTID kan hindra din hund från att göra sig eller någon annan illa!
Jobba med era band, knyt ihop dem så han VILL vara nära dig och göra det du vill. LEK LEK LEK. Släng godis på marken, ha dragkamp om en trasa, sparka boll, vadsom som HAN tycker är roligt! Det ökar DITT värde och gör det mer värt att hänga med dig än att göra det han vill. Eller, det är iaf målet.
Säger som #3 Ha en lång lina på honom! Låt honom aldrig få chansen att inte lyssna på en inkallning. Och bli mer värdefull för honom. Köttbullar och favorit leksaken! LEK!
Viktigt att du inte börjar jaga honom, då tycker han det är ännu roligare
Pröva det som tsset säger, fungerar för mig & mina hundar.

Min hund tokrusar också runt i cirklar så jag går alltid en långpromenad lös med honom innan vi tränar så att han inte har behovet av att springa av sig och då kroppen är mer nöjd är det lättare att fokusera på annat och det ferstar inte lika mycket att rusa hej vilt.
Vad gör han om du låter honom springa av sig först? Fungerar inkallningen dåligt rent generellt så är det det du bör träna separat och först genom långlina som någon skrev och att försöka vara rolig och överaskande i belöningarna så att hunden naturligt vill följa dig för tat det händer mcyket kul där du är. Du kan tex sätta dig på huk och hitta gömd pannkaka på marken. Hänmdre det mycket där du är kommer hunden automatiskt att se dig som en resurs.
Sedan är det väl bara om hunden alltid är odentligt uppvärmd och motionerad innan ni ger er in på agilityplanen så att hunden har förmåga att fokusera på det ni går.
Finsn en bok som heter "inkallning är så mycket mera" den tycker jag är bra, om det nu är inkallningarna som är en del av problemet och inte bara det att han springer runt runt istället för att fokucera.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
När han har sprungit runt i typ 10 minuter brukar han lyssna bättre på inkallning:)
Asso han är jakt galen och då fungerar inte inkallning om han sticker.