Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 10696 ggr
Rafflan
0

Veterinär imorgon :'(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran gamel hund, 11 årig golden, har börjat nysa blod, första gången kom det under natten till tisdag, upptäckte det först på morgon, stackaren, han hade lite färskt blod runt nosen.

Ringde veterinären å fick tid först på torsdag morgon.

Senare på tisdagen nös han ut lite till blod men inte lika mycket som under natten.

Nu ikväll börja han igen, så han blev isolerad i köket där det är lätt att torka av, han blodade ner golvet med lite stänk och tassarna är också röda av blod + runt nosen, dock slickar han nog bort allt till imorgon. Han har iaf slutat med att nysa blod nu verkar det som. Bara det inte börjar igen…

Kan inte fatta vad som kan vara orsaken, så orolig för min lilla älskling :'( <3

mandariiin
0

stackars killen! hoppas att allt går bra hos vet.!

Nikkis
0

Varför har du inte åkt in akut med hunden, helst direkt efter du upptäckte det?

Låter väldigt allvarligt att nysa(?!) ut blod på det viset och i de mängder du beskriver.

Nåja, hoppas att din hund klarar sig.

Vattnadal
0

De kan nysa ut blod om det fastnat något i nosen. Mammas hund sprang i ett sumpområde med vass. Hon fick ett vass-strå i nosen, över 1 dm långt. Hade jag inte sett det sticka ut en liten stund, hade jag aldrig förstått vad som hänt. Denna gång gick det att dra ut. Tor att det är en rätt vanlig åkomma på jakthundar.

Det behöver alltså inte vara något väldigt allvarligt. Tycker dock att det är konstigt av veterinären att inte ge en tid snabbare!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Rafflan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite uppdatering, hunden fortsatte nysa blod lite då och då under natten. Vi funderade på att åka in akut, men då var det inte så länge tills vi hade vår tid (närmare djurklinik) + att vi inte visste hur vi skulle kunna åka med honom utan att han bloda ner hela bilen (tjänstebil)

Nu ska vi snart åka och han nyser fortfarande lite blod.

Sen vet jag inte vad som är mycket för er, han nyser ju inte pölar med blod, men det kommer ju stänk när han nyser till, å då skvätter han ner en ganska stor yta. Så det är mycket enligt mig.

Kan visa bilder på hur golvet såg ut igår efter 1h, men hinner inte nu då vi ska in i bilden nu, önska oss lycka till.

#1 Tack

#2 Jag ville ju ha en tid samma dag som allt börja, men det fick vi inte. Så vi fick vänta, vilket jag inte gilla.

För första gången slutade han ju nysa blod och det vara inte så mycket då, andra gången kom det 3 nysningar med blod, men igår kväll kom det mycket.

Allmäntillståndet är iaf bra. Men han har fortsattigt nys blod under natten. Vi övervägde att åka in akut, men då var det inte läng kvar tills vi hade tid hos veterinären + att vi fatta inte hur vi ska kunna åka utan att få hela bilen nerblodad (tjänstebil)
Jag har inte kommit på någon lösning ännu, ev om det går att packa in hela bakluckan med sopåsar :S

#3 ja, jag skulle ju velat haft en tid redan i tisdags.

Hoppas inte det är nåt allvarligt. Vi ska åka till veterinären  nu

Nikkis
0

Vanlig åkomma hos Jakthundar? Så vi med andra raser kommer alltså inte ha det "problemet" menar du?
TS Hund är av bilderna att döma en Exteriör (Kanske DP?) Golden, finns inte mycket "jakt" i en sådan.

Hur som helst, inte det tråden handlade om!
Tyckte bara att ditt uttalande var lite lustigt. ^^

Veterinären bestämmer inte Om och När en djurägare ska åka in akut.
Fick du inte en tid tidigare som du önskat så skulle du ha åkt in akut.
Bilen går alltid att tvätta, det är knappast det största bekymmret för tillfället.
Du kan lägga sopåsar, handdukar, lakan eller ngn filt om det nu ska vara så.

Att nysa blod är Inte vanligt förekommande, så oavsett mängden är det fortfarande fel att det kommer blod därifrån.
Och frågan är vad som orsakar dessa nysningar hos din hund? Hmm… Kanske ngt kärl som brustit i nosen? Allergi?

Uppdatera när du är hemma igen!

Lycka till!

Maddepadde
0

Klart det kan förekomma som åkomma hos andra hundar än hos just jakthundar, men det är desto vanligare hos jakthundar som går med halvhög nos om man säger så, precis som att det är en relativt vanlig åkomma att vissa jakthundar slår sönder sina svansar. :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Nikkis
0

Det jag snarare funderade på var att TS hund inte ser ut att användas i jakt…

Vattnadal
0

#5 Jag menade inte alls att andra hundar inte råkar ut för det. Jag menade att det är relativt vanligt att just jakthundar får in gräs och vass i nosen och får åka tillveterinären. Alltså att det är en rätt vanlig åkomma, och att det kan vara så i detta fall. Påpekandet var menat att ge en idé till vad det kan vara för fel. Att det kanske inte behöver vara något jätteallvarligt. Kanske därför veterinären inte ger en tid snabbare.

Om en golden är av jakttyp elelr showtyp spelar ingen roll. Den kan fortfarande springa i gräs/vass och få in något i ena näsborren.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Nikkis
0

Jo men såpass långt hängde jag med, får "hoppas" att det är så med TS hund…

Precis, därav min undran om det 'bara' kan drabba Jakthundar, eftersom fler raser mig veterligen springer i olika miljöer där gräs/vass finns.Flört

Rafflan
0

Jaha hemma nu då efter 4 timmar hos veterinären.

Reslutat, noll. Eller ja typ noll, dom sövde, röntgade, kollade men hittade inget fel! Dom gjorde endel mer koller men kommer inte ihåg allt.

Men som sagt hitta dem inget som var fel, så dem tog ett blodprov. Han hade lågt blodvärde, vilket kunde gör att han blev mer lätt blödande, så den enda orsak dem kunde komma på var att han nysigt sönder en åder i nosen och sedan gick den upp varje gång han nös. Så vi ska ge blodpudding för att få upp blodvärdet.

Och anledningen till att blodvärdet var lågt visste dem inte, men vi kunde göra en koll på det vid behov, men troligen har det nåt med åldern att göra, ett alternativ är att ryggmärgen slutet producera blodkroppar.

Så nu ska han få massa blodpudding och sen får vi se vad som händer…

Nikkis
0

Jaha men oj shit!
Det kommer alltså troligen att upphöra om han får blodpudding?
Hoppas det iaf.

Men då var det lite som jag trodde, att ngt kärl i snoken brustit.

Rafflan
0

#11 ja, förhoppningsvis när han inte ha blodbrist längre så ska han inte börja blöda i nosen :)

Catnap
0

Hade han alltså blodbrist rent av?
Hoppas han blir bättre då. Finns det ingen medicin man kan kompletera med också? De brukar ju lätt bli dåliga i magern av mycket blodpudding och har hunden dåliga blodvärden borde det krävas det mycket för att få upp blodnivån och man får hålla på ett tag, fast din vovve kanske har lite tåligare mage än mina. 

Hoppas han blir bra nu!

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Rafflan
1

#13 jo det felet hitta dom men ingen garanti till att det var orsaken at han nös blod :/

För mat är han väldigt tålig, för mediciner blir han dock lätt dålig ;)

Jag hoppas verkligen han blir bra, blodpudding var det bästa enligt veterinären om han nu gillade sånt. Tur man har en matglad hund :)

Rafflan
0

Tänkte jag kunde uppdatera denna tråd hur det har gått.

Ja han började blöda mindre efter vi började ge blodpudding, men nös ändå väldigt ofta, så vi misstänkte noskvalster, medicinerade, och han blöda lite lite 1 gånger på 1 månad, helt sjukt bra ju :D

Dock började han nysa massor igen och idag blöde han igen, troligen var den andra hunden bärare på nosklavster trots att han inte nyser nåt och så smittade dem varandra, så vi fick medicin till båda hundarna denna gång och nu hoppas vi att han ska bli bra igen så vi få iaf några månader till med våran älskade ögonsten<3