Bajs problem
Min yngast hund är en lagotto hane på 18 månader.
Enda sen han blev könsmogen har vi haft lite problem med att han kissar inne, det jobbar vi dock med å blir sakta bättre. Men han har inte bajsat inne sen han var valp.
Men i fredags bajsade han i soffan. Igår bajsa han på varje promenad vi var ute på.
Idag gick vi första promenaden vid 10.00, sen fick han frukost, sen gick vi igen vid 12.00, han bajsade både på 10-promenaden och 12-promenaden. Sen var hunden på nedervåningen med min syster och morsan kom hem vid 15.00 och släppte då ut honom på gården, vid 16.00 hade han bajsat i soffan igen, och när vi gick ut 16.30 bajsade han igen.
Så han har bajsat, 10.00, 12.00, mellan 15.00-16.00 och sen bajsa han 16.30 igen. Och han åt efter 10 promenaden, vad kan det vara för fel? Ingen hund börjar väl bajsa så här ofta helt huxflux?
Han är inte dålig i magen och har inte ätigt nåt utöver sin mat.
Några ideer? farsan är rasande på hunden…

Jag har samma problem med min hanhund, han kissar inne ofta och bajsar inne ännu oftare trots att han är ute 1-2 ggr/ timme. Du är inte ensam
#1 men det e först nu han har börjar så, innan bajsa han vid morgon promenad(innan han fick frukost), vid lunch och sen sista promenaden på kvällen…

men det är samma med min, han bajsade inte inne tidigare.
#3 okey, hm, konstigt liksom :S
Kan ni inte höra med eran uppfödare ang lite tips tänkte dom kan ha lite bra tips om detta. låter som det är mycket bajsande iaf för dig 0. Kanska ska man ändra mattiden för han bara mat 1 gång per dag? 0, är ni ute o går tillräkligt länge/långt för mortion är bra för magen. Jag går med ut 2 promenader minst 1 1/2 tim allså 3 timar just mortion sen övriga promenader 40 min dessa är kortisar 4e timma är vi ute o går ibland oftare. Våran tik bajsar 1-2 gånger per dag grannens hane (är dagmatte) bajsar minst 2 gånger per dag så mellan 2-3 gånger bajsar han då är det just våra långpromenader som han gör det på.
Jag är inte så inne på hur hanhundar blir vid könsmogen tiden, men hoppas ni får bra tips. :)
Somliga hundar bajsar helt enkelt inte ut allt vid ett tillfälle utan tar det lite i taget. Andra saker verkar mer intressant, speciellt om man inte är på standardrundan, och när man är könsmogen får ju doftandet större och större betydelse. Rörelse får ju i sin tur igång magen, därav tror jag att han bajsade inne. Han kom ut och fick igång magen men var inte ute tillräckligt länge för att hinna bjasa.
Skulle rekommendera att ta längre rundor och gärna med mer fart så magen sätts igång och han får chans att bajsa klart. Kanske hålla sig till standardrundan så han inte lägger energi på "fel" saker. Och att låta honom bajsa innan ni går in, om han fått mat och sedan får ut och leka, magen sätts ju igång. Eller/och kanske byta foder? Och då fokusera på mindre mängd med samma näringsinnehåll,så att bajsmängden blir mindre och på så sätt tar sig ut i en vända snarare än de nu kanske nödvändiga 3-4 stycken.
mohaha, som avslut på denna tråd kan jag säga att katten va den skyldige till bajset :D
katten är lika stor som hunden + att mina päron kolla nog inte så noga på bajset :P