Problem!

Hm.. vad vill du ha hjälp med? Kan du utveckla lite så det blir tydligare vad som är ett problem och när det problemet uppstår och hur det yttrar sig?
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

Han lyssnar inte när jag kallar på han!
Jag vet inte vad jag ska göra och att han inte lyssnar är ett problem när man ska börga tävla nässta sommar!
Har du tränat inkallning? annars är det de du måste träna på ;)

Men då får du börja träna inkallning med honom. Och i början ha honom i långlina så han inte kan sticka någonstans. Och så ropar du och när han springer beröm jätte mycket då och om han inte vill komma så låt jätte rolig och kanske börja springa lite åt andra hållet och när han kommer så beröm jätte mycket.
Hur gammal är han?
För om han inte är så gammal så kanske han bara inte har lärt sig inkallningen än, eller han behöver ju inte kunna det om han är några år och du inte har lärt honom det än :p. Jag tränar inkallning när jag är ute med min valp och där får man ju springa och vara jätte rolig, även fast man kanske skämmer bort sig lite ibland :p Men det får man ta.

Jag kör ensam och om du bara är ute på promenad och har honom i långlina eller om han är lös så helt plötsligt så ropar du på honom ohc springer åt andra hållet och berömmer JÄTTEMYCKET när han kommer :)
#5 ensam eller med en kompis väljer du.
Är ni två så sätter du hunden och din kompis håller hunden i halsbandet, sen när du ropar så ska din kompis släppa och så springer hunnden till dig. Gillar hunden leksaker eller godis bäst? för men kan använda godis/leksak som beklöning, då lär sig hunden att går jag ditt när hon ropar=godis/kul, sedan trappar man långsamt ner på godis/leksak och tillslut behöver man inte ha nåt alls utan bara ropa :)
Är du ensam; om du har ett område som är säkert och staket runt så han inte kan smitta kan du ha hunden lös, annars bör du ha någon form av lina. Då sätter du hunden, går en bit bort och ropa sen på hunden, beröm med leksak/godis när den kommer.

Okej ska å ut och träna lite!
Men innan jag går ska jag ha godis eller foder eller inget?

Ta det han tycker bäst om. Leksak eller godis eller foder. Men då måste ha någon form av belöning. Jag kör med foder då min hund älskar det. Men ta något han tycker jätte mycekt om så att komma till dig blir positivt :D
#9 ha med godis eller foder beroende på vad hunden gillar, men det bästa är om hunden kommer bara för att du är kul ;) Dock har jag själv jobbat med en hund som tycker allt utom korv är tråkigt, så att träna med godis är inte fel, dock måste man långsamt ta bort godiset ;)

Okej så när han lyssnar på mig bättre så ska jag ta bort fodret/godiset!?
lyssnar han på dig när du kallar in honom hemma? annars kan du ju börja med det :p

Jag har en hudn som jag trots flera års träning inte kan ha lös för att han sticker på egna äventyr och bli helt döv trots att han är 6 år. Däremot så funkar det på agilityplanen eftersom man gör något ihop och att han älskar att hoppa. Så om din hund verkligen tänder till på agility så kan det vara något som gör relationen bättre och honom mer uppmärksam på dig, även om du såklart bör träna i andra miljöer. Min hund älskar tex hinder, så jag kan belöna honom med att hoppa. Ibland när han går fint på promenaden får han hoppa över parkbänkar vilket är en super belöning för honom. Utnyttja allt hunden tycker är kul, allt kul kommer genom dig. Långlina på som tidigare skrivit så att hunden inte kan göra fel. Jag har i det närmsta gett upp med min hund men då är han en hund som glömt att läsa rasstandarden, men lika fin för det. Vi får se om han kan bli älghund istället så får han springa av sig i jakten på hösten
Ha de bästa belöningarna, kamptrasa, boll eller de två-tre lekaser hunden tycker bäst om. Samma sak med godiset ta hellre mjukost på tub än en torr FROLIC. Mjukost är bra med hundar med mycket spring i benen då du kan belöna länge så att hunden inte bara tar godisen och ger sig iväg igen. Glöm inte att ge frikomando innan hunden springer så att det blir du som säger när det är okej att springa iväg fritt. Variera belöningarna mycket. Näs du kallar kan du tex dra iväg en boll bakåt när hunden sprunig mot dig för att få en snabb reaktion. Detta förutsätter att hunden gillar bollen.
Inkallning är så mycket mera av Eva Bodfält är att rekomendera, massa bra och nyttiga tips och ger tankeställningar 
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
#12 ha godis/leksak med och använd om du behöver det. Men på tävlingsbanan måste han lyssna utan att få godis/leksak.
Så kommer han inte använder du leksak/godis, sen när han börjar fatta ger du bara godis var annan gång han kommer, sen var tredje och sen bara då och då. Det viktigast är dock att han kopplar att komma till med nåt bra så börja med att jobba på det :)
Om du inte ska tävla förens nästa sommar så kommer du lätt hinna lära honom inkallning :)

#12 Det beror på. Jag berömmer alltid när min hund kommer när jag ropar . Men då hon blir lika glad när jag berömmer med rösten som med godis berömmer jag oftast med rösten. Men det varierar från hund till hund. Och min hund kommer 9/10 gånger då jag kallar in men jag berömmer alltid för att det är ju positivt att komma :)
#14 haha jag har motsatt problem, lös över allt annars så lyssnar han jätte bra på inkallning, men efter 2-3 hindera på agility banan får han tokspel och bara racar runt som en galning och blir totalt döv, slutar med att jag måste gå ut från banan så han följer efter och då kan jag få tag i honom, haha dock är han ännu ganska ung och denna ras ska mognalite sent så han är nog bara lite unghunds-busig fortfarande ;)

Måste bara tillägga att jag tävlar agility och om hon råkar springa fel och jag säger åt henne att komma så säger jag tex "braa genom" om det nu är tunneln som kommer. Så även på plan kan du berömma genom rösten när det är dags :)

Tack för alla bra förslagen och jag kollar på tipsen varje dag och ska träna sten hårt för att kunna tävla nästa år!
Min första tips är att INTE hoppa så högt med din lilla terrier. Är det en small så hoppa högst machöjden för small. Jag gjorde detta misstaget med min hund. Hoppar man högt så är det dels inte bra för benen, men framförallt så är risken stor att hunden börjar hoppa överdrivet högt över små hinder, som i slutändan leder till mycket förlorad tid på banan. Jag tränar fortfarande med min hund för att hon ska hoppa lägre, men det går bara ibland…
Man annars så träna bara en massa lydnad. Träna att ropa när ni bara är på promena och få hunden att bara vända huvudet till dig.