Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 409 ggr
Ellinor_ludde
0

Avel eller kastrering

Hejsan! Tog bort andra inlägget om detta för att jag beskrev det dåligt. Men nu skulle jag vilja veta vad man ska göra eller tänka på innan man bestämmer sig för att börja avla med Honom ?^
Någon som har erfarenhet som vill berätta lite ?
Vill också berätta att jag har läst lite om detta och såg faktiskt att
hanar som ej får avla inte alls "lider" av att inte göra det heller.
Så detta hade jag fel om och det kan jag medge.

Och nej!
Det är inte jag som har ansvaret över aveln med Ludde.
Utan det är mamma & pappas beslut, men jag blev bara
lite nyfiken ^^, Det är ju endå min hund :P

SaraC
0

Okej.. Frågar igen då.. Har du någon vuxen som kan ta på sig huvudansvaret för detta? Även om du lär dig allt som krävs och din hund visar sig vara lämplig för avel, så krävs det ju en vuxen med kunskap och intresse vid din sida..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ellinor_ludde
0

Nej, det är inte jag ska vara med.
Det är mamma & pappa som
har kommit fram till beslutet.

SaraC
0

Okej. Har de någon erfarenhet av avel sedan tidigare då?

Ellinor_ludde
0

Nej, tyvär.
Därför ska vi få ihop så mycket viktig information som möjligt.

SaraC
0

Skulle nog i första hand ringa min egen uppfödare om jag var du. Där kan ni berätta om era planer och höra vad han/hon tycker. Få bra råd om hur ni ska gå till väga. Föresatt att ni har en uppfödare ni är nöjda med då.

Ellinor_ludde
0

Javisst!

Men jag blir tokig!
Jag har raderat den gamla tråden om samma sak, fast det hade dålig text. Men den försvinner aldrig :@

Rubiinen
0

Hunden ska helst va utställd med CK, gärna cert men helst Such (Svensk utställningschampion).(detta tycker de flesta  uppfödarna även jag) Jag har velat att min Flat ska gå till avel o har ställt ut honom i över ett år snart två år. Men han har bara fått HP o de tycker inte jag är tillräckligt.. Sedan om hunden ska bli pappa så tycker ja att han ska ha ett bra psyke…

SaraC
0

Det går att säga mycket om vad som krävs för att bli en lämplig avelshund. Men tycker det skiljer sig lite mellan raserna, därav en bra idé att prata med uppfödaren.

Men det viktigaste är väl att tänka; kan min hund tillföra något nytt och positivt till sin ras? Sedan gäller det att ta reda på om den kan det, t.ex. genom utställning.

Tror inte de går att radera en tråd där andra gjort inlägg.

Alex
0

Som de andra säger, kontakta uppfödaren och fundera på vad han kan tillföra rasen.

Utställningar, andra tävlingar/titlar är ju positivt så man vet att hunden är "bra" som arbetshund och så om det är en sån ras.. Och MH.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ellinor_ludde
0

Ok, men kerstin ska radera tråden nu!
men ej denna då da!

Jo, vi ska ringa uppfödaren imorgon.
Ludde har jätte fint temperament men han är lite ovanligt "strävhårig" för sin ras. Han är Gårdshund och de brukar
ha släthår, men Ludde har mer Jack russel päls!
Men han är renraslig och veterinären sa att det var den
finaste Gårdshunden han har sett :')

Alex
0

Tillåter rasstandarden strävhår?

Och förresten.. Läste i en annan tråd nu, är inte Ludde registrerad i SKK?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ellinor_ludde
0

Nej, det är det som är så j*kla jobbigt.
Men kan man regestrera dom när hunden
är 1 ½ ? :/

Alex
0

Är båda hans föräldrar registrerade? Är de inte det så går det inte. Annars vet jag inte hur det är med ålder, men om de båda är registrerade undrar jag varför inte uppfödaren registrerade honom som valp..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zebben
0

Tänkte just detsamma. Varför har inte uppfödaren reggat honom som valp? Låter konstigt. Ellinor Du kan gå in på SKK hunddata och kolla om Luddes föräldrar är reggade, om Du inte redan vet det alltså.

TinaH
0

Om du låter Ludde gå i "avel" så blir det blandras avel, som inte är något att rekomendera.
(nu får jag alla på sajten påmig, men jag tar det)

Att man ska efter rega en hund är ibland till och med helt omöjligt, för uppfödaren måste ha alla papper på bägge sin avels hundar, och det hade hon ju inte.

Men ring upp uppfödaren och tala med henne.
Man kan efter registrera, men då måste alla valpar i kullen göra detta.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Lotta
0

Hehe ingen som hoppar på dig så lätt…inte jag i alla fall, jag bor för lång ifrån *ASG*