Kastrera nu?
Det börjar bli hög tid att kastrera min hane innan mina tikar börjar löpa.
Enl vet är det ok att göra det nu, men jag är ändå lite tveksam:
Synpunkter tack.
Varför skulle de inte gå? De tror jag nog. Inte helt 100.
Varför är du tveksam?
Varmt och rötmånad.
Min syster kastrerade sin Chihuahua för en vecka sen och de har inte varit några problem.
Jag ska kastrera min hane om någon vecka :)

De är ju ett större ingrepp att kastrera än tik jämfört med en hane, har hört att man ska undvika att göra större ingrepp just den här tidpunkten. Om du är tveksam på din veterinärs kompetens så ring runt och fråga andra veterinärer, behöver ju inet vara i samma stad, bara för att får lite olika åsikter om det.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Nu är det gjort!! Han har större problem med struten än med såret. Ute springer han som vanligt, men inne måste tratten vara på.
Skönt att det är gjort, för mina tikar börjar löpa!!!
#8: Tänkt bara på att hunden fortfarande kan para sig även om han är kastrerad och att det ökar risken för livmodersinflammation på tiken om jag förstått det hela rätt. Sen ska det gå någon månad efter operationen innan det är helt säkert att det inte finns några levande spermier kvar. Bara så du tar det säkra före det osäkra. :)
#9 Jag frågade faktiskt veterinären, och hon sa en vecka. PÅ nöt och häst lever spermierna längre, men tydligen inte på hund.
Hm, "mitt" djursjukhus gör de bara nödvändiga operationer under rötmånaden och det tycker jag är seriöst och bra. Även om kanske inte risken för infektion är speciellt stor så är den ändå större nu. Tycker inte att det borde vara så bråttom att man inte kan vänta någon månad (eller planera bättre och göra det tidigare!).
#11 Tack för den! Planera bättre!
Där jag jobbar gör vi inte heller några sövningaro och operationer under den varmaste tiden på sommaren ifall det inte är nödvändigt.
Vi kastrerade Wille för ett tag sen, 2 veckor ca, vet inte exakt. Men allt har funkat bra, såret har läkt toppen, syns inte längre. Och han hade aldrig ngt problem, såsom, rött runt såret, svullet osv.
# 12 Varsågod, det var så lite!
# 14 Det är klart att det går bra i de flesta fall. Vad jag pratar om är en dokumenterat högre risk.
#15 Jo, självklart är det så. Ville bara säga det! :)