Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1886 ggr
thilda-
0

BC uppfödare sökes

hej!
jag och min sambo har planer på att skaffa oss en BC till våren.. och jag tänkte kolla här inne om det finns någon BC uppfödare här på forumet och som kanske till och med planerar att få en kull till våren??
vi har några frågor som vi skulle vilja ställa till en :)

Jag (tanten i huset) är uppvuxen med hundkennel och min far är väldigt aktiv med hund. och min fråga till dig som är BC uppfödare är: finns det nån som föder upp BC med inriktigt utställning eller är alla kullar inriktade mot bara vallning?? eller hur fungerar det som? jag är inte så insatt i BC så sett, men vi vill jätte gärna ha oss en BC då vi tycker väldigt mycket om den rasen

[Driva]
0

Vad ska ni ha eran bc till?

För border collies behöver en uppgift och att få arbeta flera timmar om dagen, inte bara fysiskt utan mentalt. Annars blir de inga trevliga hundar. Jag har träffat alldeles för många bc som folk skaffar för att de är en "fin och lättlärd hund" och sen går de ut sina fyra promenader om dagen och förstår inte varför hunden blir aggressiv, stressad, tuggar upp deras hem. En border collie måste ha mer en än långpromenad, de måste få mentalt arbeta, varje dag!

Tänk igenom ett bc köp ordentligt. De är inga lätta hundar om de inte får arbeta.

Maddepadde
0

I Sverige tror jag inte att det finns många uppfödare som föder upp på mer eller mindre enbart extriöra linjer, däremot är det betydligt vanligare utomlands, t.ex. i Finland och England.

Däremot funderar jag på varför ni ska ha en extriöravlad BC, det är ju trots allt en BC - EN ARBETSMASKIN. En hund som är avlad till enbart att arbeta, arbeta och arbeta dagarna i ända.
Satsa på något annat om ni inte är ute efter en arbetsnarkoman, typ… en spets.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Workingdog
0

Och ni kan inte få en reggad BC om inte föräldrarna har godkänt Vallhundsprov.. Och oftast så är det inte många som avlar på just utseendet utan på vall och arbetsegenskaperna.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

thilda-
0

1 och 2. det är jag mycket väl medveten om att BC är väldigt krävande så sett. och sen så vill vi verkligen inte ha en spets.

vad vi har tänkt oss att göra med våran blivande BC är:
utställning, vallning om hunden är intresserad av det vad jag har förstått så är det så olika från hund till hund (?) .. och sen så känner vi en som har får, och vi har även möjlighet att skaffa egna dessutom så att låta hunden få valla om den vill det så är det inga problem. och sen så blir det lydnad och kanske till o med träna lite spår.. vi har alla förutsättningar för att kunna välja o vraka bland allt man kan göra eftersom pappa och hans fru är ju väldigt aktiva med sina hundar och vi kommer ju att få otroligt mycket hjälp och stöd ifrån dom. och den som är intresserad av att veta vilka dom är så sök på google Larsåke lostråle så får ni upp deras hemsida.. om det är av intresse för någon…

och utöver detta så är vi väldigt aktiva annars.. vi är ofta ute och vi är väldigt sällan inom hus och jag själv håller på med trav och gillar vara ute i skogen och promenera långt
så det är ingen ide att skriva en massa negativa saker om att ha en BC då jag/vi är väl förstådda att det är en krävande ras och en arbetsmaskin och vi har bestämt oss för just BC och ingen annan ras vill vi ha. för nu i detta tillfälle undrar jag bara om det fanns nån som avlade på enbart utställning eller både utställning och vallning eller om dom bara avlades på vallning.. jag var bara nyfiken på hur BC aveln fungerade som och om dom HD röntgas och mentaltestas som "andra" hundar gör

thilda-
0

och sen så vill jag komma i kontakt med nån som har en liten BC uppfödning så man kan fråga dom frågorna som jag vill ha svar på..

Alex
0

Kolla Svenska Vallhundsklubben. Under "hundarna" hittar du bl.a valpförmedling.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Driva]
0

TS: vi skriver inte för att vara taskiga, utan alla vill bara hundarnas väl. det är allt för många som skaffar bc som inte förstår vilka krävande hundar de faktiskt är. Man träffar någons bc som är jättetrevlig i stallet eller på promenaden, men sen kan de inte varva ned hemma, tuggar sönder saker, eller kanske blir fixerade vi något (ex pinnar).

Just för att du skriver att du vill ha en utställningshund så blir nog många skeptiska. BC är ingen hund som kan vara med i stallet en hel dag, eller valla en gång i veckan så är den nöjd och glad sen.Den behöver aktiveras, flera timmar om dagen för att vara harmonisk.
Jag känner bla bc (dock med lite australienskt blod så de är lite vassare) som bodde på en gård och vallade både får och kor och var ute hela dagarna. Men ändå så visade hon understimulans betenden bla med pinnfixering.

Bc kanske passar er fint, men ha ett öppet sinne. Prata med uppfödare, och tänk inte jag SKA ha en bc, för ni kanske inte kan ge en bc vad den kräver och då blir de tråkigt både för er och hunden. Så ta och prata med ett par (seriösa) bc uppfödare och diskutera med dem vad de tycker.

paow
0

Jag tror att TS är väl medveten om vad som krävs för en bc och själv kan avgöra om de klarar av rasen eller inte :)

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Bogart
0

Blir ju väldigt kul att ha en BC som utställningshund, eftersom de inte går att ställa ut på nationella utställningar här i Sverige… Obestämd

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Tangotime
0

Vad jag har förstått så säljer väl inte seriösa BC uppfödare till personer som inte tänker valla med hunden?

Nu skrev ju iofs TS att hon har den möjligheten.

paow
0

#10 då är det ju inte ett problem heller ? ;)

Vad spelar det för roll om TS vill ställa ut sin hund? huvudsaken är väll att hunden får den stimulans den behöver dagligen? :)

Maddepadde
0

En, i mina ögon, vettig person köper inte en BC för att kunna ställa ut den, utan för att arbeta med den. BC är ingen utställningsras vilket man bör vara medveten om när man köper en BC. :)

Men börja grina då!

paow
0

#12 Jag kan inte den rasen så säger du att det inte verkar vettigt så är det säker inte det, kanske finns det någon liknade ras som är bättre om man vill ställa ut, bättre att ge exempel till TS :)

Maddepadde
0

Med tanke på att BC är en ras som inte ens får ställas på en nationell utställning så är det knappast det mest lämpliga man kan tänka sig att köpa för att ha som utställningsmaterial.
Finns en hel del raser som är mer lämpliga än BC, men jag överlåter ras-förslagsbiten till andra människor. ;)

Men börja grina då!

Alex
0

Australian kelpie är ju ett alternativ om man vill både ställa ut, valla och jobba med annat. De är precis lika mycket hund som BC, men de har inte samma vallningsbehov (dvs klarar sig utmärkt om de bara får valla då och då, eller inte alls) och kan ju även ställas ut på alla typer av utställningar. Sen finns ju även Bearded Collie och Australian Shepherd som exempel på raser som går utmärkt att valla med, kräver mycket arbete och stimulation, samt går utmärkt att ställa ut.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Nicolina
0

När det gäller BC så ska man vara oerhört noga med vart ifrån man köper sin hund. Kolla upp föräldrarna och hur de är metalt, är det lättstressade hundar så välj en annan uppfödare/kull för det finns BC som är lugna och kan koppla av inomhus och inte kräver ständig aktivitet, jag vet för jag har träffat många och de kommer från rena arbetslinjer i Skottland.

BC uppfödare säljer sällan till folk som inte har en djurbesättning och har avsikten att valla med sin hund, men det finns ett fåtal mycket trevliga och bra uppfödare med fina hundar som även säljer till lydnad/agility/vallning/spår mm. vad man nu vill göra med sin hund. Leta efter en sådan uppfödare för du ska absolut köpa en reggad hund. Vet att många även åker till Norge och köper BC, eller importerar från England/Skottland/Irland. PM:a mig så kan jag ge dig några svenska uppfödare i förslag.

Vidare så måste en BC vara godkänd vallhund för att dess avkommor ska bli registerade, så välj alltid valp från en reggad uppfödare med godkända vallhundar i avel. BC höftledsrötgas så kolla naturligtvis upp det också, samt att vissa kollar ögonen också.

BC kan som tidigare nämts inte ställas ut på nationella utställningar, utan endast på internationella varav det ju inte är särskillt lönt att köpa en utställningshund. Sen så är inte BC en utställningsras, det är en arbetande ras.

Kolla upp dessa sidor så hittar du med om BC:
Vallreg
Svak