Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2453 ggr
Ellenfyrkant
0

Fästingplockare

Här tänkte jag göra en tråd där var och en kan skriva om sina erfarenheter kring olika färstingplockare. Tänkte att denna tråd kunde vara till hjälp för hundägare som inte vet vad att välja i "fästingplockardjungeln".

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Jag har prövat en kofotsliknande variant av plast, kan inte säga annat än värdelös ! Den tar stora färsingar bra, men ofta upptäcker man dem ju som mindre. Den klarar absolut inte av små och mellanstora klarar den inte heller särskillt bra. Och vitsen med fästingplockaren är ju just att slippa ta dem med fingrarna. Absolut inget jag rekommenderar !

Mvh Ellenfyrkant

Nicolina
0

Jag har alltid använd naglarna när jag plockar fästingar, både på hund och häst. Funkar hur bra som helst, mkt lättare än att pilla med en fästingborttagare. Jag har enbart enstaka gånger vart med om att inte få med hela fästingen när jag använd naglarna, men desto fler gånger har fästingen gått sönder eller så sitter i princip alltid huvudet kvar när jag använt en fästingborttagare.

Workingdog
0

Vi har en fästingsnara (heter det så?) Men man trycker där uppe så kommer det ut en liten "snara" som man sätter runt fästingen och sen vrider omkring tills den lossnar, vi har inte använt den så länge men den har funkat bra hittils :) Innan hade vi en värdelös typ "tång" som bara klämde sönder fästingen

#1 Jasså? Jag har hört att dom skulle vara jättebra. Dom finns tydligen i olika storlekar för olika stora fästingar.. :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[alena]
0

#1 Det finns "kofots varianten" i olika storlekar.

Jag hade förr bara en genomskinlig med nyckelring på och den är oftast för stor, men sen har jag köpt en förpackning med 2 gröna i olika storlekar i… och dom 2 är mindre, så de funkar utmärkt till de minismå fästingarna.

Jag tycker absolut att kofots varianten är bäst av de jag prövat.

Man tar bort fästingen som om man drar ur en spik med kofot, funkar perfekt!

Nu är jag inte alls lika orolig att hundarna ska få på sig fästingar sen jag har dom  i olika storlekar.

Har också en pincett modell med fjäder, men den tycker jag är helt värdelös….. man får inget bra tag med den och dom "små odjuren" bara glider ur greppet.

Lyan
0

Jag har en som heter Tick 2, den är super, men klarar inte de allra minsta på 1-2 mm (larverna tror jag det är)

Alla andra jag har provat, kofot, snara, pincettaktig = blä

Ahradia
0

Jag har varianten som ser ut som en penna där man trycker ut en snara. Verkligen den bästa jag testat. Klarar t.o.m de allra minsta fästingarna som precis satt sig. Rekommenderas till alla.

Witches don't get mad, they get even.

Belimas
0

Jag har en s.k. kofot, i två olika storlekar (båda följde med i samma förpackning). Helt klart den bästa av alla dom jag har provat under dessa 19 år som jag har varit omgiven av hundar.

SaraC
0

Jag har samma som #7. Har bara provat en annan variant före, och jag har inte plockat särskilt många fästingar eller plockat länge eftersom det inte varit aktuellt här. Men jag tycker kofoten är superbra, har nog bara använt den minsta storleken.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar