Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 18886 ggr
ElinLilja
1

Vagn/skrinda till hund

Jag har letat men får mest upp vagnar som hundar ska åka i och detta är inte vad jag söker utan helt enkelt en vagn/skrinda som hunden kan dra när vi går och handlar, köper hennes mat osv.

Har ett WP sele till henne och brukar dra kettinga och pulka på vintern men nu på sommaren skulle jag vilka ha någon annan slags "packningsvagn" till henne.

Har titta på skrindor på börjes (som ett ex.) men hur funkar dom i en nedförsbacke? Hur bromsar den? Önskar egentligen att jag skulle kunna använda hennes wp sele då jag anser att det är de bästa att dra med men det går ju inte att bromsa med dom heller…. På en häst kan du ju använda ett baksele är detta något man skulle kunna använda sej av på hund med?

Har funderat ett tag på det här nu så önskar dela mina funderinar och få tips =)

ElinLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrinda från börjes

ElinLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Baksele

Mischa
0

Många verkar köpa på biltema (en helt vanlig barnskrinda) men det finns ju dock inga bromar, det enda är om du själv kan hålla emot vid nedförsbacke.

Jag undrar även hur lämplig en WP-sele är till uppgiften då dom oftast är anpassade för en ganska låg belastningspunkt.

Men det lär du ju se om det är så.

≧◔◡◔≦

Lyan
1

Jag har en Börjesskrinda som jag har bytt hjulen på, de skramlar! För att kunna bromsa och även ha koll på glad hund har jag helt enkelt fäst ett koppel i bak"räcket" på skrindan, då kan jag bromsa upp så mycket som behövs och även öka belastningen när skrindan är tom :-)

Gluskap
0

Hardcoreharness WP selar går utmärkt att dra vagn med.

ElinLilja
0

Min tanke är att om det inte finns på vagnen fixa så att det blir så låg anfästingspunkt som bara går så att det ska passa selet. Då jag inte tycker att dessa selar med fästen på sidan verkar så jätte bra att dra med för hunden, kan ha fel har aldrig provat och inspekterat men tycker inte de ser bra ut då hunden verkar dra fel/med ryggen istället för hela kroppen.

Mitt största problem är att hitta en vagn, men som #4 säger så går det ju bra att ha ett snöre att bromsa med och så…

mera tips gärna så jag kan utveckla mina tankar =)

havanna09
1

vi har gjort en egen vagn till vår hund:)

Tangotime
0

När jag var på stockholms utställningen i vintras så fanns där ett företag som hade en massa olika vagnar som man ex kunde dra själv med barnen på joggingtur eller med cykel. Men alla vagnar kunden man nog dra efter hund med också tror jag. Det var fina vagnar och det gick att sätta skidor på så man kunde dra på vintern. Men sjutton att jag inte kommer ihåg vad företaget hette! Jag ska leta lite!

Tangotime
0

Är inte säker på att det är detta företaget, men dom verkar ha en hel del! NordicCab

Ellenfyrkant
1

Häromi säljer skrindor vet jag.

Mvh Ellenfyrkant

ElinLilja
0

Det är egentligen inte vagnen som är problemet utan hur hon ska dra den utan att få den på bakbenen om det lutar nerför… Har spunnit vidare på idén och nästa vecka ska pappers ritningen bli verkligenhet.. får se ur det går ;)