Kemisk kastrering
Jag vill veta för- och nackdelar med detta?
Vad fick DU betala för sprutan?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Gäller det tik eller hane?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hane, görs även detta på tik eller är det det som är p-spruta?
Jag gav min storpudel p-spruta innan han kastrerades. Märkte ingen skillnad på honom alls. Gav honom 3sprutor. Kostade runt 350:- tror jag. Men det var 2003-2004.

Tikar kan man p-spruta, det kostar 3-500 kr per spruta, en spruta var 6:e månad ca.
Hanar kan du oxå ge sprutor, men de kan då fortfraande para tikar och bli pappa. Det dämpar bara lusten. Vill man ha en säker lösning kastrerar man på riktigt, elelr sätter in ett chip. Chipet drar ihop testiklarna så att de inte kan bli pappa. Om chipet tas ur, eller sitter i mer än 6 mån, försvinner effekten.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#4 Vad kostar sådant på ett ungefär?
Kemisk kastrering på hanhund sänker bara testosteronet,(hanens könshormon) men ger ingen annan effekt. Och dom är fortfarande fertila som "Vattnadal" säger.

Vad chipet kostar vet jag inte. Vi har kastrerat de hanar som inte ska gå i avel på riktigt istället. Billigare i längden, och enklast.
MVH Elin
Läste i senaste jakttidningen och där förespråkas det om kastrering. Jätte bra artikel.
Bara det jag vet ej om jag vill kastrera min hund än riktigt, har inte bestämt mig än. Sedan kan det hända uppfödaren vill ta ngn parning på han.
Krasst så har jag idag inte råd att kastrera han eller tiken. Jag kastrerade en hane för ca 1½ månad sedan. *har 3 hundar*
Hur stor är riskerna för livmoderinflamation om tiken skulle få P-spruta? Hon är 7 år i september aldrig haft valpar och skall inga ha.

Risken för livmodersinflammation ökar, hur mycket vet jag dock inte. Sen ökar risken för ljuvertumörer massor.
MVH Elin
Jag vet att det kostar runt tusenlappen att sätta in chippet på katter. Men jag har för mig att det ska hålla ett år. Vad det kostar på hund vet jag inte men det är ju bara att ringa olika veterinärer och fråga.
#11 Ska fråga veterinären imorgon då jag ska dit.

Vi har 3 st hundar, 2 tikar, varav en är kastrerad, och en hane, vi skulle kastrera honom före påsk, men vetrinären upptäckte ett blåsljud på hans hjärta så därmed blev det ingen kastrering utan endast kemisk kastrering och efter ca. 4 veckor så blev hans kulor mindre, knappt att man såg dem och så har det varit sedan april och det fungerar kanon, blivit mycket lugnare utomhus och eftersom vi ej ska para honom så tyckte vi det är bättre att göra denna kastrering, eftersom det är ej rätt för honom att gå och må dåligt när tikarna ute löper eller vår lilla tik, så detta är kanon och vi kommer att fortsätta med det, våran kemiska kastrering kostade 750 kr vid Nacka Djurklinik.
#13 funderar på göra så med Casper men han är bara snart 7 månader men markerar o lyfter benet nu. Jag ska kastrera tiken så snart jag kan men kan nog ej ske förren till vintern/våren/sommaren.
Veterinären sa att chipet kostar nästan lika mycket som en kastrering *hon tar 2500:- *
Sprutan ja, då kan ändå göra valpar..
Så nu vänder jag på steken lite.. P-SPRUTA tiken hur säker är den?

Hur gammal är tiken?
Som jag skrev ovan, ökar risken för juvertumörer massor. Vidare ökar risken för livmoderinflammationer, och vår veterinär säger att de är svårare att upptäcka på en p-sprutad hund.
Är det en ung tik, är det säkrare att kastrera. Vi har en tik som sprutats många år nu, sen hon var 6, och nu är hon 10. Hon har ljuvertumörer, så nu sprutar vi tätare, för att hindra dem från att växa. Med 400 kr per spruta, först 2/år, nu är vi uppe i 3/år, så är man snart uppe i kastreringskostnaden på tiken, och ännu snabbare på hanen.
MVH Elin
#16 Tiken blir 7 år nu i september..