Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4466 ggr
Bunn
0

Allvarligt?!

http://www.blocket.se/helsingborg/Hundvagn_28532210.htm?ca=2&w=3

Jag anser att en hund, som har fyra ben, kan och ska kunna gå själv! Varför hittar man då på något så, ursäkt uttrycket, idiotiskt som en Hundvagn??
Det är djur det handlar om, inga dockor…

Miolina
0

Ja tycker också det är knäppt och idiotiskt! Men det finns ju folk som skämmer bort sina hundar extremt mycket. Men en hund är väl till för att vara hund?

Min blogg hittar ni här

HannaM
0

Jag kan se typ ett bra användsningsområde. Om man har valp och äldre hund och inte har någon hemma som kan passa valpen när man ska på långpromenad med den äldre hunden. Men, det kan inte vara så många som är i precis den situationen och inte så värst länge i taget=p

anaprincess
0

Tycker dom där värkar skit bra :) Perfekt att ha på utställningar och tar mindre plats än en vanlig bur.

[Sharp]
0

Bra på utställningar, tänkte jag också. Men annars..?

lilldiezel
1

fan vad blont.

Bunn
0

Ärligt talat så tror jag inte det är så många (om ens någon) som använder dessa till äldre hundar eller utställning. i alla fall inte det senare, jag har i alla fall aldrig sett det.

Catnap
0

Jag funderade faktiskt på att skaffa nån sorts vagn när valpen var liten så jag kunde ta med honom på långa promenader och för att miljöträna och ta oss till skogen då jag saknade körkot. Men han hade ändå vuxit ur vagnen på ett par veckor så det kändes inte värt det. Men i det läget kunde det vara praktikst även när man har innekatt att kunna rulla den till skogen och låta den gå i sele där Cool

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Banankaka320
0

Men om man bor mitt i stan och har en liten Chihuahua? :o Jag hade nog inte vågat låta hunden gå där nere bland alla fötter, då hade jag nog haft vagn och gått mot ett lugnare område där hunden får gå själv.

Bunn
0

#8 varför just chihua? det finns andra hundar som också är små…

menar inte att klanka ner. Är bara nyfiken

[ElisiaJohansson]
0

Jag har använt en till min. Är hunden valp och man vill motionera sig själv och samtidigt låta hunden följa med på en spännande miljövistelse så är de bra. Jag har som sagt använt en till min hund. Men nu är han stor nog att gå själv.

Banankaka320
0

#9 Eftersom det var en Chihuahua på bilden :)

Bunn
0

#10 Kan inte hunden följa med då du motionerar dig själv, utan att sitta i en "dockvagn"?

[ElisiaJohansson]
0

#12 Hur då?

Catnap
0

#12 Det stod ju valp i inlägget och valpar ska inte motioneras. Går man på en mils raskpromenad så kan det väl vara praktiskt? Sedan förstår jag inte varför du kallar det dockvagn. Vad är skillanden mellan den vagnen på hjul jämfött med en transport som man bär eller att bära hunden i famnen den milen man går, som ett exempel? Huruvida vagnen ser löjlig ut eller ej är väl inte relevant utan istället hur man använder den och om den fyller en funktion och inte används i onödan. Har man nytta av den så fine, bara man inte glömmer bort att hunden har egna ben och att det inte är istället för motion. Förstår inte varför man hakar upp sig på utseende när det är funktionen som är väsentlig, och självklart på vilket sätt och när man använder den

//Angelica

Taxelina
0

Jag har till och med sett att skk sålt såna vagnar. Men endast sett det en ända gång. Dom insåg väl att dom gått för långt.

Snart kommer det väl "lära gå stol" så valpen kan vara med på promenader utan att behöva anstränga sej.

Har man en valp, får man väl anpassa sej efter den. Valpstadiet går fort över.

[Liinda]
0

Jag tycker det där är en jättepraktiskt vagn av samma andledningar som redan nämts. Plus att om man tex varit hos veterinären och hunden inte får gå själv eller inte orkar (varit sövd)  och man har en bit hem så är det jättepraktiskt!

[ElisiaJohansson]
0

#14 Precis, jag går int ut med min valp bara för de ser bättre ut än att ha den i vagn när den är så liten. Praktiskt!

Lole
0

Jag har sett sådana på utställningar. Verkar väldigt praktiskt, särskilt då ett flertal personer (som har små raser) på utställningar har många hundar. Det är dessutom väldigt svårt att hålla ordning på dem, samtidigt som det vimlar av andra hundar och folk sidan om. Så jag ser ingenting fel i en sådan vagn.

Bunn
0

#13 en hund (oavsett om den är valp eller vuxen) så har den 4 ben, du har bara två. Vilket gör den mycket kapabel till att gå själv.

#14 Nej, valpar ska inte övermotioneras, men visst behöver väl även de gå på promenad?!

Ska man gå en mil så tycker inte jag att man behöver ha med sig hunden överhuvutaget, så till vida att den inte kan gå själv. Ser inget praktiskt i att släpa runt en vagn/transportbur på den milslånga motionsrundan.
Utseendet har ingen större betydelse, tycker det är extremt löjligt att bära runt sina hundar i väskor, vagnar eller vad än du väljer att kalla det.

Banankaka320
0

#19 Är det bättre att låta hunden sitta inne?

Bunn
0

#20 Ska man gå en rask promenad på en mil, vilket är långt mer än hunden klarar av, så kan det vara bättre att låta den vara hemma, ja.

Har faktiskt aldrig sett någon gå med transportbur/väska/vagn i en mil.

Belimas
0

Jag har sett flera som har sådan på utställning, nu senast i helgen faktiskt. En som hade en hund av modell mindre och en massa packning, hunden fick sitta i vagnen och så lade hon de större sakerna ovanpå vagnen och kunde på så vis få med sig allt på en gång utan att riskera att tappa kopplet.

Jag är anti mot många saker (kläder, skor, överblingade saker osv.) men skulle faktiskt kunna tänka mig att ha en sådan att ha valpen i till och från när man måste gå på längre med den äldre hunden (när valpen blir trött så kan den ligga i vagnen en stund och vila upp sig).

Det var bara ett exempel men jag kan se flera fördelar med dessa "dockvagnar".

oh-la
0

fantastiskt bra om man har ryggproblem och måste ta djuret (för denna kan ju även användas till andra djur) till veterinär istället för att konka runt på en transportbur. jag som inte haft bil förrän nyligen skulle dödat för en sån här vagn när jag tog hem min nyligen nersövda och rätt groggy katt. inget skönt att bära i transportbur en längre sträcka.

Catnap
0

#19 Självklart behöver valpar röra på sig, det har jag inte sagt något om. Ibland kan man inte lämna valkpar ensama då de inte klarar av det. Jag ser praktiksa möjligheter med den, och som jag skrev så skulle jag kunna tänka mig att ha en till mina innekatter så jag kan ta med dem ut i skogen, där får de självklart gå själva i sele. Skulle även kunna tänka mig att rulla valpen så att den kan vila till och från. Vet flera kennlar av större raser som är aktiva med sina hundar som faktiskt rullar valpen i vagn stundvis när den får hänga med de vuxna hundrana ut även en golden uppfödare som rullat valpar i barnvagnen. Tycker inte att det är att förmänskliga valpen. Omn den trivs att åka och inte har problem med det tror jag att den har roligare att följa med ut och stundvis springa och nosa, gräva och upptäcka än att stanan hemma. För mig är det bara konstigt om man hellre styr hunden i vagn än att låta en fullt kapabel hund gå själv.

//Angelica

Banankaka320
0

#21 Kan inte hålla med dig där. Hunden får ändå stimulans genom att känna massa nya dofter och sånt :P

Bunn
0

#24 som du nämnde tidigare så är utseendet orelevant och jag ser ingen funktion i att släpa runt en hund i en transportbur på extremlånga promenader. Då är det väl bättre att låta hunden använda beben och gå många korta rundor istället.

#21 Sant, men hunden kan även få den stimuleringen om man låter den gå kortare promenader eller t.om. bär hunden i famnen om man nu absolut känner att man måste bära den.

Banankaka320
0

#26 Ja, det bästa är ju kortare promenader oftare.

Bunn
0

Precis

Emmma
0

Jag skulle då behöva en vagn till min labbe valp, hon börjar bli väääldigt tung att bära längre sträckor men hon är för liten för att själv gå.. ;)

Säg vad folk inte hittat på åt chihuahuor?

tsset
0

Den som kläckt idén har ju haft fantasi, och allt som går att sälja går ju att sälja. På något sätt ska vi alla tjäna pengar. Produkten i sig ser jag inga som helst problem med, hur man sedan väljer att använda det som köpare än upp till var och en.

För förflyttningar på utställning - perfekt. Som vilken annan transportbur som helst. Ett bra sätt att också undvika att ens egna elller andras hundar tar sig fram till varandra och skapar trubbel.

Är man ensam och utan bil kan det också vara utmärkt - vi människor tar nämligen stor skada av att bära tungt och oftast fel, och dessutom blir vi felbelastade då valpen sällan håller jämn vikt på båda sidor när man bär. Behöver man då gå en längre sträcka kan detta vara till stor nytta. För inga valpar ska då gå för långa sträckor!

Har svårt att se att så många använder en sån här vagn som "dockvagn", jag har då inte sett det hittills. Det är smidigare att gå med hunden själv eller bära den direkt, och det är väl därför folk har hittat andra användningsområden för denna produkt.

Ixectrona
0

En sån där skulle man ha till valpen när man går långpromenad med de vuxna hundarna…

Lole
0

#25 Men det är viktigt att en hund lär sig att vila, dvs att göra ingenting. För hunden ser jag det bättre att lämna den hemma än att släpa den runt i en vagn. I vissa fall kan det dock vara användbart (om man har en hund som inte klarar av att vara ensam osv), men generellt sätt tycker jag ändå att hunden gynnas mer av att vara hemma och vila än att ligga i en vagn. Stimulansen av att känna dofter osv är inte alls den samma som när hunden själv får gå och nosa. Därför håller jag med #21.

Gällande vagnen tycker jag att det är en praktisk uppfinning :)

[ElisiaJohansson]
0

Alltså nu har inte jag läst allt, men en liten valp ska man inte lämna ensam om man ska ut en promenad. Valpar ska ensamhetstränas och vill man inte sluta motionera dom veckorna/månaderna de tar att ensamträna valpen så ska man ta med den. En liten valp på 3-4 månader ska bara gå runt 5-15 min.

Så vad ska man göra då? Jo man fixar en vagn och tar med valpen.

Bunn
0

Nu när chihuahuan blivit så oerhört poppis så hittas det på både vagnar, kläder, blöjor och jag vet inte vad.
Varför frågar jag mig då…

Chihuahuor är inga leksaker, de är hundar, men tyvärr så har media fått dem att se ut som små söta dockor och behandlas därför där efter också.
Människor tror på det vi ser och hör vilket inte alltid är sant och rätt.

Som någon nämde tidigare så det som går att sälja det säljs. Sant!

Tyvärr, måste jag säga, så är det så. Dock är det fruktansvärt tragiskt att levande varelser ska behöva lida för människans dumhet och okunskap

[ElisiaJohansson]
0

#34 Ja allt annat kan jag hålla med om. Men de här med vagnarär fruktansvärt praktiskt till valpar.

Catnap
0

#34 Blöjor, kläder tycker jag är en annan sak än ett transport hjälpmedel. Allt beror på hur man använder vagnen. Jag ser ingen likhet mellan att man inte låter hunden vara hund om den ibland får åka i en transportbur, vilket vagnen faktiskt är. Men självklart håller jag med om att det är patetiskt att styra omkring sin hund för att det är gulligt! Tyvärr finns det väldigt många oseriösa uppfödare som säljer valpar till dessa oseriösa hundägare. Kolla bara på¨Blocket.

Men jag skulle inte dömma en småhundsägare bara för att hunden har en tröja på vintern. Fyller den en funktion får den ha vilket utseende som helst, även rosa med glitter. Hunden bryr sig inte om utseendet.

//Angelica

tsset
0

…. och hade man velat ha en dockvagn till sin hund hade man väl ändå köpt sig något lite….snyggare? Obestämd

Bunn
0

#36 Jo visst är det en annan sak, det har du helt rätt i, men jag ville bara poängtera att det uppstår så otroligt mycket onödiga "plutt-i-nutt" prylar nu, bara för att dessa småhundar har blivit så omåttligt populära.

Jag är själv småhundsägare och använder också "overall" till min hund under vinterhalvårets allra kyligaste dagar, då det fyller en funktion. Inte för att det är "gulligt".

Fast i en tunn, glittertröja, klänningar, slipsar, flugor och annat skräp som går åt som smör i solsken ser jag ingen funktion. Särskilt inte under sommaren då det är 25-30 grader varmt!

Tangotime
0

En tjej jag har en gemensam bekant med i Stockholm har en chihuaua (stavas det så?) det är en blandras. Hon har från dag ett kört runt hunden i en vagn eller burit den i en väska. Nu är hunden kastrerad (tik) och efter som hunden sällan går många meter för egen maskin har den blivit så tjock att den har jobbigt att gå. Så nu skyller hon på det för att få köra runt på hunden. Det ser ju flashigt ut… Obestämd

[ElisiaJohansson]
0

#39 chihuahua ;)

Taxelina
0

#39 Då kan du hälsa henne att hon utsätter sin hund för utstuderat djurplågeri. Köp henne en barbie i ställetSkrikandes

Catnap
0

#39 Tycker ofta man ser otroligt feta labradorer och labradorblandningar som ser mer ut som hängbuksvin häromkring. De rent av vaggar fram som ankor. Folk kommenterar när de klappar våra hundar att de är så magra, när de i själva verket är helt perfekta, själva har de överviktiga hundar och många gånger verkar de ge hundarna husmanskost. Har även sett en Tax med magen i backen. Tragiskt med övergödda hundar. Tyvärr tror jag att det är mycket okunskap. Man tycker synd om hudnen som inte får äta "gott" eller att det ser jobbigt ut när chihuahuan med de korta benen måste pinna på. Alla som känner till raser (inte oseriösa blocket hundar) vet att de är kapabla att gå själv och är riktiga energiknippen

//Angelica

Tangotime
0

Mm, det är ingen idé att säga nåt. Hon kan allt, vet bäst och ingen tar hand om sin hund bättre än hon…

Hunden äter för övrigt Frolic.

urfaren
0

VA?? Va är det? En hund är en hund, den ska gå! Hahahah va de kan hitta på :P

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Bunn
0

#42 menar du att alla som säljer på blocket är oseriösa?

Catnap
0

#45 Såklart inte, men det finns väldigt många valpar som säljs där som "renrasig utan stamtavla" och även många uppfödare som inte är SKK anslutna och kanske inte följer rasklubben rekomendationer angående avel. Sedan finns de hobbyuppfödare som inte är insatta i vare sig rasen ordentligt eller genetik och avel. Tänker mig att seriösa uppfödare har gått uppfödareutbilning och har kunskap, tyvärr är det väldigt många på Blocket som saknar den kunskapen man skulle önska av någon som bedriver avel. Just därför att Blocket fått en oseriös stämpel att leta/sälja hund på så finns det uppfödare som väljer att inte annonsera på Blocket då intresserade köpare hittar dem iaf, med det inte sagt att seriösa uppfödare inte annonserar där. Det finns en hel del oseriösa valpspekulanter som letar hund på Blocket istället för att gå genom rasklubbar och deras valpförmedlare, något jag många gånger tror kan vara bättre. Har ibland läst annaonser på just Chihuahua där där den beskrivs som "Teacup size Chihuahua, blir garanterat liten i växten" Det har jag faktikst aldrig sett på någon uppfödares hemsida, men det kanske förekommer där med att man lockar med att valpen blir liten. Är man mån om sin ras och var valparna hamnar behöver man inte locka med sådana försäljningknep anser jag.

Men som jag skrev, oseriösa blocket hundar inte blocket hundar generellt. Det är på Blocket man hittar "Chihuahuaorna" inom citationstecken därför att de egentligen är blandraser

//Angelica

[Hilo]
0

Till och från veterinären skulle jag kunna döda för att ha en sådan.
Fast inte till hundarna (om den inte var groggy efter narkos?), utan till katterna..

Men till annat (förutom typ utställningar).. som att inte låta hunden gå.. så nej.

Taxelina
0

#43 Frolic !!! Det kan man ge som godis. Inte som mat. Alla hundar jag sett som äter det fodret ser ut som julgrisar.

Du har så rätt. Ibland är det inte ens någon idè att slösa energi på folk som ändå kan och vet allting. ( Tror domFlört)

Men en barbie skulle inte vara så dumt ändå hahaha. Den kan inte bli tjock och älskar att åka vagnFlört

Catnap
0

#48 Nä barbies har för stela ben, man får aldrig ner dem i en vagn. En vanlig lealös docka är nog det ultimata

//Angelica

exitingsvillemo
0

#43 Bara att hon ger hunden Frolic som mat, betyder ju att hon inte har så stor hundvana öht…

Mina hundar älskar också Frolic, men bara som godis.

Min Amris fick en hel skål med Frolic till middag samma dag som vi skulle ta bort honom, en hel skål full med godis. Men det var den enda gången, tyckte att han kunde få en riktig gottemiddag när det var hans sista måltid.

Vagnen är säkert jättebra att använda, som just transportbur. Men att rulla runt på sin vovve bara för att det är "gulligt"??? Nej tack! Den har 4 ben att gå på…

Skulle vara praktiskt om vovven kunde lära sig att dra vagnen istället, så kan ju matte få ligga och vila en stund CoolTungan ute

Tangotime
0

#50 För mig är hundvana och kunnskap två helt olika saker. Hunvana har hon ju fått efter dom här åren hon haft hund. Men någon kunnskap har hon inte!

Ger man frolic som enda näringskälla anser jag att man är ute och seglar på ganska djupt vatten. Att ge som godis eller som du, till en hund som ska avlivas är en helt annan femma.

Jag skulle tippa på att hunden är 4 max 5år och är bra tjock! Att rulla runt på en hund bara för att den är liten anser jag även det vara stor okunnskap. När jag sa att jag varit i skogen med mina 3hundar i över 2tim och spårat bara stirrade hon. Som om hon sett ett ufo eller nåt…

Ja ett mjukisdjur eller en docka hade varit bättre i hennes fall.

Bunn
0

Frolic innehåller, i stort sett, bara socker och färgämnen.
Skulle aldrig ge min/mina hundar sånt "skräp", inte ens som godis

Tizzla
0

#52 Och en massa spannmålFlört

#50 Det var en mycket bättre tankeFlört Jag har försökt hitta en lämplig vagn för mig som mina hundar kan dra!!

Kan erkänna att jag gärna hade haft en vagn till en av mina hundar för ett antal år sen. 12 kg hund med diskbråck, bar honom i en väska till och från jobbet, ca 0,5 km, i en månad…att min rygg inte gick av!? Dessutom med två andra hundar i koppel.

Kunde ju haft en till min förra valp också förresten! Hade då en 8-månaders som ville springa mycket och valpen som inte kunde vara hemma själv, mitt i smällkalla vintern. Valpen fick åka i en ryggsäck på min mage, med värmeflaska i botten, när hon hade sprungit klart. Vagn hade kanske inte fungerat så bra med all snö som var, men annars hade det varit bekvämare för oss båda.

Men som sagt: vuxna friska hundar…då kan de hellre få dra migSkrattande

paow
0

Den är säkert praktiskt i vissa fall - men jag tror nog att jag skulle skämmas över att gå runt med hunden/katten i vagn, möjligvis hade jag kunna gjort det på utställning, men dock inte annars Tungan ute

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Tizzla
0

Håller med, det var liiite pinsamt med mina väskor, trots att jag hade bra anledningarCool

Catnap
0

#54 Jag skulle nog också skämmas eftersom man skulle bli stämplad, märsks ju ganska tydligt när man läser komentarerna i tråden, men jag skulle gärna ha en. Nu är det iof inte ås jätteviktigt men innan jag blev sambo och saknade körkort och hade en katt som var till veterinären var och varannan vecka under 8 månaders tid. Perfekt att rulla dit. Hade jag haft en hade jag garanterat använt den till min jaktgolden valp för att ta oss ut till skogen i höstas då han var liten skrutt och sambon inte var på jobbet på dagarna. Men jag hade haft solglasögon och keps för att inte bli stirrad på som en djurplågare Cool

//Angelica

paow
0

#56 Jag håller med att den är säkert jätte praktiskt i många fall, och som du säger så blir man ju dömd väldigt snabbt, vilket är synd - för gillar man den inte själv, så kan man ju bara vara glad över att man slipper använda den, inte gå ut över andra som faktiskt har bra användning för den.  Obestämd

Bumsibum
0

jag tycker de värkar vara jobbigare än vanliga transportburar.. tar ju större plats… jobbigare i bilen o på tåg osv. Kan jag tänka mig!

paow
0

Fast som många säger är det säker mycket mer praktiskt på en utställning om man har flera katter/hundar med sig, än att ha en massa transportburar / koppel att hålla reda på.