öronskabb/öroninflammation?!?
Har en pudel som har haft öronskabb(?) i några veckor/månader, vet inte hur länge. men märkte det för kanske två månader sen eller l'ängre, minns faktiskt inte.. inte mer än ett år iallafall.. och då frågade vi i apoteket vad som skulle vara bra emot det o så fick vi nåt som hette frontline vet. som skulle användas en månad men den har inte hjälpt, och nu i några dagar har jag rensat hans öra varje dag med något annat en annan sa skulle vara bra, vet inte vad det heter men det är som i en grå flaska man droppar medlet i örat, det har inte heller hjälpt, ser tillochmed värre ut… vi skulle med honom till veterinären för några veckor sen men det blev aldrig av, tror för att min mamma sa att det kommer gå över när jag tvättar det och för det är dyrt då vi har andra katter och hundar också. har också läst att det smittar men har inte sett på katten eller andra hunden att dom har något "mörkt klet" i örat.
och jag är väldigt säker på att det är öronskabb då hela öronlappen är knallröd på insidan, han går med huvet på sne, piper jättemycket när man bara rör örat och har jättejättemycket mörkbrunt/svart typ torrt klet i hela ingången till örat.
va ska jag göra? mamma tycker veterinär är jättedyrt, om någon här haft samma problem så kanske ni kan säga något "medel" som man kan köpa..?
Du (eller någon av oss här på forumet) kan inte veta om det är skabb eller något annat, det måste veterinären avgöra via undersökning och prover. Så sluta mixtra med behandlingar hit och dit och kontakta veterinär och se till att få komma in med hunden! Tycker man det är för dyrt att ta hunden till en veterinär så ska man inte ha hund.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Att öronlappen är knallröd på insidan säger ju inte att det ÄR öronskabb utan en inflammation i örat. Öronskabben kan du se med lupp, annars är det lite svårt att avgöra om det är skabb eller ej.
Jag kan förstå att inte Frontline fungerade så bra, det är för loppor, löss, fästingar.
Det enda du kan göra är att ta dig till veterinären och få hunden undersökt samt få utskrivet örondroppar som innehåller antibiotika ifall det är en öroninflammation. Detta bör göras snarast möjligen så det ej blir värre och till sist kronisk.
Det du kan använda för att rengöra öronen med är Epi-Otic® eller Oto-Clean®. Dessa är vaxlösande

Av din beskrivning låter det absolut inte bra och eftersom hunden piper och inte vill att ni ska röra det så har den uppenbart väldigt ont och behöver utan tvekan veterinärvård. Att behandla utan att veta vilken verkan medicinen gör, eller vilken sjukdom djuret har kan göra betydligt mer skada än det hjälper.
Eran hund behöver komma till en veterinär imorgon för undersökning!

Herregud…
Klart ni måste till veterinären NU. Vadå för dyrt? Du kan hälsa din mamma att hon gjorde ett val när hon köpte hund och med det kommer ansvar och det är hennes skyldighet att se till att hunden får vård när den behöver det. Dessutom så är det nog inte så lagligt att låta djur lida utan vård.
Det kostar att ha hundar men det är väl ingen chock utan något som var och en är medveten om när man köper ett djur- hoppas jag innerligt iaf.
Som någon skrev, experimentera inget mera utan åk till veterinären OMGÅENDE. Om inte jag fick en tid imrogon redan skulle jag åka in akut, nej förresten jag hade åkt för flera veckor sedan. Vad jag tycker synd om er hund som har gått så här i några veckor/månader 
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

Kan inte annat skriva än att jag håller med! Stackars hun som fått gå och ha så ont i flera veckor! Ta den GENAST till veterinär och sluta medicinera mot något ni inte ens är helt hunda på vad det är. Speciellt inte när det inte verkar hjälpa utan bli värre?!
Vill ni har hunden ska ha så ont att man inte ens kan ta på örat? Vill ni ha kvar eran hund ö.h.t? Snart kanske det gått för långt så det blir ännu dyrare med försäkring. Kanske den måste avlivas för det…
Ta erat ansvar som hundägare NU!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
vi ska till veterinären med honom idag.

#6 Jättebra!!
Hoppas att ni får ordning på det hela och att hunden snart blir frisk och glad igen! = )
ifall ni undrar hur de gick så,,
dom sa att det satt fast något i hans hörselgång o så använde dom öronrens o så sa dom att om inte "saken" åker ut innan ikväll så ska dom söva honom och procka ut det imorgon.. :)

Vilken himla tur att ni åkte in till veterinären då, hoppas att det löser sig och går bra för vovven!

Vad skönt att ni fick tid idag. Hoppas att det kommer ut av sig själv så att han slipper sövas, hoppas att vovven mår bättre snart när proppen lossnat.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Gud så bra att ni fick han till veterinären. Denna grej hade ju tyvärr aldrig kunnat försvinna av sig självt förmodligen. Hoppas han blir bra snart