Höftfel poch agility
Min dröm krossades när höftledsresultatet kom. Har alltid velat ha min schäfer till agility, hon tycker det är superkul och vi har tränat massa hemma. Även jag älskar det. Men läste i en bok att om hunden har höftfel bör man inte slita på höftlederna och därför inte låta dem hoppa i onördan. Jag har tränat hemma med översta bommen bara 30 cm från marken och hoppats på att höfterna visar okej på testet. Nu har de kommit och det visade sig att hon hade C. Måste jag lägga ner mina planer på att börja träna agility på riktig och nöja mig med att bara göra det för skoja skull hemma.
Tack på förhand Frida

Beror kanske även på om hon även har pålagringar på höfterna, då bör man vara extra försiktig. Men annars är C inte ett speciellt gravt höftledsfel och om man tränar rätt så att hunden får en bra muskulatur som hjälper till att stadga lederna så bör man kunna träna och ev tävla i agility med hunden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag skulle kontakta en bra hundfysioterapeut och diskutera det med henne/honom. Där kan du få individanpassade råd efter just din individ, men även träningsprogram som är anpassade efter din hund som kan förebygga problem i framtiden.
Om du säger var i Sverige du bor, ska jag se om jag kan hitta någon som är rekommenderad av andra.
Medarbetare på jack russel terrier
Tack så mycket båda två, nu känns det lite bättre iallafall.
2# jag bor i hyltekommun :) Men har inga problem att tar mig in till halmstad!

Om du inte vet det så har Sveriges enda världsmästare i agility hd-fel! ;)
Allt går om man gör det på rätt sätt, med rätt träning (ta hjälp av hundfysioterapeut) och ordentliga uppvärmingar/avgångar. :)