Vet. besiktning igår!
Igår kväll var Eros till fajbjoj doktorn. Inte någon höjdare direkt, tyckte han. Han fick ua på nästan allt, lindrig tandsten och lindrig förhudskatarr. Tandstenen visste jag ju om, men inte katarren. På tisdag ska vi tillbaka för behandling av de två skavankerna.
Tänkte höra om någon vet något sätt att förebygga förhudskatarr? Ska även fråga vetten om det.
Sedan tänkte jag också berätta om Eros "röda tassar", eftersom jag tidigare skrivit en tråd om det. Veterinären sa att det förmodligen börjat som en dålig ovana och nu har han fått lite lindriga eksem av det. Eftersom han tyckte det var så lite så ville han inte skriva med det, utan sa att jag skulle behandla med Hydrokortison och Pevaryl, som är receptfria.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Skoj att det var så bra med honom. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja, det känns skönt att han är så pass befriad från åldrandet :) Blev så glad när vetten sa att tandstenen var lindrig också, jag trodde det var värre. Har ju slitit som en tok med det där skrapandet, men dom där tänderna längst in är ju omöjliga..
Vilken liten snöboll
Jag gillar vita hundar. Det där med förhudskatarr hade jag problem med på min första schäfer, då sa dom att det var något som kommer att återkomma lite då och då (tråkigt) Bläää. Lika det där med tassarna på samma hund det med…fick också salva att smörja in men han fick gå med tratt tills det såg bra ut =)

Förhudskatarr kommer ofta av att de inte håller rent själva. vill du undvika det får du helt enkelt tvätta av snoppen med lite ljummet vatten då och då.
När det gäller tandstenen har du testat Plaque Off?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
hmm förhudskatarr, har inte hört talas om d innan, trodde att d satt under pälsen, men nu när jag såg va åsa skrev så kom jag på att ja förhud ja just ja… =)

Fast det är ju lite rätt. Det är ju päls på deras hud där också :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#3 Ja, vetten sa att de brukar komma tillbaka. Nån tratt blir de nog inte här, inte om de går att undvika. Eros avskyr den.. Vetetrinären sa att om jag masserar in salvan så är det lugnt, då gör den sin verkan även om han slickar sedan.
#4 Konstigt, tycker han är därnere och slickar ganska ofta..Men kanske just därför han gör det också. Får försöka tvätta, ska man göra det regelbundet eller när man ser att det börjar bli lite "klegg"?
PlaqueOff kör vi med regelbundet. Eros hade otroligt mycket tandsten när jag fick honom, det var helt omöjligt att skrapa något. Köpte en burk PO och efter ett tag gick det fint att skrapa, men längst in kommer jag inte åt.. Han biter ju liksom ihop ;) Så tyckte det var lika bra att veterinären får fixa till det där, så det inte blir några problem för Eros.

Förhudskatarr kommer av en förändring i balansen (kan det vara pH- värdet?) och är inte så mycket man kan göra åt. Hundar som har det får det oftast igen efter man har behandlat dem, jag tror att unghundar drabbas oftare…är inte riktigt säker.. Det är inget hunden lider av, mest ägaren som får små "duttar" lite här och var, eftersom det bildas ett gult klet när hunden har förhudskatarr
Maczon hade det, men blev bra när vet spolade rent med något, vet inte vad, men det gick att köpa på apoteket….
#8 Haha ja, jag tänker inte heller ge mig på att försöka stava till det du menar ;) Men det är samma sak som min veterinär ska spruta in :) Han sa först att jag skulle ta slang och spruta och fixa det själv, men när vi ändå skulle tillbaka för tandstenen så skulle han göra det. Tack o lov!

#9 jo, vi fick med oss en sån där spruta som man kan fylla med vätska så att vi kunde skölja rent själva om det kom tillbaka. Såg ju ganska lätt ut när hon gjorde det, men som tur var slapp jag prova själv, det försvann ändå. känndes lite krångligt att få dit sprutan på rätt ställe så att all vätska kom in där den skulle samtidigt som man ska få hunden att stå still… det är inte ett stort hål där vätskan ska in…haha ja ni förstår hur jag menar..
Jag fick köpa nå lite större pipetter eller vad jag ska säga, sedan var det bara att spruta in det och hålla för medans man masserade, ingen HITT kan jag säga 
#10 och #11
Nej usch, glad om veterinären sköter det där.. Tvätta lite då och då med vatten kan jag väl ta, men hålla på och trixa in slangar "där" njaa…
Nej inte ett dugg *usch*
Nu har vi varit tillbaka till snälla farbror Jan (vet.). Eller iof, vet inte om Eros tycker han är så värst snäll :/
Eros fick lugnande, kräktes lite och slocknade tillslut efter ännu en spruta. Veterinären har nu skrapat bort all gammal stenhård tandsten, som suttit för långt in så jag inte kommit åt den. Nu är han äntligen fin i munnen! :) Dessutom fick han väteperoxid (stavning?) sprutat i lilla pillenuppen och därmed är förhudskatarren borta. Den såg för övrigt inte alls så farlig ut som vetten först trott, sa han. Nu syntes det knappt någonting.
Känns så otroligt skönt! Äntligen är Eros helt fri från alla "skavanker" han hade när jag fick honom! Tandstenen var sista biten som föll på plats. Eller ja, föll bort ;)
Gud, vad härligt! :D
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jätteskönt för er ju :-)
Gud så skönt att höra att det gick bra för er :)
Tack alla snälla! :)
Eros skulle inte äta något efter 12.00 idag och han har inte ätit sedan igår kväll. Frågade vet. om jag kunde ge honom mat när vi kom hem ikväll och han sa att de kunde jag. De brukar oftast bara kräkas strax efter de fått det lugnande om det gör det och han kräktes två gånger då.
Gav honom en pytteportion för ca 1-1½ timme sedan, som han kräktes upp nu. Ska jag vänta tills i morgon innan jag ger honom något mer? Och ska jag då ge honom något mer skonsamt?
kan ju kanske ge honom lite filmjölk, annars så äter han säkert när han blir hungrig, vatten är väl det viktigaste….
Tror jag väntar tills imn och ger honom lite risavkok och möjligtvis lite ris, beroende på hur han mår. Men förmodligen har det väl gått över imn. Problemet är väl att han inte vill dricka..
Det kommer, låt honom vila och ta det lugnt. Det tog en hel natt innan min drack, kissade och åt. I morgon kommer han att vara sitt gamla jag igen =)
Ja, de tror jag med. Lite orolig för de där med vätskan bara. Var ute en liten stund nyss och kissade lite iaf.
Tycker så synd om han.. Dumma mamma som tagit honom till en elak farbror som plågat honom och sedan fått honom att må dåligt :/
Ja man tycker fruktansvärt synd om dom, men har han kissat så är han då inte uttorkad så låt du honom sova det är ingen fara :)
Tack. Man blir ju alltid orolig över de små liven.. Han är inte sig själv, men märks att han försöker. Nyss reste han sig upp med ett litet "mhoff" när grannen slamrade lite med dörren :)
Lilla plutten då…det är tur att dom glömmer sånt där fort. Puss lilla nosen från mig =)
Fick lite panik där ett tak.. Han kräktes säkert 10 ggr på rad, han bara torka den ena pölen när de var dax för nästa.. Men nu ligger han och vilar, verkar lugnat ner sig nu. Så kan matte slappna av nu också :) Tur att man får stöd här 
Usch stackarn. Hoppas ni får sova lugnt i natt nu. För i morgon är det full fart igen =)