Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6722 ggr
paow
0

Luktar illa!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta kan bli rätt långt, men ska försöka förklara så gott jag kan i hopp att någon har nått svar!

Vår golden retriever kille Hugo är drygt 4 år, han har nu under en längre tid luktar illa och nu har det gott överstyr, det går knappt att ha honom inne och vi ska inte tala om hur det är att ha honom i bilen. Om han ligger under bordet t.ex så går det inte att sitta i samma rum, men om man luktar dirket i pälsen luktar han bara "vanligt hund".

Vi tog honom såklart till vetrinären för detta, och hon sa att det var halsen & vi fick med oss någon sorts medicin mot det. Men ingeting hände, så vi åkte dit igen och hon sa att det var exem den här gången. 3 gången vi åkte  dit så var det tydligen maten det var fel på. Vi har nu inget förtroende alls för denna vetrinär. Kan tillägga att min mormors bror var med sin hund hos samma vet och fick konstaterat att det var halsen som spökade hos den hunden också, och min mammas kompis var där med sin hund, och det var också halsen som var fel på den hunden - alltså känns inte denna vetrinär kunnig alls, och skyller på halsen, trots att min mammas kompis hund gatt avlivas av allvarliga hjärtproblem, som värkligen inte hade någoting med halsen att göra.

Iallafall, vi sökte runt lite på intrenett och jag såg att det fanns en hund som hade haft samma syntom, och det hade varit någonting med den hundens penis - så vi undersökte vår hund hemma och kunde konstatera att det var därifrån lukten kom - från penisen.

Vi köpte ett medel att tvätta med som många rekomenderade och till en början verkade det bli bra - men så kom lukten tillbaks igen och nu vet vi inte riktigt vad det kan vara längre. Vi har även testat att "tömma" analsäckarna.

Imorgon ringer vi en annan vetrinär - men har ni någon susning om vad detta kan vara?

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

SaraC
0

Puttar upp tråden

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

paow
0

Kan tillägga att alla vetrinären här omkring har semester och tar bara in akut. Så det blir att vänta tills nästa vecka.

Ingen som har någon susning om vad det kan vara?

[ElisiaJohansson]
0

Nä inte en aning, aldrig hört nåt sånt faktiskt. Men gå till veterinären igen som du ska. Hjälper dom inte så ta hunden till andra veterinärer.

Nicolina
0

Kan det vara någon sorts svamp? Vet en lagottohane som luktade otroligt illa, och han låg gärna i soffan och satte man sig sen på samma plats så luktade det om kläderna. Denna lagotto hade hudsvamp och fick pälsen rakad samt behandlad, lukten försvann då.

Eftersom att ni pratar om att det luktar illa från penisen, kan det kanske vara svamp där? Svamp luktar ju många gånger illa samt brukar ju återkomma om det inte behandlas på rätt sätt.

SaraC
0

Det kanske kan vara en förhudskatarr som blivit allvarligare än vad dessa oftast är? Har han flytningar? Tycker absolut ni ska kontakta en ny vet och få en ordentlig undersökning om ni är oroliga att det kan vara något allvarligare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

paow
0

#4 brukar det synas något spc då tro? för han är lite varig där.

paow
0

#5 han har inga flytningar

Jo, vi ska kontakt ny vetrinär, vi ringde i dag - till säkert 5 olika, men alla hade semester, och tog bara in akut.

Catnap
0

Finns kanske någon veterinär i närliggande kommun? Vår får åka till grannkomunen nu under sommaren, men det är å andra sidan bara tre mil.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

paow
0

#8 det finns bara 1 vet i vår kommun, och den litar vi ju då inte längre på. Sen har vi ringt till de närliggande kommunerna - och alla hade semester dessvärre. Men om i vecka var de en i närheten som kom tillbaks igen. Så vi får helt enkelt vänta tills dess. Obestämd

Yessica
0

Men tänk om det här är akut egentligen? Hoppas det inte blir sämre för att ni får vänta. Fick ni inga tips på vad ni kunde göra så länge?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

paow
0

#10 Jo, men samtidigt är jag tveksam om det skulle se det som ett akutfall, eftersom hunden inte har ont - som vi märkt iallafall.

Inga tips alls, eftersom att de ville undersöka honom.

usch, man mår alltid så dåligt när nått är på tok med djuren.