Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1463 ggr
Ellinor_ludde
0

SNÄLLA! HJÄLP!

Hejsan!
Nu är jag helt förtvivlad pga att alla hundtränare sejer HELT olika saker om vad som är fel metod och vad som är rätt m.m.
Jag går på solna Brukshundklubb som är värkligen underbar! Alla hundar är jätte snälla och mår jätte bra! (Får jag hoppas)
Men det är så att min tränare har en metod som vissa hundtränare och ägare inte tycker så värst mycket om att göra på sin hund.
Jo, hon tycker att när hunden börjar dra i kopplet ska du små rycka (Inte dra så att hunden får ont) utan du ska göra som på ridning när du kramar och lättar fast tia gånger snabbare. Och sedan när hunden försöker gå åt ettt annat håll för att nosa m.m ska du genast vända ryggen imot(det är ionga problem med). Men det med att rycka, är det en så bra grej igentligen ? Alla hennes hundar år jätte fint men mår värkligen toppen, dom leker som vanliga hundar gör och mår bra fast hon rycker i kopplet. Men problemet är att jag är rädd för att Ludde ska få ennu stötrre halsmuskler som kanse värker efter ett tag? Eftersom det är terrier i han (nej, han är ej blandras) och terrier brukar man få ha ganska stor pli på för att dom ej ska vara dominanta dvs ta över och så att han bestämmmer. Och eftersom han har dragit i kopplet enda sedan han var valp och fast vi tränat varje dag så har han gigantiska halsmuskler.

VAD SKA JAG GÖÖÖÖÖRA ? :'(

Ellinor_ludde
0

Ursäkta för alla stavfel och dubbla meningar xD
Jag var så trött när jag sskrev texten :P

lena1
0

Som jag sade tidigare, kör det DU tycker är bra försök att lita på dig själv och ta reda på fakta om andra sätt att uppfostra som du tycker känns bättre, och om även andra ogillar det instruktören gör så kanske ni då kan sätt ihop ett litet gäng och träna tillsammans.

Har själv haft terrier visserligen en york, och dessa kräver sin man för dom är envisa och som du säger tar över i ett nafs om dom så vill, och därför är det ännu viktigare att eran relation blir positiv….

Hoppas du hittar din väg för dig och din hund…

Karmatarerskanise
0

Där är inte terrier i Dansk/svensk, de påminner om dem. Därför ska de kanske döpas till någonting med terrier i namnet.

Malin-A
0

jag tycker som lena1 gör det du själv känner passar er bäst, och funkar bäst, jag stannar så fort lusse drar o vänder håll, men det kanske inte passar dig och din hund alls.. om den metoden du kör ni inte passar er så snappa upp lite olika sätt som man kan gå till väga och testa er fram…

lycka till…

Ellinor_ludde
0

Jo, det är visst terrier!
För vet du vad de hette innan dansk/svensk Gårdshund?
Jo, dom hette faktiskt skånsk terrier!!
Hihi ^^, Mej kan du inte lura xD
Jag har pluggat Dansk /svensk Gårdshund i över 1 år nu :D
Har läst skit många böcker m.m!

Ellinor_ludde
0

De kommer troligen från korsningar mellan foxterrier och pinscher och användes på gårdarna för att hålla efter gnagare och för att vakta. Vissa ansatser att få rasen godkänd gjordes redan på 1960-talet. I februari 1986 anordnades en mönstring av gårdshundar som kom att bevisa både intresse, förekomst och homogen typ, 107 hundar kom till mönstringen. Samma erfarenheter hade man i Danmark och därmed konstaterades också att en större genpol fanns. Rasen godkändes 1987 med båda nationernas namn i rasnamnet, och i Sofieros slottspark det året delades certifikat ut för första gången.

Faxlin
0

Jag anser inte att korta ryck skulle vara något problem. Om man går och håller emot bara så får hunden stora halsmuskler och blir lite för stark. Så länge man inte skadar sin hund för att få den att lyda så anser jag att man helt klart ska testa sig fram. Samma metod fungerar inte på alla individer.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Karmatarerskanise
0

#5 Där jag läst står det att de felaktigt blev kallade för skånsk terrier då de inte har med terrier att göra. De användes på gårdar för att fånga råttor.

Och jämför du Dansk svensk med terrier ser du att de inte har likheter i sitt beteende. Kanske enbart envisheten.

Karmatarerskanise
0

Och du, jag försöker inte lura dig. Jag talar bara av egen erfarenhet från böcker och hundsidor!

Ellinor_ludde
0

Jo, jag har läst om det och långt bak i tiden finns det terrier i dom.

Karmatarerskanise
0

Då är det så långt bak att det är obetydligt. För jag har då aldrig sett terrier beteende i Dansk Svenska gårdshunden :)

Ellinor_ludde
0

Jo, min kan man nästan tro att det är det.
För han kan vara så jä*la envis och kan
betee sig ganska konstigt ibland eftersom
han får övertaget och visar dominans som
är jätte vanligt. Och terriern i Gårdshunden
är inte obetydlig och den kan visst finnas
kvar i vissa hundar. Min tränare har lång
erfarenhet eftersom hon nu är ca 50 år
och har jobbat med hundar och gårdshundar
i över 25 år. Och vet att terriern finns
kvar i Gårdshunden.

Karmatarerskanise
0

Ja vi har fått olika info.

kerstinjoh
0

Det enda som har fungerat med min bångstyriga hund är att stanna när han drar och framförallt kontaktövning. Samt fickorna fulla med godis.

Sakta, mycket sakta, men säkert går det framåt!

Ellinor_ludde
0

Jag läste någonstans att Godis var helt fel i sådan övning.
Deetta pga att hunden gör som du vill bara för att få godis.
Så nästa gång du inte har godis med dej så blir det problem.
Men självklart är det olika.
Det var en hunpsykolog som sa något liknande så här:
En hund ska inte lära sig efter Köttbullen xD
För tänk om man glömde ta med sig godis.
Ja, blir det ingen träning då?

Men igentligen låter det lite fjantigt xD

Karmatarerskanise
0

Vi tränade vår hund med godis i början. Sen tar man succesivt bort det. Fast än idag får han små godisar då han är duktig ute. FAst vi använder hans vanliga torrfoder som godis.

Ellinor_ludde
0

Ok <3
Jag tycker godis är självklart i träning :D

Lotta
0

Ju mer hunden får dra i kopplet ju starkare blir han i sina muskler, själv tycker jag inte att det är någon fara att din hund blir starkare i musklera för att du smårycker snarare tvärtom Skrattande

Cerrolyn
0

Ibörjan är det svårt att veta vilken metod som passar dig och hunden bäst. Pröva dig fram. Bara för att instruktören säger en sak så måste man inte göra så.

Själv använder jag en mycket blandad metod av klickermetod (utan själva klickern), mjuka och de gamla. Detta passar mig jätte bra och Ceasar har inga problem med det. Så så länge du känner att det är bra så är det bra.

**MVH Cerrolyn

Ellinor_ludde
0

Hihi ^^,
Jag var ju förut emot den träning vår tränare sa att vi skulle använda. Men nu när jag tänker efter så trivs Ludde med den bäst och jag med. Den där metoden att stann vid drag i kopplet funkade i på Ludde, och jag själv tyckte det inte var det bästa.
Ludde har redan börjat sluta dra i kopplet efter EN dag :)
Helt otroligt vad  2 timmars träning med en sådan bra tränare kan göra :D