Hund rädd för barn
Jag har en dvärgschnauzertik å nästan 1,5 år. Hon tycker att barn är obehaglit om de dansar/springer/skriker/högljuda/kommer för nära.
När det händer på långt håll (mer än 10 meter bort morrar och skäller hon. Om det är väldigt nära makerar hon mer.
Där imot om hon ha fått vara med detta barn en stund så blir det bättre eller om barnen hälsar på ett hundsätt, dvs sätter sig ner ch väntar att hon ska ta kontakt.
Att hon ska ta kontakt med ett barn som sitter ner tycker hon är ointressant och oftast inte kommer fram.
Vad kan man göra så hon förstår att barn inte är farligt?
Se till att barn hälsar på hundsätt. Är barnen för små för att förstå - undvik dem.
Låt henne träffa många barn (som är lugna och snälla)
jag tror sånt kan ha med barns energi att göra. Kan tex barnen röra sig runt inomhus/på gården med henne och bara ignorera henne, funkar det då?

Min hund var också "barnrädd" till en början. Nu skulle jag inte längre säga att han har en rädla men känner en osäkerhet bland dem och kan han så undviker han dem helst. Jag har inte medvetet jobbat bort detta. Men jag har en kusin på 2,5 år som knappt bryr sig om Zigge och det har väl fått honom att känna sig lite säkrare. Men är det barn som "dyker på" honom kommer den gamla rädslan fram igen. Det gäller att hälsa rätt första gången man möter honom, min hund. Fast det oavsett ålder. Och det är stor skillnad på om det är barn han känner igen eller inte. Att han inte känner sig trygg med barn är något jag accepterar och tänker inte tvinga honom att umgås med barn för jag tror inte det blir bättre. Han kommer nog bara förknippa det mer och mer med obehag.
Det jaf tycker du kan göra är att låta barn bara hälsa på rätt sätt, och visar din hund inget intresse kan det väl få vara så ? Det måste ju få vara hon som väljer vilka hon vill hälsa på. Men fortsätter hon att vara rädd för barn skulle du kunna sätta henne bredvid dig och klappa henne samtidigt som barnen gör det. då känner hon förhoppningsvis din trygghet samtidigt som hon upptäcker att barnen inte är farliga efterhand.
Mvh Ellenfyrkant
Annars går vägen tills en hund hjärta ofta via magen ;)
Det låter som att din hund är signalkänslig. Barn har oftast ett väldigt ostadigt och "flaxande" kroppsspråk, vilket gör att hundar får svårt att läsa av dem. Fullt normalt med andra ord och det bästa är väl att helt enkelt träna din hund till att ignorera barn ni ser/möter på promenader och vara extremt noga med att de barn som ska hälsa eller träffa din hund är lugna och stilla.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
när barn beter sej så som du beskrev känner de oftast det som ett hot.lär barnen att umgås med henne utan att stojja och stimma och att klappa henne med handen under huvet (ovanför huvet är åxå ett hot)att vara lugn och ignorera så att hon själv törs komma fram o hälsa/nosa kanske med lite godis i handen kan ju vara nåt.

Tack alla! jag tror att jag ska försöka få henne att häsla på så många barn som möjligt på ett lugnt sätt.
#8 Var uppmärksam bara. Har hon markerat så tydligt att hon inte vill hälsa, så kan det snabbt fara iväg så hon inte bara morrar.

#9 Jag tänker inte hålla fast henne, så blir det för obehaglit kan hon gå iväg.
Men vad ska man göra om hon morrar mot barn man bara hör och inte ser?
#10 Ropa på hunden och belöna henne, då lär hon sig att om det händer något obehagligt så kan hon springa till dig. Sen är det ju bra att hålla koll på henne från början när du vet att hon kan säga ifrån till barn :)